Rottefellaflyt

us@silverlink.nu (Ulf Silfverling)

Gäst
Jag monterade - dagen före Vikingarännet - på mina skridskor ett par enkla rottefellakopior ("Snabber") från några gamla laggar jag hade och prövade igår på Drevviken. 13 km avverkades med lös häl, sedan 5 km med fast. Att åka med fixerad häl kändes efter upplevelsen med den lösa som att åka med dykarskor! Helt klart ger lös häl en naturligare rörelse, särskilt för vristerna. Fixerad häl ger inte större möjlighet att parera enligt dessa mina första erfarenheter. Man arbetar ju mera med fotled och tår med lös häl och har så större möjlighet att kompensera för stopp genom förskjutning av tyngdpunkten.

"Free-heel" ställer större krav på placering av bindningen i sidled. Om man får rätt lateralförskjutning och riktar skenan rätt i förhållande till foten har man allt att vinna på att ersätta den sedvanliga enkla tåtapparna med en skid- bindning:

1. Tåpartiet fixeras bättre i höjd- och sidled
2. Möjlighet ges till mjukare åkning med sträckta vrister.
3. Vid besvärligare underlag kan alltid hälen fixeras med en rem.
4. Inga specialskor behövs. Skridsko- och telemarkskängor passar perfekt.

Så - varför utrustas inte standardskridskorna med en "rottefella"-bygel?

us

...

Många skridskor levereras ju idag med skidbindningar. Så trenden har väl redan vänt! Sedan vet jag inte om just gamla rottefella bindningar (antar att du menar NN90) finns att köpa längre?

Det finns flera skäl till varför man inte vill åka med rottefella, man är helt inlåst i skidssystemet när det gäller skor. Det enda som fungerar är Nordic Norm pjäxor. De pjäxorna väger väldigt mycket, ett par Asolo Morgedal väger ca 1600-1700g / sko. Skorna är besvärliga att gå i, den stora läppen försvårar promenader i terräng och sulan är stel och hal. Skorna är väldigt höga i bakkant, över hälsenan. En sko som har högre skaft än ca 70mm över hälsenan är väldigt obekväm att åka löshäl i. (Om du är den typen av person, skär upp skon för att kunna åka)

Accepterar man dessa nackdelar, (vilket redan minst 90% av alla skridskoåkare gör) så är det ett utmärkt alternativ.

/Bo

Re: Re: Rottefellaflyt

boe skates; sa:

Det finns flera skäl till varför man inte vill åka med rottefella, man är helt inlåst i skidssystemet när det gäller skor.

/Bo

Men det är man väl i ännu högre grad med Solomonfästen! Och varför betala tusentals kronor när man kan återanvända gamla grejer med samma resultat. Jag har nu åkt med mina rottefellor i två säsonger till och det är snabba att ta av (utan att böja ryggen!) och på och har aldrig krånglat. Jag kan hålla med om att Telemarkskängor ofta är tunga och stela. Men det är ju alla "skridskokängor", så det är liksom ett annat problem. Det finnns Rottefella att köpa för ett par hundra, då i stål som håller lite bättre. Så jag förstår fortfarande inte detta trasslande med glappande remtyg.

Ulf Silfverling

Re: Re: Rottefellaflyt

boe skates; sa:

Det finns flera skäl till varför man inte vill åka med rottefella, man är helt inlåst i skidssystemet när det gäller skor.

/Bo

Men det är man väl i ännu högre grad med Solomonfästen! Och varför betala tusentals kronor när man kan återanvända gamla grejer med samma resultat. Jag har nu åkt med mina rottefellor i två säsonger till och det är snabba att ta av (utan att böja ryggen!) och på och har aldrig krånglat. Jag kan hålla med om att Telemarkskängor ofta är tunga och stela. Men det är ju alla "skridskokängor", så det är liksom ett annat problem. Det finnns Rottefella att köpa för ett par hundra, då i stål som håller lite bättre. Så jag förstår fortfarande inte detta trasslande med glappande remtyg.

Ulf Silfverling

Re: Re: Re: Rottefellaflyt

usilfver; sa:
Men det är man väl i ännu högre grad med Solomonfästen! Och varför betala tusentals kronor när man kan återanvända gamla grejer med samma resultat.

Självklart. Salomonsystemet (nnn, sns, pilot) är mycket sämre än att åka med nn75, rottefella snabber eller liknande.

usilfver; sa:
Jag kan hålla med om att Telemarkskängor ofta är tunga och stela. Men det är ju alla "skridskokängor", så det är liksom ett annat problem.

Alla skridskokängor är inte tunga och stela, se konstruktion: http://snabelslash.com/bo/skating/skates/?s=5

/Bo

Re: Re: Re: Re: Rottefellaflyt

boe skates; sa:
Självklart. Salomonsystemet (nnn, sns, pilot) är mycket sämre än att åka med nn75, rottefella snabber eller liknande.

Stämmer inte alls, jag har tio års erfarenhet av båda. Båda är helt ok., men SNS är bättre.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg