"Rovdjurstorget" i Sarek

På min kommande vandring i Sarek planerar jag att tillbringa en del tid vid "rovdjurstorget" och hoppas att få se något av rovdjuren, eller åtminstone älg. Vad jag förstår av Grundstens "På fjälltur i Sarek" ligger rovdjurstorget där Sarvesvagge möter Rapadalen, men det är ju samtidigt ett ganska stort område. Finns det specifika delar av detta område som är mer intressant än andra när man vill se djur? Var rekommenderar ni att man slår sig ner för att spana? Var rekommenderar ni att man slår läger? Alla tips eller diskussioner som rör "rovdjurstorget" är varmt välkomna!

Några rovdjur har jag inte lyckats se - där. Men en säker älgspanarplats är om du tar dig upp i Snavvavagge. Helt underbar tältplats vid sjön. Se plats nummer 8 i denna artikel: http://www.utsidan.se/cldoc/10660.htm
Utrusta dig med en kikare och ta sedan en dagsutflykt fram mot Rapadalen och placera dig på någon av de "hyllor" som finns på vägen ner. Området kring Biellorieppjavrre torde vara ett av de älgsäkraste i Sarek.

HåkanF

Minns jag nu rätt så myntades begreppet på 1960-talet, innan de stora turistströmmarna kom till Sarek. Dessutom under en vårvinterdag, då ju ännu färre människor än annars rör sig i området. Jag vet inte, men har fått för mig att andra områden hyser mer av rovdjur under turistsäsongen, som Tjuoltavagge.

Hmmm

...
Alla tips eller diskussioner som rör "rovdjurstorget" är varmt välkomna!

Har för mig att jag läst på minst 2-3 oberoende platser att det största rovdjur som man har chans att se vid "Rovdjurstorget" är människor...
Övriga däggdjur får anses som lite tur om dem dyker upp.

Trist men sant.

Har själv passerat denna plats vid ett flertal tillfällen, ibland övernattning och ibland utan, såg tyvärr inget fyrfota rovdjur ...
:-(

Om du vill få lite rovdjurskänning rekommenderar jag en sen vintertur istället då ser du ialla fall spåren efter dem. Det var fullt med björnspår när jag passerade där i påskas.

Jag har sett fjällräv vid gryt i Sarvesvagge(1977), färska gryt i närheten av Niak (1999) (kan förstås vara rödräv också), järv mellan Kisurisstugan och Niak (2003) samt kungsörn och fjällvråk på ett flertalställen vid ett flertal tillfällen.

HåkanF
.

Någon som vet var det är teoretiskt störst chans att se någon form av fyrfota rovdjur?
Kan det vara som majjen skrev i trakterna av Niak?
/Thomas

Problemet är ju att rovdjuren ser dig före det att du ser dem. Vill du se rovdjur så måste du göra något åt denna situation, alltså gömma dig och ha tålamod – samt vara på en plats där det inte finns andra människor. Det finns gott om sådana platser i fjällen eftersom fjällvandrare går i dalgångarna, ofta har bråttom, kommer fram sent och går tidigt. Sök dig alltså till områden med få turister, sök efter spår på snöfläckar till att börja med. Skaffa dig ett bra gömställe, tänk på vindriktningen och lägg dig i gömstället och rör dig inte på ett antal timmar – då har du betydligt större möjligheter att se rovdjur.

Björn finns det (fanns det) där du blivit rekommenderad att spana efter älg i Rapevalley. Jag har sett dem ligga på klipphyllorna där samt runt fjället bort mot Spökstenen (där 2 björnar gick över tältplatsen en halvtimme efter att vi lämnat den bakom oss.

Jag har i en annan tråd beskrivit en tältplats vid Jokkotjkaskalako (Nunjes) som jag brukade använda och där jag spanade på djurlivet. På 60-70 talet var det en lönande plats att vara på i detta avseende. Hur det är idag vet jag inte. Jag kunde bo där i veckor utan att se en enda människa i området. Så kanske det inte är idag.

Tältplatsen ligger några hundra meter söder om Abmojokk där den går ned mot Sitojaure. En liten jokk kommer söderifrån och rinner ned i Abmojokk. Följ denna jokk norrut mot Abmojokk, ca 2-300 meter innan den rinner ned i Abmojokk kommer en liten jokk från vänster som rinner ned i denna jokk och den kommer ut mellan ett par sandkullar. Gå in där och följ denna jokk en liten bit och du hittar en härlig tältplats i denna ravin. Gå upp till kanten västerut, alltså bara 25-30 meter, så ser du ut över Jokkotjkaskalako, där kan du ligga och spana med kikare.
Koordinaterna till denna tältplats är: 67”11’40.37N och 18”16’19.79O. Var rädd om den, det är en av mina absoluta favoritplatser och jag har sovit många, många nätter där.

Thomas

Jo, jag vet att det är ytterst svårt att få se att rovdjur i det fria. Som du skrev är det viktigt att inte djuret kan känna din lukt eller höra dig och att ha tålamod.

Ståtliga älgar har jag sett varje gång kring Rapadalen så de är man lite "mätt" på.

Jag kommer inte att vara i Njunjesområdet denna gång (Men tack för tipset, ska vara försiktig med det) utan jag kommer att vara mellan Sarektjåhkkå, Suorvajaure och Ahkka, Nijak och kring Skarja, Låddepakte.
Det gäller att vara tyst och hoppas + att jag inhandlat en hyfsad kikare.
/Thomas

Under mina vandringar i Tarradalen, Sarek och Padjelanta har jag och mina följeslagare ständigt spanat efter rovdjur. Men som övriga i denna tråd skriver så är de väldigt svåra att få se, utom möjligen rödräven. Rödräven håller dessutom på att konkurrera ut fjällräven, så ser man ett rävgryt är det mest sannolikt att det är rödräv.

I juni i år stötte jag och min kompis på en ren i Noajdevágge som sannolikt blivit dödad av en lo. Lospår fanns runt djurkroppen, och det sätt som djuret hade blivit dödat och ätet på stämde med lo. Lon själv var förstås spårlöst borta. Men ett par korpar och en kungsörn besökte kadavret.

I Tarradalen en vecka tidigare hade vi sett björnspår på stigen, och sannolikt fanns en eller flera björnar där. Liksom i andra gröna dalar som Sarvesvágge, Rapadalen, Tjuoldavágge och så vidare. Men björnarna är ju ruskigt fina på att hålla sig dolda.

För en del år sedan (2002) traskade vi förbi Rovdjurstorget och genom snårskogen på Dielmáskájdde. Detta var i början på augusti, och hela tiden stötte vi på färsk björnspillning. Så björnen fanns där! Trots kikarspaning från en utsiktspunkt på långt håll kunde vi inte upptäcka någon björn, men det var ju heller inte sannolikt. Man ska nog ha en hel del tur även om man är tålmodig.

När det är högsäsong för vandrare håller sig björnarna säkert undan i områden som vi vandrare drar oss för att gå i. "The dark side" (Bielloriehppes nordostsluttning) är troligen ett sådant ställe.

Så även jag väntar på att få se min första björn. Älgar är däremot mycket lättare, och kikarspaning från någon hög utsiktspunkt ner i Rapaselets laguner ger säkert en hel del älgar. Troligen stöter man på en och annan på stigen genom mellersta delen av Rapadalen också, särskilt om man håller sig nära älven.

Instämmer med kören ovan - rovdjur är svåra att få syn på.

Uppe vid Sulitelma stötte jag i år på färska järvspår.
IMG_1266.JPG
De kan inte ha varit mer än tio minuter gamla. Solen låg nämligen på och var obarmhärtig mot alla spår i snön. Trots frenetisk kikarspaning fick jag dock aldrig se mer av den järven än dessa fotavtryck. Alltid något.

I övrigt gäller det att vara uppmärksam. Den fina filmen om björnhonan Rapa i Sarek som sändes på SVT i julas innehöll en scen där en björnforskare stoppade ett gäng fjällvandrare i Rapadalen och lät dem titta i hans tubkikare. På fjällsluttningen strax ovanför huserade en björnhona med två ungar.

En annan fin scen är faktiskt från rovdjurstorget. Två naturfilmare sitter och blickar ut över Rapaälvens lopp när det plötsligt springer fram en ungbjörn och skuttar över vattnet. Scenen finns i detta avsnitt av Mitt i naturen. Hela avsnittet är intressant, men Sarek avhandlar från och med 9 minuter och 7 sekunder. Scenen med björnen återfinns 11 minuter och 29 sekunder in i avsnittet.

För att återknyta till den ursprungliga frågan i tråden: var exakt ligger Rovdjurstorget?

Om ni tittar 11 minuter och 14 sekunder in i detta avsnitt av Mitt i naturen (som jag även länkat till ovan), så ser ni att reportern Fredrik Israelsson sitter på en bank vid Rapaälven och hävdar att detta är den plats som Edvin Nilsson kallade "Rovdjurstorget". Någon som vet mer exakt var denna bank ligger eller är Rovdjurstorget en mer allmän benämning än så?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Morgan Kvikkjokk-Rovdjurstorget-Kvikkjokk Fjällvandring 23
Totteman Det gamla Sarek Fjällvandring 42
Onesport Ruttförslag ensamvandring Sarek Fjällvandring 18
GenomsnittligSarekLängtare Vandring på Bårddejiegna/Pårtejekna? Fjällvandring 15
GenomsnittligSarekLängtare Suorva-Stora toppen Sarek-Suorva Fjällvandring 8
jaguaren Söker input Sarekvandring 13-20/9. Suorva-Álgajávrre-Kvikkjokk eller Kvikkjokk-Njoatsevagge-Sarvesvagge-Lullihavágge-Kvikkjokk Fjällvandring 8
olably Sarek Fjällvandring 2
Materialaren Sökinsats i Sarek efter försvunnet par Fjällvandring 194
GenomsnittligSarekLängtare Kvikkjokk-Bårddetjåhkå-Kvikkjokk 2025 Fjällvandring 23
Merckx Pass 1425 i Sarek Fjällvandring 5
Elvah Standárjåhkå mellan Alep och Lulep Várddo Fjällvandring 0
Wotan88 Sarek Suorva till Kvikkjokk. Fjällvandring 2
Materialaren Den Stora tråden om Tielmavadet Fjällvandring 21
readyeddie Avstickare in Sarek från kungsleden (behöver tips) Fjällvandring 3
LejonetFrånNorden 100 km, 20 tim - Kvikkjokk, Taraluoppal, Pårte, Kvikkjokk - 28/6 Fjällvandring 0
oskar_thulin Söker vandringskompis till Sarek-tur i mitten av augusti Fjällvandring 8
Hankster Ligger länsstyrelsens roddbåtar mellan Aktse och Laitaure i vattnet än? Fjällvandring 5
Mapalon Sarek antal reservdagar. Fjällvandring 18
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg