Route66 2001-2002 eller mg europe

Hej

Jag går och funderar om man ska välja Route66 Europa professional eller MG Europe.

Jag tänkte i första hand använda programmet tillsammans med bärbar dator i bilen under semesterresor od.

Vad skiljer dessa program? Är täckningen lika bra/dålig i båda? Övrigt "godis" ex. gatunamnssökning, autorouting, finns dessa funktioner även i Route66?

Av speciellt intresse. Hur är täckningen långt norrut? Ex. Kiruna, nordnorge. Är bara huvudvägarna med eller är det helt "vitt"?

Vad som talar för Route66 är priset tycker jag (ca hälften av MG)

Övriga synpunkter om valet mellan programmen mottages med största tacksamhet.

Med vänliga hälsningar
Ola
[Ändrat av ta1toy 2002-05-08 kl 21:36]
 
MetroGuide bara om man har Garmin med karta

Har ingen erfarenhet av Route66.
MetroGuide och andra Garmin-kartor har sin stora förtjänst i att man kan ladda ner kartor, POI och sökinformation i de GPS:er som kan nyttja detta. I mina ögon är de helt oumbärliga om man har betalat för inbyggd kartmöjlighet i en Garmin. Om man skall använda en GPS vilken som helst bara för att få positionen till datorn och ladda lite landmärken och rutter fram och tillbaka är jag övertygad om att många andra program är både bättre och billigare. Ozi Explorer och Fugawi nämns ofta av andra i detta forum som bra produkter.

Täckningen för MG Europe och andra Garmin kartprodukter ser du bäst här (MapSource Map Viewer, på högersidan):
http://www.garmin.com/cartography/mapSource/
 
Tack, men route66?

Visst, det stämmer man får en rätt så klar bild över täckningen av MG Europe via garmins hemsida och det verkar ju helt OK.

(OM du har bråttom hoppa genast vidare till sista stycket.)

...men som jag skrev i det första inägget så är jag i första hand ute efter ett program som funkar vid semesterresor. Det kan gälla ute i (syd)Europa men även norrut i Sverige. Jag tycker det är lite spännande med att Route66 "routar" (hemsk svengelska) färdvägen och samtidigt har GPS-stöd. Betyder detta att man får en viss "vägbeskrivning" under resan, typ, "SVÄNGG NÄSTA VAÄNSTER". Nej jag skoja bara. (Lite urflipp).
Seriöst: Det var ett skämt men kanske något i den stilen, åtminstone textledes. Alltså att man får en beskrivning på skärmen vid vilken korsning man ska svänga osv.

Jag tycker det är lite svårt att finna en tydlig täckningskarta för Route66 Europe Professional. Så är det någon som har något tips så är jag tacksam. Just nu i sommar är det Kiruna som är mest intressant eftersom vi planerar en semstertrip dit.

Mvh
Ola, Falun
 
Route 66 bra

Jag har både Mapsource Europe och Route 66 Europe Professional och använder båda ganska flitigt.

Här är en del blandat om de båda programmen:
Kartorna i Route 66 är mycket snyggare. De innehåller en del höjddata och bergs/höjd -partier syns tydligt även om de inte är så värst detaljerade.
Sökfunktionen är också bättre i Route 66. Det är lättare att bara skriva "Karlav 33 Stockho" än att först skriva in Stockholm, trycka enter, klicka på adressfältet och sedan i adressrutan och skriva "Karlavagen" (utan ä), skriva in nummer i rätt ruta, klicka search och välja gatan i listan, som man gör i Mapsource.
Det finns mer information om hur stora vägarna är i Route 66. Man ser t.ex om småvägar är cykelbanor/gångvägar eller bara dåliga grusvägar.

Mapsource har jag bara för att ladda över Waypoints samt för att tanka ner kartor till min Garmin Legend.

Nackdelar med Route 66 Europe Professional är att det KRÄVER drygt 4 GB hårddiskutrymme vilket kan vara svårt på en bärbar. Det är också lite långsamt (på min 300MHz bärbara).

Täckningsområdet är begränsat till halva Sverige (ungefär) och ovanför det är inget med (mer än höjdbilderna).

När man gör en rutt får man upp följande (ungefär):
Sväng vänster väg 43 1.2 km 02:35 min
Tag avfart mot jönköping väg 42 300m 02:55 min

Fråga gärna mer om ni vill veta.

Tillsammans med en Laptop är Route 66 mycket trevligare att jobba med än Mapsource (tycker jag).

mvh Lars
 
Tack Lars

Då fick man en bild av hur Route66 funkar och tyvärr en bekräftelse på hur "resurstörstig" den är.

Om jag förstått dig rätt så finns alltså inte en enda väg med i norra norrland (Piteå-Kiruna-Nordnorge)?

Ha dä
Ola, Falun
 
Route 66 värdelöst i norrland

Jag glömde kolla igår kväll igen, men jag tror dessvärre att det inte finns några vägar alls i norra Sverige i Route 66.

Lars
 
2003

Hejsan hoppsan

För de som ev. blivit intresserade.
Jag fick äntligen mitt svar från Route66(NL). De skrev att hela Sverige + grannländerna ingår i ver. 2003. Jag skickade ett svar till dem där jag påtalade min önskan om mera detaljerade översiktskartor. Som svar skickade de en skärmdump över Norra skandinavien. Det såg riktigt bra ut. För bilåkning / semester alltså. Skalan från dumpen låg på 1:7,2 milj. men man kunde ändå se att det var verkligen heltäckande. Dustin har den i slutet av månaden.

Tack alla som svarat/svarar
Ola, Falun-Sweden-The earth
[Ändrat av ta1toy 2002-05-18 kl 00:27]
 
Route 66 2003

Igår var jag på SIBA och köpte mig en version av Route 66 2003 för Sverige och Danmark för 379kr.

Jag hann inte testa så mycket men Brännbergsvägen i Lycksele var lätt att hitta i alla fall. Mycket bättre täckning över norra Sverige nu. Enligt täckningskartan ska 95-100% av alla vägar i hela Sverige vara med.
Heja!

Lars
 
Route 66 2003

Fråga:
Vad är och var hittar jag SIBA. Kan den kartan
Route 66, 2003 användas tillsammans med Silva Navigator

Om så ginge är det ju ingen ide att vänta tills nya Kartex kommer.Lantmäteriet har ännu inte bestämt
sig för om Silva ska få vara med.
HT
 

Liknande trådar