Roslagsleden sträckan Lövhagen - lilla Harsjön

Hejsan, behöver lite tips av alla vandrare.

Tänkte gå en del av Roslagsleden i helgen. Närmare bestämt från Brottby mot Dommarudden. Det som avskräcker lite är vägen mellan Lövhagen och lilla Harsjön, på kartan ser det ut som en ganska stor och kanske trafikerad väg.
Hur ligger det till? går leden på stora vägen eller bredvid den?

Är mitt vägval över huvud taget ett bra val eller bara slöseri med tid? Viken bit av leden är bäst?


Tacksam för tips

Bengt
 
Roslagsleden

På sträckan Brottby-Domarudden (23 km) så är det ca 2 km asfalt vid Lövhagen, inte så mycket att göra åt det, men det är inte heller så mycket trafik. Av biten mellan Brottby-Domarudden så går det mycket på skogsvägar, området runt Tärnan är fint. Vill man gå mera på stigar så kan ju Domarudden-Wira bruk vara bättre. Men har man bara karta så behöver man ju inte heller strikt följa leden. På sträckan Wira bruk-Norrtälje går ju tex leden en längre sträcka längs väg och där kan man vika av och gå över fält/skog och komma tillbaka på leden. Vid denna tid på året kan det vara lättare att gå över fält om de inte är höstsådda.
 
tack för svaret.

Jag håller med dej att småvägarna runt Tärnan är fina, vi gick från Domarudden till lilla harsjön och tillbaka för några veckor sedan.
Sträckan från Gullsjön till Angarn är också rätt trevlig, med liten reservation för området strax norr om Ladängen. När vi paserade var det en hel del motorcyklar ute och "rejsade" på stigarna.
Jag har inget emot motorcyklar men att möta dom på en smal krokig stig kändes lite oroligt.

Bengt
 
Roslagsleden är inte oblyg när det gäller antalet sammanlagda kilometer som är dragna längst skogsvägar men är förutsättningarna annorlunda än barmarkssäsong, exempelvis att snödjupet är ganska rejält i markerna kan det vara fördelaktigt. Gjorde en vintervandring i mars månad som till nära 100 % gick längst skogsvägarna mellan Lövhagen och Åsättra. Min rutt på 14 km såg ut som följande: Lövhagen, Sätermossen, Lilla harsjön, Mösundet, Strömsberg, Pukeby, Annarby, Ytterby, Lövsättra, Norrbacka och slutdestination Åsättra. Uppskattningsvis omkring hälften av dessa 14 km gick längst Roslagsleden.

Efter att jag vek av in mot Sätermossen efter att ha passerat Brollsta Golfklubb mötte jag inget motordrivet fordon (med undantaget en helgparkerad skogsmaskin) förrän bortåt Ytterby/Lövsättratrakten. En trivsam vintertur!
 
Roslagsleden

Hej,

Vi har gått hela Roslagsleden och dokumenterat sträckan med bilder och i viss mån kartor.

Om du har lust och är nyfiken på hur det ser ut kan du kika in på vår hemsida
www.traneving.se

Hoppas du får en härlig tur på leden!

/Helena o Thomas
Traneving
 

Liknande trådar