bensson; sa:
Skall köpa ett Hillebergs tält till nästa sommar, och funderar på rött eller grönt. Förutom favorit färg aspekten, började jag tänka på "ett rött syns bra om det är en nödsituation" men samtidigt är inte det normaltillståndet i fjällen, utan man kanske vill smälta in lite mer i naturen. Att tälta i en dunge och vara kamoflerad, och vara ostärd på sin tur. Tänkte att det skulle vara kul att höra lite reaktioner i detta lite tunnare ämne. Att synas eller inte synas är frågan.
Henrik
Jag kan ju svara vad jag tycker då, men detta är ju kanske egentligen en fråga om smak å bak å sånt..
Ett rött tält syns (som alla vet) som regel otroligt bra (om du inte är färgblind), (ps: de flesta djuren är visst oxå färgblinda) - men ett rött tält kan döljas relativt enkelt (som regel) om man vill oxå, en liten "grop" eller dal å det är borta.. samma sak gäller egentligen gröna tält oxå, har man inte "gömt" tältet så ser alla vana skogs-fjällstudsare det på 1 gång oxå.. värre är det med kamo-tälten!
Så, det är nog inte fråga om synas eller inte synas, har jag kommit på, om man vill kan man både synas å försvinna oavsett rött å grön! Vill man inte synas köper man kamotyg!
Men, ska man köpa ett tält som man tänkt använda om vintern (enbart/kombination) så bör man definitivt köpa ett i rött (el.annat synbart), för på vintern vill man ALLTID ha kontroll på var tältet är, och förlorar man kontrollen vill man definitivt vara säker på att man gjort allt som är möjligt för att man Lättast kan hitta det..
Är man mindre erfaren kan också färger som rött vara en trygghet. Jag har både röda å gröna, och har inte märkt någon skillnad bland djur, insekter, sol å värme..
Tjaaa.. man kan ju oxå diskutera saker som att rött håller folk på avstånd.. "se där, ett tält! nej då tältar vi en annan plats".. men å andra sidan så är många tältare kramsjuka.. "se där, ett tält - vi tältar där vi oxå"..
Det var mina 5 ören, men det är antagligen en debatt som kan vara för evigt?