Romsdalseggen

I sommar har jag tänkt att knalla över Romsdalseggen och undrar om någon är insatt i terrängen där, huruvida det finns möjligheter att tälta alternativt sova under bar himmel någonstans uppe längs kammen. Tanken är att påbörja turen rätt sent för att slippa den värsta turistrusningen och sova någon timme under småtimmarna.

Jodå, det skal gå fint tänker jag. Se på kartan och välj ut några spots. Ska inte vara några problem att finna en liten flat yta till ett liggunderlag och sovepose. Bäst å tajma bra väderfönster så du inte behöver tält…evt ta med en bivack-säck…

Vad bra! Har du gått den turen många gånger? Känner några som jag får bo hos i fylket men de bor ca 3 timmar bort, så att lägga 6 timmar bilfärd plus turen över fjällkammen blir lite väl stressigt med tajming av ferjer osv.
Jeg tror det er litt mer moro å bo på fjellet enn på Åndalsnes camping. 😊

Jag har gått den en gang, men gjort massa turer i området. Jag tycker det låter som en riktigt bra plan som du har. Skal man gå Romsdalseggen sommartid så måste man nästan gå den på en lite udda tid om man slippa stora mängder folk. Men bra väderfönster är värt att vänta in om du kan.

Har du fler tur-dagar i området så finns det hur mkt som helst som du säkert vet. Måste jag rekommendera något, efter Romsdalseggen så blir det Store Trolltind. Den kan också kombineras med övernattning om man vill. Man startar vid turistparkeringen på toppen av Trollstigen, går öster ut til toppen av Trollveggen, följer den norrut och upp på den högsta tinden av alla på trollväggsmassivet. Det är en punkt i en ränna där man har 3-4 meter med grad 3 klättring. Alla går där utan rep eller något. Har man klätterkunskaper från för är det lätt, men man måste inte ha det. Hjälm är nästan ingen som har heller, men kan rekommenderas då det är en brant ränna som kan släppa sten. Annars är man nödvändigtvis inte nära stup eller utsatt på annat sätt. Men flera platser kan man gå ut till kanten å blicka ut från toppen av trollväggen, något som är mäktigt. Frokostplassen är ett klassiskt ställe man kan bivackera på, med tillgång till vatten också…

Ojoj! Tackar för tipset! :)
Stora Trolltind verkar ju vara en topp för mig som inte är erfaren klättrare men vill prova på lite klurigare toppbestigningar. Försökt att finna en bild på denna ränna utan att lyckas.

Ja, ibland får man inga bra träffar när man söker. Jag bor i Norge och Google har lärt sig det. Stört omöjligt att söka efter något i Sverige, det kommer bara upp norska träffar…
Här följer tre länkar till sidor med bilder och beskrivning till Store Trolltind:

Befinner mig på Nordmøre nu och väderleken är minst sagt höstlik (när hela Europa har värmebölja!) med regn i sikte framöver på yr.no. Känns inte så där säkert att gå upp på Store trolltind med blött underlag och tåke.

Befinner mig på Nordmøre nu och väderleken är minst sagt höstlik (när hela Europa har värmebölja!) med regn i sikte framöver på yr.no. Känns inte så där säkert att gå upp på Store trolltind med blött underlag och tåke.
Ja, det måste nästan vara ett bra väder-fönster. Ingen vits att slita i timmar för att komma upp till en topp utan utsikt…

Haha jag har varit på 4 toppar med dimma som utsikt ville bara upp i ren envishet. Men Store trolltind blir lite av en ny vanskelighetsgrad för min del och känns rätt nojigt med glatt underlag i den dramatiska terrängen.
Nåväl det ska bli uppehåll på torsdag fredag se vart det bär av.

Det har varit och är fortsatt högtryck över Møre og Romsdal vilket lämpade sig ypperligt för en tur till Store Trolltind.
Romsdalseggen verkar det vara lite för mycket jippo kring så Store trolltind var verkligen ett perfekt turmål. Tack för tipset till denna trevliga och äventyrliga tind! :)

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg