Rulla eller knöka?

Hej

Jag har köpt mig ett sprillans nytt tält, och har nu fått olika råd om hur man ska packa detta. På informationen från Hilleberg står det att man kan antingen knöka ner tältet, eller rulla det. Men jag har hört att man kan matta ut materialet i tältet genom att rulla det, eftersom vecken i större utsträckning kommer på samma ställen. Själv har jag alltid rullat innan, eftersom det går fort och lätt och är smidigt.

Min fråga är nu - har det någon betydelse?

Ute på tur rullar jag mitt (Hilleberg)tält så tajt det går, jag tror inte det skadar väven, men är ju trots allt eller tyvärr inte ute så hemskt många nätter per år. Hemma mellan turerna rullar jag det löst. Har man plats är det bra om man kan ha det hängade på en klädgalje, precis som dunsäcken, eller stuva in tältet löst på en egen hylla i garderoben. Tycker jag!

Hälsn BM

Va???

mariaa; sa:
Jag har köpt mig ett sprillans nytt tält, och har nu fått olika råd om hur man ska packa detta. På informationen från Hilleberg står det att man kan antingen knöka ner tältet, eller rulla det. Men jag har hört att man kan matta ut materialet i tältet genom att rulla det, eftersom vecken i större utsträckning kommer på samma ställen. Själv har jag alltid rullat innan, eftersom det går fort och lätt och är smidigt.

Min fråga är nu - har det någon betydelse?

Hej Maria och alla andra,
jag skulle nästan ha påstått att det handlar om en missförståelse, men du skrev ju att själva tillverkaren, dvs Hilleberg, ger detta märkliga råd.
Knöka vs rulla-teorien gäller till 100% för dunsovsäckar, men annars aldrig.
Det verkar som om folk har börjat blanda ihop saker och ting som inte har å göra med varandra.

Antalet veck i tyghantering är ju enligt följande:

Resultatet: inga veck alls ----> några veck ----> max antal skarpa veck

Metoden: rulla ihop ----> vika ihop ----> knöka ihop

Antingen är det Sachsaren eller Hilleberg som tydligen har missat en mycket viktig och grundläggande detalj i tyghantering.

Med hopp om upplysning:
/Sachsaren

Ursäkta, Andreas, men den där tråden förklarar ju ingenting. Inte någonting. Det handlar om tid och lintrassel och vind, men inte i det minsta om materialslitaget.

Fortfarande undrande:
/Georg

sachsaren har helt rätt - det där med att knöla ihop tyg gäller endast fyllda saker, som till exempel sovsäckar och dunjackor. Det säger ju sig själv att det blir MÅNGA fler veck om man knölar ihop nåt än om man rullar (testa med ett papper till exempel).

För långtidsförvaring är det alltid bäst att hänga icke-stoppat tyg. Näst bäst är att vika lätt, dvs utan tryck.

Tält

Hej igen
Argumentet MOT att vika/rulla, skulle vara att man om man viker tältet på samma ställe varje gång, därigenom får materialutmattning i vecken. Att det vid långtidsförvaring bör förvaras upphängt eller löst packat tycker jag är helt naturligt. Däremot känns det på nåt märkligt sätt mer "ordentligt" att rulla ihop tältet tycker jag.

Å andra sidan går det fortare att knöka... :)

Verkar finnas delade meningar kring det här...

KebneKajsa; sa:
sachsaren har helt rätt - det där med att knöla ihop tyg gäller endast fyllda saker, som till exempel sovsäckar och dunjackor. Det säger ju sig själv att det blir MÅNGA fler veck om man knölar ihop nåt än om man rullar (testa med ett papper till exempel).

För långtidsförvaring är det alltid bäst att hänga icke-stoppat tyg. Näst bäst är att vika lätt, dvs utan tryck.

Det handlar väl inte hur många veck det blir utan hur många utav vecken som hamnar på samma ställe som tidigare...

Personligen knökar jag ned tältet när jag är ute i terrängen och bökar. Hemma förvaras det i en stor tygsäck luftigt nedknökat :)

Har dock inte ett hilleberg utan ett Haglöfs Genius men principen torde vara densamma.

// EmSt

Jag tror ändå inte att det skadar väven om man rullar ihop tältet. Så "hal" som väven i mitt tält är, så är det inte särskilt troligt att vecken hamnar på samma ställe jämt.
BM

Knöla på bara!

Jag tror att alla teorier om veck hit o dit är tämligen akademiska.

Sen jag började använda tält som har tillräckligt rymliga packpåsar har jag aldrig vikt ett tält, och heller aldrig upplevt att tältet på något vis tagit skada av det. Efter 8 år och över 500 fältdygn står mitt Nallo2 emot både vind och regn utan problem. (jag förvarar det förrästen knölat i påsen oxå, så..)

Främsta skälet som jag ser det till att knöla, åtminsone när man kan utsättas för kinkigt väder, är just säkerheten. Jag tycker det funkar kalas att knöla ner tunneltältet, och lämna ena tält-ändans markförankring utanför packpåsen. Då är det smidigt att först förankra tältet i marken eller snön, och sedan dra ut tältet ur påsen - utan risk att tältet blåser bort. I mindre kritiska lägen knölar jag mest för att det går fort o smidigt.

Men som sagt, det gäller tunneltält det.

Lycka till!
/Per

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
seasteel Tält - vika/rulla eller "knöla ned i påsen" - vad tar minst plats? Bo och sova 44
KillerKaninen Rulla eller Knö ? Bo och sova 20
JMicke88 Storlek tältkamin? Winnerwell Ti Fastfold Plus M eller L? Bo och sova 1
Karusell Exped Versa 5R eller Exped Dura 5R Bo och sova 4
Tinarg Vandra med Allak 3 eller sälja? Bo och sova 6
joanna Att välja tältspik till olika underlag: efterlysning av ett test (eller andra bra råd) Bo och sova 27
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
dibblah Tunneltält, öppningen mot eller från vinden - Ny Hillebergfilm Bo och sova 38
Joones Marmot Helium eller Sea to summit Trek II Bo och sova 4
Kaffekopp Sovsäckslakan - Silke eller ull? eller annat? Bo och sova 13
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
Vagabond78 Erfarenheter av Big agnes copper spur HV UL2 eller MSR hubba hubba NX2? Bo och sova 8
Larsn1d Jack wolfskin Gossamer II eller bergans Hardangervidda Bo och sova 3
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
AyatollaFatemi I valet och kvalet - Anaris eller Tarp? Bo och sova 17
Kråkesson Kan sovsäcken återhämta sig eller är den förstörd? Bo och sova 20
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
Silver Fang Kupol eller tunnel tält? Bo och sova 50
coffeegeek Urberg tält eller något annat? Bo och sova 33
fsundin Isolerande luftmadrass eller luftmadrass + underlag? Bo och sova 6
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
Nosse Tält eller hängmatta (tarp)? För och nackdelar, tack! Bo och sova 11
Samhervi Snugpak travelpak traveller 1 eller 2 Bo och sova 4
Makker Staika eller Allak? Bo och sova 7
Nyburgaren "Wearable" sovsäckar med ärmar och ben. Något för den rastlöse eller bara dumt? Bo och sova 7
Vandrare Köpa neoair. Xtherm eller Xlite. Bo och sova 9
Ulli85 Kaitum 4 med eller utan GT? Eller Kaitum 3 GT? Bo och sova 6
EkanPonti HILLEBERG med eller utan GT (större eller mindre absid) Bo och sova 12
Johan123 Enkelt självstagande en- eller tvåmanstält Bo och sova 13
macgunde Kåta eller bastutält för vildmarksbastu? Bo och sova 19
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
brigas Hilleberg påsar; slump eller uträknat? Bo och sova 0
trulleman Anjan 2 GT(2016) eller Exped Cetus 2 Bo och sova 1
Vintervilan Carinthia Eagle eller Tropen? Bo och sova 15

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg