Om rollen är viktig eller inte beror ju helt och hållet på hur och var man paddlar. Om jag generaliserar lite kan jag personligen dela in min paddling i tre olika "block" och skulle då vilja påstå att:
"Vanlig" paddling, d.v.s. paddla för träningens skull, sticka ut en liten tur själv eller med kompisar från klubbbryggan etc. Helt enkelt den typen av paddling som jag inbillar mig majoriteten sysslar med. För den här typen av paddling är rollen inte viktig alls tycker jag och sitter man i en motionskajak går det oftast inte ens. Jag har aldrig någonsin kapsejsat under den här typen av paddling.
Ibland sticker vi ut och paddlar i lite mer utmanande vatten. Surf, leka vid grynnor, i vågor etc. Rollen är väl inte absolut nödvändig kanske men, jag känner mig betydligt mera trygg när jag vet att jag kan och vet att mina kompisar kan. Under sån här typ av paddling har jag gått runt några gånger och (hitills) alltid klarat att rolla upp.
Ibland fuskar jag lite med forspaddling. När jag paddlar fors är plötsligt rollen en helt naturlig del av paddlingen. Det är helt enkelt så att man går runt ibland och då rollar man upp. Inget mer med det liksom.
Min konklusion: För "vanlig" paddling, d.v.s. det jag och många med mig sysslar med mestadels så är rollen inte viktig alls. Men... Även om den inte är viktig så är det ju kul! Och jag upplevde att när jag väl behärskade rollen så tog min övriga teknik (stöttningar, paddla i mer stökiga förhållanden) ett skutt framåt. Självförtroendet ökade och jag slappnade av mer.
De flesta paddlare kommer aldrig paddla på det sättet att rollen är nödvändig men jag tycker ändå den är värd att lära just därför att det är en rolig färdighet, både att lära in, öva och kunna. Och när den väl sitter ökar självförtroendet