Rotationssäte

Med handen skadad kan jag ju passa på att plåga forumet med massa frågor istället för att vara ute och paddla.

Jag är rätt färsk då det gäller motionspaddling (lärt mig paddla på egen hand i vuxen ålder), men har ändå rätt god *teoretisk* koll på paddla-snabbt-tekniken. Just nu jobbar jag med att få till benarbetet - att pumpa med benen är inte så svårt, det svåra är att se till att det blir någon höftrotation att tala om utav det, och att man får ut något av rotationen ner i vattnet, så den inte bara absorberas i en sladdrig överkropp :).

Hursomhelst, en detalj i detta sammanhang är hur man får ändan att glida obehindrat på sitsen, för att underlätta höftrotationen. Detaljer om det har jag inte lyckats läsa mig till :). Jag tror mig ha hört nånstans att en del brukar ha en liggunderlagsbit med teflonbelagt bakplåtspapper mot sätet. Det borde funka men låter lite low tech, om alla kör med det borde det ju finnas att köpa såna färdigmonterade liggunderlagsbitar med bakplåtspapper i kajakbutikerna till ett omotiverat högt pris. Eller så kanske man pudrar in ändan med potatismjöl så det glider bra :).

Rotationssäte finns ju, men det verkar inte vara så många som använder det. Jag funderar på att beställa mig ett rotationssäte på vinst och förlust, bara för att testa. Jag tänker mig att det kanske är lättare att lära sig en teknik med en bra höftrotation om man har ett sånt säte. Rimligtvis borde det bli svårare att balansera kajaken också med ett sånt säte, men jag tror (kanske) att jag har de balansreserver som behövs.

Är det någon som har några tips, råd och/eller erfarenheter att dela med sig i frågan?

Mikael på Vajda säljer lösa vridsitsar! Har själv funderat på en men tror det ställer lite för höga krav på mig balansmässigt i "guppigt" hav :)
Men vet många som använder bakplåtpapper!

/Janne

Det finns inte så många vridsitsfabrikat. Nelo och Vajda är nog de enda som kan köpas i Sverige.
Jag har en Nelo som jag köpte i deras webshop i våras. Den är nog det billigaste och leveransen brukar vara inom 3 dagar.
Kan dock redan nu säga att plattformen i stål gör sitsen väldigt tung. Vajdas sits tror jag är av Sivens modell och den är mycket lättare.

Det krävs lite experimenterande med vridsits och vänta in bentrycket tills paddeln greppat. När det väl fungerar känns det bra, men det kräver att man trycker på lite för att någon fördel skall märkas.

Nackdelen med teflonduk är att man glider när det skvalpar, så utan fotrem är man snart över hela sittbrunnen (överdrivet).

Bilagor

• vridsits_s.jpg
    vridsits_s.jpg
    69.7 KB · Visningar: 1,169
Vid närmare eftertanke tror jag att jag ska testa med teflonduk till att börja med. Den där vridsitsen ser höööög ut.

Fotrem använder jag redan, jag tycker den är bra - då kan man liksom dra fram höften på motstående sida, vet inte om man ska göra så men det känns som om höften och benen kommer i bättre läge för nästa frånskjut.

Har du nån bild på din fotrem att visa! Är mkt intresserad sätta en sån på min "snabba" havskajak då jag tror det ökar både farten å kontrollen i busväder :)

/Janne

Tack för bilderna Erik ska sätta dit en rem på stört! Men jag kommer inte ta bort pinnen :)
Jag tror faktiskt på det här ska bli kul å testa! Om man nu inte blir snabbare så måste man ju få mer kontroll? Tror Arneri som vanligt sitter inne med svaret :)

/Janne

... om du ska sätta dit rem i din "snabba havskajak" då kommer frågan osökt - Vilka är dina långsamma havskajaker?

ps. Du behöver inte svara ;-)

Vridsitsen i sig är inte så hög, men moderna racers sitter man ganska högt i.

En "fotrem" eller sk pull bar finns också bland de flesta racingtillverkare. På bild en Nelo som kan bultas eller hänga i nylonremmar. Kan vara bra att kunna justera fotremmen ifall man har tjocka strumpor eller tofflor under den kallare årstiden.
Zedtechs platta är högre och kostar ungefär lika mycket som Nelos, men man får remmar istället för bultar.

Bilagor

• pull_bar.jpg
    pull_bar.jpg
    106.7 KB · Visningar: 1,005
Bra Erik, då både du å jag vet vilken som är den snabba :)
Men nu har jag gått igång på all info på olika trådar :)
Så om ingen vettig person stoppar mig ska jag sätta på en fotrem + köpa en Vajda sits i kolfiber där jag kan prova olika höjder å även "tilta" sitsen lite fram å bak å prova ut den absolut bästa sittpositionen!
Kanske blir jag jättesnabb på vattnet till slut :)

Mvh Janne!

Ah nu ser jag, det är skenorna som rotationssätet sitter på som är höga, inte själva sätet... kanske ska prova ett sånt där ändå. Skenorna jag har till min Nelo Viper är rätt låga, så det borde inte bli så högt med det där sätet.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg