Route66 2004 fördröjer restiden också ...

Nyfiken på allt nytt köpte jag för någon vecka sedan Route 66 Sverige 2004, trots att jag har 2003 års version. Jag har inte kollat genom programmet noga ännu, men en sak har jag märkt: Man får vara försiktig med att följa deras vägval.

Om jag ska åka från Södermalm norrut mot Uppsala föreslår R66/04 att jag ska välja Skeppsbron, Nybroplan, Stureplan, Sturegatan, Valhallavägen, Roslagstull, Sveaplan, Norrtull - istället för att, som gamla R66/03 föreslår, ta Klarastrandsleden. Själv är jag nästan beredd att ta omvägen över Strängnäs/Enköping för att slippa Nybroplan. F ö är alla ovan uppräknade platserna kända trafikproppar stora delar av dygnet.

Om jag frågar efter snabbaste vägen från Stockholm till Falun föreslår R66/04 att jag ska dra upp till Gävle och sedan rakt in i landet (förutom att passera Nybroplan). Kanske snabbast?? Jag tvivlar. R66/03 föreslår den traditionella vägen över Sala.

När jag ska åka från Södermalm till Sundbybergs centrum tycker programmet att jag ska fara (via Nybroplan och Norrtull) till Järva Krog, fara Enköpingsvägen till Hallonbergen och sedan komma "bakvägen" till Sumpan. Inte ens om jag frestar med att lägga in Västebron som delmål tycker programmet att jag kan ta Pampaslänken rakt upp till Solna, utan det ska vara över Järva Krog även här.

Jag har försökt att hitta någon tanke bakom vägvalen, men misslyckats. Ofta verkar det som om programmet prioriterar stora vägar, vilket gör att man misstänker att Vägverket har fått ha ett ord med i laget. Men när det gäller envisheten med Nybroplan???

Vis av tidigare erfarenheter lät jag R66/03 ligga kvar i datorn. Jag har inte kollat om det kommit några viktiga uppdateringar av kartmaterialet ännu. Men mina första intryck av Ruote 66 2004 är rätt vissna.

Anders Lj
 
routingprograms vägval

Du säger Nybroplan och jag som trodde att Gustaf Adolfs torg var vägnätets navel i Sverige. Om sedan ditt program hade varit av den typen att det bara gav köranvisningar hade det varit riktigt illa...

Men så är det ju som tur är inte. Det är just därför jag vill ha program som visar kartan. Samma korkade vägval som du beskriver för Stockholm gör Route 66 i Bryssel där jag bor. Ska jag köra förbi stan t ex från den norra till den södra flygplatsen väljer programmet inte ringvägen utan vill ha mig att köra över Grand place (Stortorget) vilket man når över ett gytter av gränder i den gamla stadsdelens mitt.

Troligen är problemet att kringfartsledernas karaktär av genvägar inte framgår av de nationella vägverkens digitala markeringar. För dig är kringfarterna motorvägar men för byråkraterna ligger de i något slags limbo. Och man kommer som användare inte åt att uppgradera en enskild vägsträcka. Men det räcker ofta med att ange en mellanliggande waypoint för att proggrammet ska lägga om rutten som du vill ha den.

Dock är Autoroute 2002 lite bättre än Route 66 i det här avseendet så det är en brist i programmet också. En annan brist i 2003 är att en massa länsvägar i Sverige anges som motorvägar, t ex den urkassa vägen från Nybro till Växjö.

Men kör du i städer i Europa (Paris, Granada, Bremen för min del) och mellan städer är programmet toppen - om använt med förnuft. Samma gäller småvägar i Norden.

Hejonas
 
Beror på datorn?

Hej,

Lite off-topic kanske, men jag provar...
Jag använder Garmins Mapsource 5.0.3 Beta med kartorna Europe City Select v5.0. Programmet har jag installerat på två datorer, dels en stationär ny pc med höga prestanda, samt en gammal laptop 133 MHz.
Jag har konstaterat exakt samma rutt i båda datorerna blir olika vid en omberäkning, trots identiska inställningar i programmet. Kan datorns prestanda inverka?

(Testade Södermalm till Sumpan och MApsource valde Pampaslänken)

Hälsningar
Leif
 
Re: routingprograms vägval

jonasolof; sa:
... Men det räcker ofta med att ange en mellanliggande waypoint för att proggrammet ska lägga om rutten som du vill ha den.
...

Hejonas

Tänk så fel man kan ha. Jag trodde navigeringsprogram skulle visa en vägen om man inte hittar själv, men det är alltså precis tvärt om. Man måste veta vägen så att man kan ange den för programmet.

Hälsningar
Harald
 
Re: Beror på datorn?

svlcm; sa:
Hej,

Lite off-topic kanske, men jag provar...
Jag använder Garmins Mapsource 5.0.3 Beta med kartorna Europe City Select v5.0. Programmet har jag installerat på två datorer, dels en stationär ny pc med höga prestanda, samt en gammal laptop 133 MHz.
Jag har konstaterat exakt samma rutt i båda datorerna blir olika vid en omberäkning, trots identiska inställningar i programmet. Kan datorns prestanda inverka?

(Testade Södermalm till Sumpan och MApsource valde Pampaslänken)

Hälsningar
Leif

Nu använde jag en halvsnabb PC med 1,4 GHz processor. Kanske tyckte programmet att jag kunde ta en lite längre omväg på stora vägar då. Jag vågar knappast tänka på vilken omväg programmet i så fall hade föreslagit om jag haft en supersnabb dator med 4 GHz-processor. Kanske via Vallentuna och Uppland Täby till Sumpan?

Au propos Vallentuna, om jag frågar om vägen dit så tycker R66/04 inte att jag ska ta den korta vägen från Arninge till Vallentuna (så synd att politikerna la ner så mycket pengar på den för några år sedan). Istället ska jag fortsätta Norrtäljevägen till Gillinge, och sedan åka längs gamla Norrtäljeväten tll Angarn och sedan till Vallentuna. Ungefär dubbelt så lång väg, och 90 maxfart på båda...

Anders Lj
 
veta vägen

Om att tala om för programmet var man vill köra...Ironin är befogad men man kan inte begära för mycket av burkarna -shit in shit out.

Den klantiga routingen genom vissa stadskärnor är ett särskilt problem. Jag tycker det i viss mån återfaller på den svenska ÅF som inte gett tillräcklig feedback till programmakarna om brister. I R66 Sveriges fall är det http://www.sepab.ab. Jag har fört ett himla väsen under årens lopp vad gäller routing i Sverige och Belgien men aldrig fått ngt besked om ifall det är Navtech eller R66 som borde modifiera nåt.

hejonas
 
Det var bättre förr

Men jag tycker att routingen har fungerat rätt bra i tidigare versioner av Route66 (jag har haft tre tidigare om jag minns rätt). Visserligen ville de tidigaste versionerna gärna att jag tog Sveavägen istället för Klarastrandsleden, men i version 2003 tycker jag att det har fungerat rätt bra. Kanske är Stockholm relativt lätt att routa genom, för det finns ju inte så många vägar att ta p.g.a. allt vatten.

Anders Lj
 
Navtech mm

När det gäller brister så är det oftast på programmet, mer sällan själva kartan. Navtech har väldigt bra kvalitet på sina kartor så det bör inte vara där. En sak som man kan testa är att göra ett vägval från 2 punkter ganska långt ifrån varandra. Där efter köra små delsträckor emellan, summera ihop dem så skall du få samma resultat som på första i tid och kilometrar. Gör det inte det så är det programmet och dess "planerings algoritm" som är dålig. Du kör ju exakt samma väg. Tyvär så måste jag säga att det felet finns i Route66 allt för ofta. (använder Route66 Pro 2003)Det är här skillnaden mellan profesionella och billigare program visar sig. Men förhoppningsvis blir de bättre med tiden. Själv jobbar jag just med ruttoptimering och känner till problemen.

Mvh
Sören
 

Liknande trådar