Ruggd PDA N560e (p)

Nu har jag haft min ruggade Rpda i några månader och tänkte bara dela med mig av erfarenheterna!

Inehållet i Rpda'n är en Fijitsu simens N560 Pocket LOOX 640Mhz med inbyggd GPS
Sedan har det tyska bolaget Andres industries AG fixat till den..Lite tuffare skal, lite med batteri, o lite mer minne..
front2.jpg

Jag valde mellan två klasser, C och P klassen, och fastnade för P-modellen. P-modellen är tänkt för industri eller tuffa miljöer som militär,polis eller brandkår kan vara i. P-modeller tål vatten (IP65). Även MIL 810F klassad så den håller för 26 fall från 122cm höjd ned i betong.. (vad händer den 27de???)

Den gick att bestycka med mer batteri än originalet (1200mAh) så det blev 3000mAh vilket ökar batteritiden med hästlängder. Rent praktiskt så blev det en mindre ryggsäck på 6mm där även ett extra minne på 2ggb kunde läggas, så nu med 4ggb SD och 2ggb fast CFminne så har jag totalt 6ggb..
longside.jpg

Wlan, Blåtand, IR och USB använder man för att uppdatera program, kartor och internett access.

En smidig svanhals sitter just nu i bilen när man kör TomTom under färd.. funkar klockrent, förutom att den skakar då vägarna är obefintliga.. så en stadigare metall arm är på hyllan för montering, men då jag inte är helt klar över fästpunkterna så får fladderarmen duga (fladderarmen funkar dock utmärkt på asfalt!)
När vägarna tar slut så byter man karta med en knapptryckning till Pocket Kartex och kör efter de gröna kartorna. Pocket Kartex kan jag rekommendera att köra i ForceHires läge, då kartorna då blir visuellt MYCKET bättre.
Skulle man ta sig ut på vattnet så slår man över till Fugawi och kör sjökorten. Det koola i kråksången är det att dessa program kan ligga online hela tiden utan att släcka ner dem.. så jag kan köra efter grönakartan och få röst instruktionerna från TomTom. att hoppa mellan proggen görs med tangenterna på framsidan, så det är busenkelt att byta karta mellan TomTom, Kartex och Fugawi.

I vanliga fall så kommer programmen "krocka" om vem som ska ha GPS'en.. så det går inte att ha mer än ett igång (emot GPS'en) samtidigt.. men som tur är finns det bot på dessa dumheter ;) Det lilla progget heter GpsGate, det öppnar en ny Comport som alla programmen kan accessa samtidigt, Det programmet kan även dela ut GPS'en på Blåtanden så du kan använda externa leksaker.. Det finns även en inställning delar ut en Garmine Que, men den inställningen har jag inte testat.. kan kanske funka till Garmin kartorna ;)
side1.jpg
Det fina med den laddkontakten, är det att du kan ta en blöt pda o koppla in den utan att öppna den. Du kan i segelbåten ladda den, medans den sköljs av vågor. Till o med kontakten är vattentät.

Först när jag fick den så stoppade jag allt koolt man kunde tänka sig i den.. Den är oerhört potent när det är filmuppspelning och mixa MP3or och mycket mycket mer.. men då hela PDA'n blev full med "roliga program" så började den strejka då o då.. kunde hänga sig o vara allmänt slö.. så efter att jag lekt av mig så är det bara GPS'progg kvar. Dock finns det ju ganska roliga GPSprogg att stoppa i den, som GPStuner som kan mäta det mesta i lägesändringar..

Denna PDA är känd för lång kalluppstart för GPSfix.. o det stämmer.. men när man kör GpsGate så ligger GPSen i bakgrunden o kör hela tiden så det blir inga kallstarter.. SKULLE man nu göra en STORomstart med helt nytt GPSbibliotek, så gör man bäst i att lägga den på balkongen två-tre minuter, så är den live.. En normal Varmstart (stanby till fix) är mellan 10-30sec, och även med hyfsat uppdaterat GPS-bibliotek så är en kallstart max en minut.. Nu har man ju batteritid så att man bara behöver "stanbya"den o inte stänga ned den helt.

Det finns spekulationer om att Andres har moddat antennen till GPS'en, men jag har ingen orginal att jämföra med, dock så är det normalt att ha fix på 7-8sat i blöt tät skog, o inga problem med likadan mottagning inne i min LR Defender som är gjord i aluminium..

En fördel till, är det att den ser ut som att man köpt den på ClasOlsson.. Så den ser inte så "het"ut.. vilket helt klart kan vara en fördel om den sitter kvar i bilen medans man betalar.. :lol:
 
Kul, att det funkar så bra.

Det finns ju inget uttag för yttre antenn på den ruggade varianten men man skulle nog kunna få ned kallstarttiden rejält med en återsändande GPSantenn som RA45 eller 46 hållen i närheten. Skulle man t ex kunna ha i bilen. Den mottagande antennen kan sitta på taket.

Hur funkar det att navigera med knapparna? Måste du använda pekpinne mycket?

Med Garmin Que kan du använda kommersiella garminkartor. Annars finns Windows mobile program för att visa img filer utan att gpsmottagaren behöver köra garminprotokoll.

Andes har väl inte fixat med antennen men väl tagit bort en metalletikett som störde mottagningen, detta enligt tidigare inlägg.

Hur funkar det i solsken och ljust dis?
 
Kul, att det funkar så bra.

Det finns ju inget uttag för yttre antenn på den ruggade varianten men man skulle nog kunna få ned kallstarttiden rejält med en återsändande GPSantenn som RA45 eller 46 hållen i närheten. Skulle man t ex kunna ha i bilen. Den mottagande antennen kan sitta på taket.
Ja, då skulle kallstarterna försvinna, förutom när man tar den ur bilen...
Frågan är om den kan köra på extern Blåtandspuck OCH hålla den interna live.. det borde funka med GPSgate (el likn) då behöver du ju "bara" ställa in i alla proggen när du vill byta antenn..
Jag använder den varannan dag, o senaste månaden har jag inte haft någon "äkta" kallstart.. Så är man ute på fjället o vill spara batteri, så är det bara -titta på den, stanby, en timma senare, slå på o kolla var du är.. troligen 20-30sec för exakt fix. OM du slår av den helt, så tar det minst en minut för fix igen.. lätt hänt, då det är samma knapp -Dutt/tryck för stanby -tryck en sec för OFF

Hur funkar det att navigera med knapparna? Måste du använda pekpinne mycket?
TomTom är ju helt pinnfritt då det är tydliga pekvänliga knappar, text sånt kräver ju pinnen dock.. i Kartex använder jag upp/ner knappen för in/ut-zoomning, Kartan följer ju positionen. När man "bläddrar i kartan o menyer/inställningar så kommer pinnen fram..
Det ligger två knappar på höger och två på vänster där jag lagt snabbåtkomst för programmen (TomTom, Kartex, Fugawi, GPStuner) Så att starta proggen går fort/smidigt, när de är startade så använder du samma knappar för att byta skärmbild. Det finns 10knappar som alla kan programmeras till just det du vill, dessa knappar kan tryckas på eller hållas in i en sec, då får du 20funktioner! Tänker man till lite, så blir det varken bökigt eller klumpigt NÄR man har rätt sak på rätt knapp ;)

Med Garmin Que kan du använda kommersiella garminkartor. Annars finns Windows mobile program för att visa img filer utan att gpsmottagaren behöver köra garminprotokoll.
Jag håller just på att börja fundera i de banorna att "lantmäteriet" kanske inte ALLTID är exaktast och bäst, Garmin kartorna verkar ha lite mer detaljer på stigar o dyligt.. Så vi får se vad som ligger i nästa uppdattering ;)

Andes har väl inte fixat med antennen men väl tagit bort en metalletikett som störde mottagningen, detta enligt tidigare inlägg.
Säkert så, denna pda'n är ju oxo större än originalet, så antennen kanske kan få 0,5mm extra distans till övrig elektronik.. vilken även det skulle boosta det hela ;)

Hur funkar det i solsken och ljust dis?
Jag har inte sett någon display som har sådant tryck som denna.. Min Nokia N95 ser dassig ut när den sitter bredvid i bilen.. Det enda som jag funderat på, är om man skulle sätta på en antireflexfilm på den.. Har du vit skjorta på dig i solsken, så får du rikta den så du slipper reflektionen.. Men rent kvalitetsmässigt har jag inte sett någon komma i närheten. Ipaq är fullkomligt oduglig när man jämför
 
Hej Daniel, kul att du är nöjd, en sten föll från mitt hjärta, jag får väl ta åt mig lite att det blev en RPDA :)
Har oxå GPSgate sen ca 1 år bakåt men du kan faktiskt köra typ TomTom, Fugawi, Ozi samtidigt utan GPSgate, WM5 tillåter detta
Om du inte testat OziCE så borde du göra det, lite bökigare men bättre (anser jag) bla. kan du välja olika former av kurspiler
 
Var köpte du

den ruggade PDA´n? Direkt via hemsidan i tyskland eller genom återförsäljare i Sverige?
Har själv haft funderingar på just den modellen. Har du haft nytta av Blåtanden? Det är väl det som skiljer N560 från N520?

Får man fråga vad du fick ge för den?


//Siggge
 
den ruggade PDA´n? Direkt via hemsidan i tyskland eller genom återförsäljare i Sverige?
Jag tog den från Tysklandet. Det något bättre priset emot support/service på hemmaplan.. så om du inte är "hemma" med datorer/pda's och älskar att pula.. så är det ingen bra ide att ta den från Tyskland..

soltek och topguard
är två återförsäljare som säljer i Sweariket.

Har du haft nytta av Blåtanden?
Jupp.. efter lite trixande så kan man använda den till ActiceSynk, så slipper man ta fram skruvmejslar o öppna rumpan på den för att komma åt USB om man vill uppdatera nått..
Blåtanden använder jag även till en Blåtandshögtalare i bilen för röstkommandona från TomTom (Blåtandshögtalaren är igentligen en "handsfree" för 100:)
Mobil surfning..

Det är väl det som skiljer N560 från N520?
Nopp... ganska stor skillnad..
N520 har Intel PXA270 312 MHz processor
N560 har Intel PXA270 624 MHz processor.

N520 har 3,5 tums QVGA 240x320 transflective TFT färgskärm
N560 har en 3,5 tums VGA 480x640 färgskärm.

N520 c har inbyggd WLAN
N560 har både inbyggt WLAN och Bluetooth.


jag skulle inte välja 520.. då båda modellerna är "gamla" och snart kommer snabbare modeller (dock inga RPDA från Fujutsi/Siemens) Det jag försöker säga är det att utvecklingen går med en rasande fart.. o vill man ha de senaste programmen en tid efter man införskaffat sin pda, så gäller det att man har många Mhertzen i processorn.Och färgskärmen är helt fantastisk!

Får man fråga vad du fick ge för den?
Visst får du det ;) men.. Slå dem en signal eller ett mail o se vad du får för pris.
 
Läsbarhet

Ang. skärmen så hade jag tillfälle under en vecka i vintras på kalfjället i strålande sol att jämföra RPDA 560, RPDA520 och en gammal Ipaq 3870 med extern gps monterad bredvid RPDA560

Det gick inte att se någon skillnad mellan looxapparaterna MEN Ipaqskärmen var faktiskt bäst vid dessa förhållanden något som förvånar eftersom looxskärmarna är helt överlägsna vid alla andra tillfällen

Looxskärmarna erbjöd en något grådaskig kartbild men ipaqskärmen var fullt läsbar. Sedan tidigare är ju ipaqskärmen i 38xx serien omtalad för sin läsbarhet i starkt solljus

Det har fått till följd att jag har "ruggat" min ipaq 3870 till minst IP 64 (utom underifrån) för kommande skotersafaris, har också införskaffat en blåtandsgps samt en kabelansl. gps båda sirf III, får utvärdera om många minusgrader har någon påverkan på framförallt blåtandsgps:n som enl. spec inte klarar lägre än -10°C
 
Ang. skärmen så hade jag tillfälle under en vecka i vintras på kalfjället i strålande sol att jämföra RPDA 560, RPDA520 och en gammal Ipaq 3870..
Det gick inte att se någon skillnad mellan looxapparaterna MEN Ipaqskärmen var faktiskt bäst vid dessa förhållanden något som förvånar eftersom looxskärmarna är helt överlägsna vid alla andra tillfällen

Vet inte vilken Ipaq modell jag jämförde med.. den hade samma processor som 560'an.. (Intel PXA270 624 MHz processor)
Jag tycker dock att 560'an har en alldeles för blank skärm o om jag fick önska ett tillbehör så vore det en antireflex film utanpå skärmen (någon som vet någon??)
 
EDIT..
Jupp.. efter lite trixande så kan man använda den till ActiceSynk, så slipper man ta fram skruvmejslar o öppna rumpan på den för att komma åt USB om man vill uppdatera nått..
väljer man en modell utan extra 2Gb HDD.. så har man USB i en vattentät anslutning
Blåtanden använder jag även till en Blåtandshögtalare i bilen för röstkommandona från TomTom (Blåtandshögtalaren är igentligen en "handsfree" för 100:)
Mobil surfning..
 
Vet inte vilken Ipaq modell jag jämförde med.. den hade samma processor som 560'an.. (Intel PXA270 624 MHz processor)
Jag tycker dock att 560'an har en alldeles för blank skärm o om jag fick önska ett tillbehör så vore det en antireflex film utanpå skärmen (någon som vet någon??)

Har provet en antireflexfilm från Boxwave men jag tyckte inte att den gjorde någon större skillnad

Ipaq 38xx är en äldre modell 206mhz vill jag minnas men räcker bra till för kart o nav.program

PS hade en Palm IIIC en gång i tiden och med den så var det helt omöjligt att se om den var av eller påslagen när man vistades i fjällen med vita snövidder
 
jag skulle inte välja 520.. då båda modellerna är "gamla" och snart kommer snabbare modeller (dock inga RPDA från Fujutsi/Siemens)


Hej och tack för en bra recension av RPDA:n!

Jag har en fråga angående ditt påstående som jag citerat ovan. Vet du att det inte kommer någon ruggad uppföljare baserad på Fujitsu/Siemens handdator? Eller är det så att det kanske kommer en uppföljare, men att det inte finns någon info om det än?

Jag är på gång att köpa en RPDA, men priset (närmare 10 000 kr) för den jag är intresserad av är rätt saftigt, just med tanke på att n560 har funnits ett tag på marknaden. Kommer det någon ny variant kanske man ska vänta på en sådan.
 
Hej och tack för en bra recension av RPDA:n!
Tack! Det är både kul o lätt att göra en recension av en så kompetent maskin! ;)

Vet du att det inte kommer någon ruggad uppföljare baserad på Fujitsu/Siemens handdator? Eller är det så att det kanske kommer en uppföljare, men att det inte finns någon info om det än?
Starka övertygande ekon säger att F/S har lagt ner sin handdator avdelning, så jag "tror" inte att F/S kommer med uppföljare, det är till o med dåligt med uppdateringar på 560'n.. dock inget problem då det finns så många extremt duktiga teknikfreeks som har den, så de gör skräddarsydda uppdateringar (om man nu behöver..) Dock så är jag också övertygad om att Andres industries kommer att plocka en annan hottare PDA, om det dyker upp någon som har rätt spessar. Men jag inbillar mig att det inte går på ett "kick".. så 560'n är nog den som kommer vara otvivelaktigt den vassaste RPDA'n på marknaden ett bra tag.. Dock är det ju så att när nya snabbare processorer kommer så kommer nya progg skrivas så att de behöver/utnyttjar kapaciteten.. o då känns det surt efter ett år att ha en pda för en bra slant som är seg.

Jag är på gång att köpa en RPDA, men priset (närmare 10 000 kr) för den jag är intresserad av är rätt saftigt, just med tanke på att n560 har funnits ett tag på marknaden. Kommer det någon ny variant kanske man ska vänta på en sådan.
560'n kommer troligen vara den som är vassast ett bra tag, sedan kommer den ju klara programmen ytterligare ett tag.. så den är ju hyffsat safe att köpa.. sedan är det ju helt beroende på vart man drar ribban.. Silva säljs ju fortfarande med monokrom skärm för en bra slant.. o de proggen som funkar idag i 560'n kommer ju fungera lika bra om 15år (om den lever då..)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
errbe Tips PDA + chipset III Navigering 0
rascar Windows GSM-PDA eller Garmin Colorado? Navigering 8
avslLM Fugawi för PDA utgår? Navigering 5
Jote Blåtandsgps vs PDA med gps Navigering 23
Arstuga Ruggad PDA/telefon/GPS från Pison Navigering 2
Jote PDA med GPS. Inbyggd eller extern? Navigering 21
RedBreather Ett måste för PDA? Navigering 2
Ander_s PDA GPS vs. Navigering 8
RedBreather Någon som köpt Rugged PDA av Andres Industries? Navigering 3
errbe Todaymeny på PDA, egen config? Navigering 1
Nyman Pda+wlan+gps Navigering 2
Gabe Fugawi-synka till PDA-filstorlek-minneskort Navigering 4
jonasolof Hur är Loox 720 som PDA för GPSbruk? Navigering 12
BJK Flygkartor och pda med GPS? Navigering 1
maalse USB GPS Puck till PDA ? Navigering 1
Jimmy_L "Rugged PDA" Navigering 12
magnushansson Bra PDA + bra program VS. bra GPS (ex Garmin 60 cs) Navigering 26
rolekl Någon som testat PDA-GPS på motorcykel? Navigering 6
DTM Kartprogram till PDA som memorerar vägen man kört? Navigering 21
DTM Måste man har 100MB ledigt i sin PDA för TomTom3? Navigering 9
boran PDA-GPS med AA(A)? Navigering 3
jlw PDA/GPS för bilkörning och vandring i storstäder m.m.. Navigering 8
magnuss Gps moduler till PDA Navigering 2
Roni Spara track i PDA ? Navigering 3
sejohas Väderskydd till PDA Navigering 6
Roni egna kartor i pda Navigering 20
knutte56 Nedladdade kartor till PDA Navigering 7
ALj Vad händer när en PDA stör? Navigering 14
lagher byta battri på PDA. Navigering 1
redtop PDA och GPS Navigering 8
j1to Fugawi och palm-PDA Navigering 3
chuck PDA Navigering Navigering 21
Garmin Vista iQue 3600 PDA/GPS Navigering 4
buster23 Nya freeware PDA-GPS Navigering 0
SES GPS-novis: Vilken GPS med vilken PDA? Navigering 2

Liknande trådar