röda T1:or

Var på en bytesmarknad i dag och råkade köpa ett par T1:eek:r, den gamla röda modellen, så gott som oanvända.
Men hur gamla är de egentligen? Och hur mycket skiljer det sig mellan de olika årsmodellerna?
Om jag har gjort ett bra köp lär väll visa sig när snön kommer men det är alltid kul att höra lite komentarer.
Nu är det bara ett par nya skidor som lockar...

Den...

röda modellen av T1 är en "specialare" eller egentligen en egen modell, den heter T-Race och är Scarpas styvaste dojja. Den är inte speciellt vanlig, och det skulle jag tro att det har med styvheten att göra (man ska åka rätt aggressivt och/eller väga en hel del)

Jag är inte riktigt säker på T-Race årsmodeller men det finns endel saker som avslöjar årsmodellen;
- om hälgummit är Gult så är det mest troligt en årsmodell 2000 eller 1999
- om delar av bakstycket är svart eller kolfiberfärgat så tror jag att det är en 2001:a (inte säker som sagt)

Hur som haver, det är styva skor och jag misstänker att de är som med de flesta Scarpa, innerskorna "packar" ut en HEL del :(

/Anders B

race

jag är inte heller någon expert men har för mig att de röda är scarpas racemodell. hårdare helt enkelt.

dom kan nog ha kostat en hel del nya.

kör hårt! jonas

Körde tidigare på ett par T1R. Det var röda och av 1999 års modell. De hade helsvart sula och var det året någon centimeter högre än den vanliga T1:a. Kostade väl mellan 4000 och 4300 då. Slumpade bort mina för 500 förra året. Märkte ingen styvhetsskillnad mellan dessa och min senare vanliga T1:a.

Bara att köra, en begagnad pjäxa kan vara ett bra köp så länge ytterskalet är fint. Ny innersko köper du om det börjar trilskas och då får du tillbaka fin kontakt igen (hemmaformbar för en 1000-1500 kr)

(Som kille blev jag ibland "pikad" för mina RÖDA kängor och RÖDA byxor. Men en bättre signalfärg på toppturen är ju svårt att hitta :) (

Buda; sa:
Körde tidigare på ett par T1R. Det var röda och av 1999 års modell. De hade helsvart sula och var det året någon centimeter högre än den vanliga T1:a.

Ja, de pjäxorna är det nog!
Klämmer lite över mina tår dock så några hela dagar i dem blir det inte. Men kul att variera med. Lite annan kännsla än med T2:eek:rna. Känndes första gången som att åka i bara pjäxor och inga skidor :)

Och rött är fint!

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg