Nyfiken på allt nytt köpte jag för någon vecka sedan Route 66 Sverige 2004, trots att jag har 2003 års version. Jag har inte kollat genom programmet noga ännu, men en sak har jag märkt: Man får vara försiktig med att följa deras vägval.
Om jag ska åka från Södermalm norrut mot Uppsala föreslår R66/04 att jag ska välja Skeppsbron, Nybroplan, Stureplan, Sturegatan, Valhallavägen, Roslagstull, Sveaplan, Norrtull - istället för att, som gamla R66/03 föreslår, ta Klarastrandsleden. Själv är jag nästan beredd att ta omvägen över Strängnäs/Enköping för att slippa Nybroplan. F ö är alla ovan uppräknade platserna kända trafikproppar stora delar av dygnet.
Om jag frågar efter snabbaste vägen från Stockholm till Falun föreslår R66/04 att jag ska dra upp till Gävle och sedan rakt in i landet (förutom att passera Nybroplan). Kanske snabbast?? Jag tvivlar. R66/03 föreslår den traditionella vägen över Sala.
När jag ska åka från Södermalm till Sundbybergs centrum tycker programmet att jag ska fara (via Nybroplan och Norrtull) till Järva Krog, fara Enköpingsvägen till Hallonbergen och sedan komma "bakvägen" till Sumpan. Inte ens om jag frestar med att lägga in Västebron som delmål tycker programmet att jag kan ta Pampaslänken rakt upp till Solna, utan det ska vara över Järva Krog även här.
Jag har försökt att hitta någon tanke bakom vägvalen, men misslyckats. Ofta verkar det som om programmet prioriterar stora vägar, vilket gör att man misstänker att Vägverket har fått ha ett ord med i laget. Men när det gäller envisheten med Nybroplan???
Vis av tidigare erfarenheter lät jag R66/03 ligga kvar i datorn. Jag har inte kollat om det kommit några viktiga uppdateringar av kartmaterialet ännu. Men mina första intryck av Ruote 66 2004 är rätt vissna.
Anders Lj
Om jag ska åka från Södermalm norrut mot Uppsala föreslår R66/04 att jag ska välja Skeppsbron, Nybroplan, Stureplan, Sturegatan, Valhallavägen, Roslagstull, Sveaplan, Norrtull - istället för att, som gamla R66/03 föreslår, ta Klarastrandsleden. Själv är jag nästan beredd att ta omvägen över Strängnäs/Enköping för att slippa Nybroplan. F ö är alla ovan uppräknade platserna kända trafikproppar stora delar av dygnet.
Om jag frågar efter snabbaste vägen från Stockholm till Falun föreslår R66/04 att jag ska dra upp till Gävle och sedan rakt in i landet (förutom att passera Nybroplan). Kanske snabbast?? Jag tvivlar. R66/03 föreslår den traditionella vägen över Sala.
När jag ska åka från Södermalm till Sundbybergs centrum tycker programmet att jag ska fara (via Nybroplan och Norrtull) till Järva Krog, fara Enköpingsvägen till Hallonbergen och sedan komma "bakvägen" till Sumpan. Inte ens om jag frestar med att lägga in Västebron som delmål tycker programmet att jag kan ta Pampaslänken rakt upp till Solna, utan det ska vara över Järva Krog även här.
Jag har försökt att hitta någon tanke bakom vägvalen, men misslyckats. Ofta verkar det som om programmet prioriterar stora vägar, vilket gör att man misstänker att Vägverket har fått ha ett ord med i laget. Men när det gäller envisheten med Nybroplan???
Vis av tidigare erfarenheter lät jag R66/03 ligga kvar i datorn. Jag har inte kollat om det kommit några viktiga uppdateringar av kartmaterialet ännu. Men mina första intryck av Ruote 66 2004 är rätt vissna.
Anders Lj