Romsdalen

Jag planerar en resa till Ådalsnäs nu efter midsommar, har lite frågor:

Hur bör man bo? Vi tänkte bo i tält i naturen, finns det campingar inom gångavstånd till de fina lederna?

Stölder? Jag är lite rädd att komma till tältplatsen som har varit med om inbott el. liknande, enligt egen erfarenhet är klättrare och fjällvandrare inte alls intresserade av att förstöra för andra friluftsmänniskor men i Romsdalen vet jag inte hur statistiken är...

Rep? Jag har ett 60m rep men funderar på om jag behöver skaffa ett till, vi ska nämligen klättra långturer.

Slutligen: tåget, stannar det nära själva bergen eller måste man åka taxi?

De fina lederna börjar på Hornaksla, en bra intro till området, gradering mm. Boschveggen ær greit + Ingrid Espelid (5+ 3 repl.) första dagen.
Bo i tält gör man gratis väl dold bakom grushögar nedanför högra delen av hornaksla. (Tystare än parkeringsfickan vid älven där trafik och fors kan hålla en vaken).

Du behöver två rep för att komma ner från många av turerna. Det står i föraren om det är firning.

En långtur som är fin är Drømmediedret 5-, sedan gå över till Knortesvaet 4+ på Vengetind, anmarschen avskräcker de flesta men klättringen är värd timmarna. Bivackera 5m under toppen, platt hylla å sova på.
Att hitta ned kan vara svårt vid dimma/låga moln. Här behöverman inte fira så ett 50-60m rep funkar.

Åndalsnes C ligger ca 10km från Hornaksla.

Stölder har jag inte hört talas om i Romsdalen men eftersom man campar nära vägen så kan ju vem som helst komma förbi...

Kos dere!

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg