Turåkning?
Hej!
Om du med turåkning menar "klassisk" turåkning i markerade leder på fjället och i skogen är precis som Mats säger ett par Rossignol Sommet antagligen inte det bästa valet eftersom detta är en skida för i första hand utförsåkning. Problemet med denna typ av skida är att den är för bred för att "gå ner i" eventuella turskidspår, spannet som är ett mjukt enkelspann (utan sk. slutspann) är mycket svårvallat eftersom vallan i stort sett ligger i kontakt med snön hela tiden vilket ger dåligt glid och vallans slits bort mycket fort...
Om du med turåkning menar åkning i ospårad terräng med stighudar är det en annan sak. Här fungerar en (alpin) skida med mjukt enkelspann utmärkt. Det kan då också vara väl värt att släpa på något extra kilo i skidvikt uppför för att få maximal utdelning av efterföljande utförsåkning.
Jag håller med Mats om att Åsnens Nansen (jag har ett par själv) är ett betydligt bättre val för klassisk turåkning. Denna skida har ett enkelspann, men ett betydligt hårdare än skidor för enbart utförsåkning. Det fungerar bra för vallning, inte perfekt, men bra! Dessa skidor är OK även för utförsåkning på mjukt underlag, men i högre farter på hårt underlag är dom inget roliga... För turåkning är ett par lägre läderskor eller ett par låga plastskor (T3) den rätta partnern!
Men om det i första hand utförsåkningen du är ute efter, på liftbetjänat berg eller i kombination med toppturer är en modern bred timglasskida (carvingsskida) det rätta sällskapet. Jag har inte testat Sommet och har ingen aning hur den fungerar, men en skida som har fått mycket beröm i vinter är Elan Stinger. En mjuk carvinsskida som passar både nybörjare och mer avancerade åkare. Till skillnad från många andra tycker jag man skall skippa läderskorna och gå direkt på ett par höga plastskor typ T2,T1, CX2 m.fl. De fungerar utmärkt för toppturer och ger det stöd man behöver för att kunna hantera en modern telemarksskida. (Om någon ifrågasätter detta utvecklar jag gärna resonemanget...)
MVH/MM