röda/trötta ögon efter cykling

Jag har ett enormt problem, jag pendlar till plugget nästan varje dag(3 mil tur och retur) och jag brukar hålla ganska hög hastighet med min racer, vilket efter ett tag leder till att jag känner mig svullen och trött i ögonen när jag kommer fram(av fartvinden). Brukar även bli väldigt röd i ögonen.
Nån mer som har detta problem?

Jag har prövat med ett par snorbilliga skydds/sport-glasögon från biltema(ja, jag vet.. men de vav vad min budget tillät), och det blir ändå rätt blåsigt bakom dessa. Finns det något bättre alt. som inte är så otroligt dyrt?
Andra tips?
 
Svett?

Glasögon hjälper olika mycket mot rinnande och irriterade ögon beroende på hur de ser ut och om de har eller inte har sidoskydd. Det kan vara knepigt att hitta en modell som både inte immar igen vid låg fart och skyddar mot för mycket drag vid hög fart.

Alpinglasögon kan funka om du har mycket problem.

Om du cyklar dig riktigt svettig kan svettdroppar som kommer ned i ögonen irritera. I så fall kan pannband vara en bra lösning.

Leta på Myrorna eller annan loppis om budgeten inte tillåter Oakley och andra modeaccessoarer.

Thure
 
moppetratt

Förr i tiden hade man en tratt som man satte runt ansiktet när man körde moped, "moppetratt" de är billiga och går även att tillverka själv med lite plast.... de kanske inte e de snyggast och kanske lite töntiga, men det funkar ! ha ha
 
Skärm på hjälmen

MTB-hjälmar brukar ha skärm. Själv tyckte jag att den (lilla) skärmen bryt vinden bra. Efter en cykelstöld då hjälmen försvann bytte jag till en modell som saknar skärm, inte lika bra för ögonen. Man kan oxå ha en cykelkeps under hjälmen, fungerar undefär likadant.
 
Svett i ögonen har jag som tur var inget problem med. Brukar alltid hålla mig vältempererad när jag cyklar(oftast lite för kall första 10 minuterna). Dvs brukar inte svettas så mkt.

Moppetratten är ju fin och moderiktig nu i retro-tider. Dessvärre går det åt h-vete när man ska kika över axeln för bilar vid övergångsställen. Då sitter den istället på örat :C

Roddade på skärmen, som har legat i byrålådan ett tag, på hjälmen. Första intrycket att den skymmer sikten.. kör ju bockstyre, så jag lutar rätt mkt framåt. Varför gör de inte skärmen genomskinlig?

Visir verkar ju lite ballt.. är det något som säljs separat också?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Berneflott Ögon i nacken Långcykling 20

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg