Roslagsleden med barn

Hej!
jag vill med två små barn ge mig ut på en enklare vandring i Uppland i sommar, jag har i nuläget fastnat för Roslagsleden men är öppen för förslag.

Söker tips på bra etapper för ett par dagars enkel vandring, korta dagsetapper, gärna med bra tältplatser och kanske en trevlig sjö längs vägen.

Så söker alltså generella tips på bra leder för vandring med barn i Uppland i allmänhet, och Roslagsleden i synnerhet. Alla tips tas varmt emot!

Hej! Här är ett tips på tur med en eller två övernattningar som är trevlig med små barn. Lycka till, och berätta gärna här om det fungerat! /Tomas F.

Från Domarudden går ni mot sjön Trehörningen. Där, på en udde på sjöns nordöstra sida, finns fin tältplats med vindskydd. Totalt ca 2 km denna dag. Sedan möjligt att gå tillbaka näst dag. Detta är längs etapp 4, markerat.

Från vindskyddet går det även att gå mot norrost ca 300 m till en grusväg. Gå höger (österut) på grusvägen ca 800 m tills den slutar i vändplan. Där börjar tydlig stig som mycket snart ansluter till Roslagsleden etapp 5. Om ni går norrut längs Roslagsleden ca 1 km når ni Oppsjöns vindskydd och här fungerar det att tälta. Sedan åter till Domarudden, det är ca 2 km längs Roslagsleden.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg