Rösta på vad

Det är snart val och jag funderar på vad man ska rösta på om man vill ha så bra friluftsliv som möjligt. Med bra friluftsliv menar jag: orörd natur, spara naturskogar, restriktioner mot skotrar, möjlighet att få se rovdjur, satsa på bussar och tåg som gör det lätare att ta sig till naturen.
Till förra valet hadde Utemagasinet en tabell över vad de olika partierna ansåg iliknande frågor, man den är antagligen inaktuell.

så enkelt

Är det faktiskt inte, jag önskar att man kunde välja partipolitiskt endast på de grunderna.. Det är viktiga saker som du tar upp men eftersom vi lever i en marknadsdiktatur så blir andra saker viktiga osså, som statens finanser, utlandsskulen och lite sånt...

Politik..

MTB; sa:
Med bra friluftsliv menar jag: orörd natur, spara naturskogar, restriktioner mot skotrar, möjlighet att få se rovdjur, satsa på bussar och tåg som gör det lätare att ta sig till naturen.
Jag håller i stort sett med dig om vad som menas med bra friluftsliv, förutom det där med skoter (norrlänning som jag är). Men det är ju en helt annan tråd (finns det något som väcker hetare känslor än vindkraftverk, skotrar och knivar här på Utsidan)?
Det är förmodligen hugget som stucket vilket parti man väljer. Inget parti går väl ut i deras valmanifest att de kämpar mot naturen? Man får nog läsa mellan raderna, så man inte flottar igen av allt valfläsk. Genomgående (alla valrörelser) brukar det stå:
* mer resurser till skolan
* mer resurser eller effektivare polis
* mer bidrag eller sänkta skatter
* satsningar på miljön
...
Jag tror inte det är någon skillnad mellan partierna där, det som kan skilja sig är med vilka metoder de ska nå målet. Jag är lika förvånad varje gång när det inte står vad som ska skäras ned för att finansiera utgifterna.
Personligen är jag borta från Sverige fram till 14:e September, så man får väl bestämma sig då. :p

SNF

http://www.snf.se/verksamhet/miljopolitik/val2002-miljopolitik98-02.htm

Redogör för hur de olika partierna följt upp sina valmanifest under mandattiden 98-02.

Kan vara ett underlag för vars och ens val. Jag röstade på centern förra valet men måste precis som SNF konstatera att de är en besvikelse miljömässigt på senare tid.
Maud Olofsson propagerar dessutom nu för att låta strandskyddet beslutas på kommunal nivå.

Centern förlorar min röst i höstens val.

Thure

CITAT: Maud Olofsson propagerar dessutom nu för att låta strandskyddet beslutas på kommunal nivå.
Centern förlorar min röst i höstens val.
Thure SLUT CITAT

Man kan vál tycka vad man vill om detta (för mig làter det som ett steg mot mindre strand-skydd), men det ligger ju helt i linje med centerns kárnfràga: Decentralisering. Sâ whats new?

Nu slàr det mig plötsligt: varför heter de Centern nár de vill decentralisera?

Jag har iof inte bott i Sverige under de tio senaste âren, sà jag kanske missat nàgra radikala förändringar i Centerns manifest?

MVH /mats

Strandskyddet

malindo; sa:
Man kan vál tycka vad man vill om detta (för mig làter det som ett steg mot mindre strand-skydd), men det ligger ju helt i linje med centerns kárnfràga: Decentralisering. Sâ whats new?

Centern förlorar även min röst i detta val, på liknande grunder som Thure framför. Men ytterligare politik (t.ex. energipolitik :) tänker jag inte diskutera, tänker bara kommentera strandskyddet.

Strandskyddsproblematiken är ganska komplex. I storstadsregionerna är det ett väldigt starkt exploateringstryck på stränderna medan det i landsbygd råder motsatta förhållanden.

Dispens från strandskyddet hanteras i allmänhet av kommunerna. Dåligt underbyggda kommunala beslut i kombination med några felaktiga har givit bilden att standskyddets intentioner inte följs.

Ur naturvårdssynpunkt finns det många aspekter, men utsidans medlemmar kanske är mest intresserade av friluftsaspekten. I Stockholm är det på många ställen svårt för allmänheten att komma ner till vattnet, tillträdet är ofta starkt begränsat. Vem vill inte ha strandtomt? Vilket byggbolag vill inte bygga de mest lyxiga husen? Strandlägen betalar de rika mycket för. Billiga hus är inte så intressant att bygga men stora skrytbyggen står de i kö för.

Att då som Centern generellt vill låta kommunerna få ännu större makt (som de i praktiken redan har idag) är dels inget svar på stad-landfrågeställningen och dels ett slag i luften, det är i praktiken inget nytt de tillför.

Enl. min mening bör strandskyddet i storstadsregionerna skärpas. Däremot i glesbygd kanske det går att minska alt. ha kvar samma regler. Detta kallas differentierat strandskydd. Bl.a. på DNs ledarsida har detta diskuterats en hel del. Naturvårdsverket har nyligen redovisat ett regeringsuppdrag som är intressant för den strandskyddsintresserade.

mvh Staffan

Staffan: Alltid kul med välinitierade inlägg fràn riktiga experter!

Här i Spanien finns det t.ex en statlig lag som ságer att man ej fà bebygga kusten, samt ej heller genom byggnader fórhindra allmänhetens tilltráde till stranden/vattnet.Detta är ju alla tiders!

Dock ár det ju tyvärr kommunerna som ger bygglov, och iom att Spanien börjar bli mer en federal stat án en centralt styrd sàdan, varför den centrala kontrollen minskar vart âr, och iom att mer án en kommungubbe ger blanka f-n i vatten och statliga lagar (dáremot ej i egen eller kommunkassans vinning), sà är det uppenbart ganska si och sà med lagens efterföljning.

En annan är ganska liberal i vanliga fall, men i sàdana hár fràgor är jag för en järnhârd styrning!

Likadant i Sverige som i Spanien?

malindo; sa:
Dock ár det ju tyvärr kommunerna som ger bygglov, och iom att Spanien börjar bli mer en federal stat án en centralt styrd sàdan, varför den centrala kontrollen minskar vart âr, och iom att mer án en kommungubbe ger blanka f-n i vatten och statliga lagar (dáremot ej i egen eller kommunkassans vinning), sà är det uppenbart ganska si och sà med lagens efterföljning.
Intressant, missa inte att jämföra med detta (en höjdare, behöver inte kommenteras annat än kommunalrådet i artikeln inte ställer upp för omval pga "hot från rasister". Fritt för tolkningar.... men det finns bedömare som menar att skälet i själva verket är strandskyddsdispensen.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=31054&previousRenderType=5

Dubbelmoral verkar finnas överallt

Staffan

... och inom alla partier:

här lyckades Mallorcas ö-förvaltnings miljöansvarige (miljöpartist) fâ bygglov till sin super-lyx-ville-schabrak mitt i ett naturskyddsomrâde dagen innan omrâdet blev klassat just som sàdant, samt fick även Balear-regeringens miljöminister (miljöpartist) sitt bygge mitt i en by stoppat pga att det stred mot bygglagen (för stort hus). Denn byn styrdes dock av höger-gubbar... hade personen i fràga tillhört deras parti hade det kanske gàtt?

HâHà jaja: även spansk press upprösr dock av sâdant.
samt mycket av att till synes miljöälskande Sverige har bolag som Boliden som förgiftat halva södra Spanien och nu vágrar betala böterna!

MVH /Mats

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Himlalaila Hjälp! Dragit ut vajern på staven! Utrustning allmänt 2
Vickanvickan Hållbara/Långlivade märken på skaljackor Utrustning allmänt 8
MarBe Hur packa sovsäck på effektivast sätt? Utrustning allmänt 15
PsychoDave Smörja torra remmar på ryggsäck Utrustning allmänt 11
stefan.svard Vikt på gasoltub Utrustning allmänt 9
arktos Ryggsäck för en dag i skogen/på fjället Utrustning allmänt 15
Totteman Livslängd på friluftsprylar kontra prislapp Utrustning allmänt 42
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Storlek på förvaringspåsar Utrustning allmänt 15
turtle Hem på ryggen Utrustning allmänt 30
tango Drickasäck som inte fryser på vintern - finns det? Utrustning allmänt 17
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Fickkniv på resa Utrustning allmänt 60
hsp Höst rea på div 2-handsidor Utrustning allmänt 0
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
hsp Extrema prishöjningar på friluftsvaror Utrustning allmänt 5
AgTheUnique Hjälp att justera storlek på en Haglöfs vandringsryggsäck Utrustning allmänt 1
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Leonin Ryggsäck på, byxorna trillar av.... Utrustning allmänt 20
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
Jazzy Hultafors på Jula. Utrustning allmänt 14
brigitte stormkök på Island? Utrustning allmänt 3
DoktorGlas Hur gör man med ändarna på paracord? Utrustning allmänt 31
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
igs Kåda på tältet Utrustning allmänt 2
deriks Trampa på tältpinnar Utrustning allmänt 16
Fjorr Limma sula på Vibram Five Fingers Utrustning allmänt 1
Brune Kastvikt på en kikare? Utrustning allmänt 13
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
AnteÅ Köpte vandringsstavar på Lidl... Utrustning allmänt 26
mindful Tips på 3 säsongssovsäck Utrustning allmänt 10
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
bico Problem med anslutningsgängningen på Sawyer Mini Utrustning allmänt 2
JMel Längd på vandringsstavar Utrustning allmänt 6
joa_bj Tips på microfiberhandduk? Utrustning allmänt 21
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Argusgranskare Laga trasig luftventil på Exped Downmat? Utrustning allmänt 5
wajder Prisvärd säck på xxl? Behöver snabba svar. Utrustning allmänt 8
Jojosurf Vandringsstavar på ryggsäck Utrustning allmänt 6
avslutmedlemskap0904 Namn på detaljer Utrustning allmänt 14
Nirrebosse Skruvmejsel på minsta fickkniven. Utrustning allmänt 43
NaturBoel Tips på bra och vattentäta walkingskor sökes! Utrustning allmänt 2
cloud76 Tips på snabbingångna vandrarkängor! Utrustning allmänt 14
Silver Fang Tips på ryggsäckar Utrustning allmänt 5

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg