"Ruggad" ryggsäck runt 40 liter?

Hejsan, jag går i tankarna kring en ryggsäck som tål "lite vad som helst" och har ungefär följande "krav":

Volym ca 40 liter.
Skall tåla att slängas omkring, tänk scoutläger med barn som springer omkring och inte alltid tänker på var de sätter fötterna.
Gärna två öppningar.
Inte sprängfylld av fickor, meshpockets motsv. á la "taktiska" säckar
Extern "plats" för att lätt komma åt regnställ motsv. utan att öppna hela säcken.
Hyfsat bra avbärarbälte.

Ser framför mig två användningsområden; kortare (1-2 dagar) utflykter utan att gå längre sträckor eller som "lägersäck" för en vecka.

Jag har bl.a. en Exos 58, men den är lite för ömtålig för att kastas upp på traktorsläp. :D

Hej!

Jag har en äldre Black Diamond klättersäck som är mycket rejäl, tålig och pålitlig. Ja, jag älskar nog den! Ser ut ungefär som denna.

Kan det vara nåt?

mvh
Anders - som får lite rysningar av ordet Ruggad.

Nu har ju Fjällräven dissats rätt kraftigt nyligen här på utsidan, och nog så befogat när det kommer till underställ för 4700kr.

Jag har dock denna ryggsäck för mina fisketurer, den är snudd på perfekt för detta ändamål då den är väldigt tålig och robust. Uppfyller de flesta av dina önskade punkter.

http://www.fjallraven.se/kaipak-38

Jag har en äldre modell av Haglöfs shosho och den har hängt med på det mesta i över tio år nu. Den kan vara lite liten för dig, bara drygt 30 liter, men det känns ändå som 30 ganska stora litrar.

Starkt tyg, ingen ram som kan gå sönder, ändå klart dräglig att bära. Med reservation för att nyare modell inte håller måttet kan den hittas tex här:
http://www.friluftsvaror.se/ryggsackar/ryggsackar-farger/bla/haglofs-shosho-medium

Priset på 595 gör ju också att den hamnar i "inte en enorm katastrof om en scout råkar sätta eld på den"-segmentet.

Vad gäller två öppningar har min en dragkedja längs fronten där man kan ta sig in i huvudfacket också. Inget jag någonsin använder, och inte säker på att den finns på nyare...

Vad gäller regnjacka kan man ha den under locket, ovanpå snörlåset.

Tack för alla tips och förslag!

Som vanligt handlar såna här val om vilka egenskaper man prioriterar, all utrustning har sina för-, och nackdelar vilka dessutom varierar över tiden beroende på en mängd faktorer.

Vet inte om nån är intresserad men för mig verkar Kaipak och Karrimor mest matcha mina behov. Jag gillar Kaipaks externa fickor på sidorna och metod för att fästa stavar på sidorna, men med tanke på konceptet med påhängs-fickor så gillar jag Karrimor bäst, jag är en stor fan av modulära system. Med en sån "ensam" har jag kapacitet för några dagar, med fickorna får jag med mig allt "skrot" som tillkommer på t.ex. lägerverksamhet.

Återigen, stort tack!

Norröna Combat Pack

Norröna Combat Pack torde uppfylla dina krav perfekt. Jag har haft en i sådär 15år och använt den i stort sett dagligen och den är fortfarande hel och fin. Tål att packas riktigt tungt också om man någon gång behöver det. Jag drar ofta nytta av den egenskapen när jag handlar mat. Stort plus med de platta, breda axelremmarna som är riktigt sköna också. Egentligen är de designade så för att underlätta att bära vapen ihop med ryggsäcken, men det är rätt praktiskt annars också.

Tyvärr hittar jag den inte på deras hemsida. Kanske har de slutat med den? Närmast i utseende ligger Finnskogen Integral Pack och hjerrkinn Pack. I båda fallen så säljs de nu som jaktsäckar med någon slags fågelpåse bakpå, men den verkar gå att plocka bort.

Norröna Combat Pack torde uppfylla dina krav perfekt. Jag har haft en i sådär 15år och använt den i stort sett dagligen och den är fortfarande hel och fin. Tål att packas riktigt tungt också om man någon gång behöver det. Jag drar ofta nytta av den egenskapen när jag handlar mat. Stort plus med de platta, breda axelremmarna som är riktigt sköna också. Egentligen är de designade så för att underlätta att bära vapen ihop med ryggsäcken, men det är rätt praktiskt annars också.

Tyvärr hittar jag den inte på deras hemsida. Kanske har de slutat med den? Närmast i utseende ligger Finnskogen Integral Pack och hjerrkinn Pack. I båda fallen så säljs de nu som jaktsäckar med någon slags fågelpåse bakpå, men den verkar gå att plocka bort.

det var flera år sedan dom slutade med den. den väger 1.5 kg, rätt mycket för en 35 litrare. kolla in gungner från klättermusen om det ska vara bomber.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Coqrouge2 Uppdatera och renovera ryggsäck Transportera 45
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Karolina P Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan? Transportera 61
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
Krister624 Ryggsäck fjällmark Transportera 1
Linneagk Ryggsäck för att kunna fästa skidor Transportera 2
Lurix Ryggsäck EDC med öppning från sidan? Transportera 1
asjohem Bra första ryggsäck för dagturer Transportera 11
Mr.H Slitstark Rejäl Ryggsäck Transportera 28
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
BabyBear Identifiera ryggsäck Transportera 8
Spagh1i Impregnering av ryggsäck! Transportera 6
Mr.H Ryggsäck- Heldagsvandringar Transportera 10
Danne99 hjälp mig att hitta en bra ryggsäck Transportera 1
blastlast 30-40 l ryggsäck för långa sökes Transportera 5
DoktorGlas HoverGlide - "flytande" ryggsäck Transportera 10
starmac Dumt att köpa en 'för' stor ryggsäck Transportera 18
k elias Ryggsäck för dagstur och jobbresa, funka som kabinväska Transportera 17
Lappen69 Ryggsäck för växande barn/ungdomar? Transportera 15
Bast Stadig ryggsäck ca 35L tips sökes Transportera 8
Fjällkjell Ny ryggsäck -lätt! Transportera 23
Wolfred Uppgradera ryggsäck från Lundhags 75+10 till Osprey 105 Transportera 3
olle.lindkvist Kajka, taktisk eller annan ryggsäck? Transportera 26
VaratOchStigen Vilken ryggsäck för 1 person + hund? Transportera 21
CarMaPal Ryggsäck för resa och vandring Transportera 0
Peeks Hjälp mig att hitta ryggsäck! Transportera 0

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg