Rollei 35 LED!

Hittade en gammal kamera i garderoben, vid namn "Rollei 35 LED".
-Nån som vet om den är bra?
-Nån som vet hur man lyckas byta objektiv (hittade några såna också).
-Nån som vet hur i helsike man stoppar in filmen?

Om jag lyckas få upp den så tänkte jag ta med den på vinterfjälltur istället för tung systemkamera eller digitalkamera med köldkänsliga batterier. Bra idé?Tackar på förhand
/Louise

Kamera

Äger sedan 30 år en Rollei 35 standard. Toppenkamera !
Tar en tid att göra alla inställningar. Eftersom allt går manuellt funkar den lika bra även om batteriet är slut. Det enda som händer att ljusmätaren inte ger utslag. Går inte att byta objektiv. Har separat blixt, upplever det inte som något problem. Skärpedjupet kan inställas helt som man önskar i motsats till alla kompaktkameror där allt finns färdigt.
koivu

Batterier...

Nu har jag fått kläm på hur kameran fungerar, och den verkar vara riktigt bra! Bara ETT problem återstår: Batteriet!
Som du sa, så funkar den utan batteri, men då ger ljusmätaren inget utslag...och eftersom jag inte är den absolut vanaste fotografen så känns det som en bra funktion. Men 5,6 V batterier säljs inte längre eftersom de innehåller kvicksilver!
Vad gör man då?
[Ändrat av Virrhönan 2004-03-30 kl 12:53]

Re: Batterier...

Virrhönan; sa:
Nu har jag fått kläm på hur kameran fungerar, och den verkar vara riktigt bra! Bara ETT problem återstår: Batteriet!
Som du sa, så funkar den utan batteri, men då ger ljusmätaren inget utslag...och eftersom jag inte är den absolut vanaste fotografen så känns det som en bra funktion. Men 5,6 V batterier säljs inte längre eftersom de innehåller kvicksilver!
Vad gör man då?
[Ändrat av Virrhönan 2004-03-30 kl 12:53]
Hej,
Föreslår att du ställer din fråga på http://www.fotosidan.se där det förmodligen finns nån som har tips.
Anders

Batteri till Rollei 35

Jag hade under en kort tid en motsvarande kamera på prov och då var Fotohörnan-Swefo mig behjälplig med batterier. Ring någon fotoaffärerna med bredare sortiment så ska de kunna hjälpa dig. Det jag fick var ett litet packet bestående av två ihopkopplade batterier. Det blir en litet spänningsfel som kan orsaka 1/2 stegs felexponering om jag kommer ihåg rätt - sök på rollei 35 på nätet för mer info.

Lycka till,

Magnus

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg