Route66 2004 15 sek gps-fördröjning

Eftersom jag och andra använder Route 66 för att hitta ut i naturen på småvägar kan det vara värt att nämna, att årets version är sabbad vad gäller GPS-positionering. Leverantören av kartdata har krävt 15 sekunders fördröjning av gps-positionen. Route 66 och dess återförsäljare har avstått från att meddela denna förändring för potentiella köpare (se websidor).

Hejonas
 
r66 2004 gps-fördröjning

Ja, och Clover som reade 2003-versionen i juni utan att tala om att 2004 släppts den 31 maj.

Hejonas
 
gamla och gamla...

Förresten är R66 2003 kanske inte att betrakta som gammal. Använde Fugawi + tele Atlas Europa/skandinavien vektorkartor, nyss släppta, för en resa i Norge nyligen. Det kartmaterialet var från 2001 och märkbart äldre än det i R66 2003 (där de kan jämföras- som t ex ny sträckning av E22 söder om Kalmar).

Hejonas
 
jonasolof; sa:
Leverantören av kartdata har krävt 15 sekunders fördröjning av gps-positionen....
Hejonas

Det var illa, men tur att det funkar bra med 2003:an i alla fall. Jag har för mig att det ryktades om att 2004:an även skulle ha vägbeskrivning i realtid typ "sväng nästa vänster" osv. Men det borde ju inte fungera så bra med den fördröjningen eller? En liten fundering. "Leverantören av kartdata" det är väl LMV förmodar jag. Då ställer man ju en stilla undran, är denna fördröjning även inlagd på friluftskartan? Någon som vet?

mvh
OE
 
Även i Autoroute 2002

Microsoft har haft denna "feature" längre... Detta är hjälptexten från programmet.

"AutoRoute checks for your position every 15 seconds and displays it on the map. If you are moving quickly, the GPS icon will sometimes appear to lag behind your current position."

Till Autoroute finns den en "fix" att hitta om man söker lite på nätet... Har inte testat fixen själv. Kanske kan det komma en till R66 oxå.

Jag har testat att navigera med 15s uppdateringstakt med bil i Berlin. Man kommer ganska långt på 15s med bil!

F.Ö. blir det allt mer intressant att fundera på licenser:
Om man har Route66, MSAutoRoute och Garmin Metroguide så har Navtech levererat databasen till dem alla och det är den dyra delen av programmet. Lite känns det som moraliskt OK att köpa en av dem och kopiera dom andra (men bara nästan)

/Andreas
 
R66 15 sek update

Autoroute uppdaterar positionen var femtonde sekund vilket kan fixas till varannan sekund.

R66 2004 uppdaterar en gång i sekunden men visar positionen med femton sekunders eftersläpning (som en upplysning till dem som är bra på hex code).

Dataleverantör är Navtech, som i likhet med Tele Atlas köper in digitala kartdata från de nationella (i sig svindyra som bekant) kartverken, syr ihop dem över landsgränser, anpassar dem till WGS 84 från de olika nationella systemen, kontrollkör vägar i områden där det nationella lantmäteriet har föråldrade data, lägger in points of interest etc etc. och sedan vektoriserar hela härligheten. Detta kostar naturligvis pengar, det är bara att kolla Tele Atlas baserade produkter som Tomtom2.

Jonas
 
Uruselt med 15 sekunders delay

Riktigt uselt av Route66 att inte meddela om denna förändring... Blev ruskigt besviken när jag laggt ut 2000 spänn på Route66 2004 pro och en GPS mottagare från Kjell & C.o och upptäckte att det var sån fruktansvärd delay.. Helt värdelöst vid exempevis stadskörning. :(

Är väl bara att hoppas på att någon "cracker" där ute kan fixa ihop en patch som löser det här för Route66 lär ju knappast göra det. Känns ju kul att "uppgradera" till 2003...

Förästen så upptäckte jag precis att det finns en patch till 2004:an på 2mb på deras sida, har inte möjlighet att installera denna föräns nästa vecka, någon som installerat och upptäckt några stor förbättringar? (finns ingen info på deras sida)

Mvh
Christoffer
[Ändrat av HuLaN 2003-08-01 kl 01:53]
 
Gps-kompatibel????

Jag tycker du ska anmäla den svenska generalagenten Sepab som du finner på http://www.sepab.se för missledande marknadsföring via Konsumentverket. På deras site presenteras Route 66 som GPS-kompatibel utan specificering. Det finns ingen möjlighet för köpare som även haft tidigare versioner att veta en så väsentlig förändring/försämring av produktens prestanda skett.

För två veckor sedan skrev jag ett mail till dem och sade att jag skulle anmäla dem. Men jag har inte köpt produkten eftersom jag blev varnad på förhand via usenet. Det tar bättre om en kund som verkligen blivit vilseledd klagar. Du borde begära att få version 2003 istället och pengar emellan. Clover.se reade 2003 i juni och kanske har några kvar.

Det finns knappast något hopp om att patchen på R66 supportsida ska ta bort förseningen som betingades av ändrade licenskostnader. Liknande uppgraderingar av programvaran har kommit varje år och är mkt lätta att installera.

För övrigt får du leta på Autoroute också för att hitta upplysninen om att uppdatering bara sker var 15 sekund. På min ask till AR 2002 står bara "Global Positioning System support lets you pinpoint your location anywhere". Skillnaden är att produktens prestanda aldrig varit bättre; därför är graden av vilseledande mindre. Man kan i o f sig tycka att i ett så viktigt hänseende borde prestanda sättas ut.

hejonas
 

Liknande trådar