Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Vad är det som pågår, nya esoteriska rön eller nytt namn på gammal företeelse? På nedanstående länk från Bo Gustavssons eminenta hemsida finns ett antal filmer:
..En heter "Sen ansättning och roder". Den sena ansättningen förstår jag men vad är rodret, i vilken del av skäret används det?
Ser ingen direkt ispush i dessa filmer, däremot stilåkning.
Rodret är vad benet får för funktion när man efter avspark drar det långt bakom sig och "styr". Höger ben sett bakifrån gör efter avsparken en jämn rörelse över till vänster, inte ett ryck utan mer ett drag. Benet är arbetar då som roder åt resten av kroppen och driver ner fruktansvärt mycket rörelseenergi i det andra benets skridsko som ligger i isen. För att omvandla det till framdrivande kraft behöver man stå på kant, ett ytterskär är lättast att börja med, man kommer då få ett bra driv i sidled. Står man på innerskär kan man verkligen få till den "moderna avsparken" där man låter innerskäret styra in mot kroppen innan avsparken. Står man däremot rakt på skridskon utan kant i isen sladdar man, det kan man notera på slutet av film 1 på ovan nämnda länk, man ser på ett av skären hur det sprutar till med is, en sladd renderad av rodret. Ett billigt sätt att få framåtdrivande kraft.
Visst, du har rätt, ingen is-push, jag ville testa att åka en dag utan ispush och då exprimentera med de senaste rönen inom "klassisk" åkning. Och jag blev fruktansvärt trött, men å andra sidan gick det ganska fort emellanåt.
Det här blev kanske en något esoterisk utläggning om helgens filmer, men frukta inte, Ispushen är orubbligt överlägsen!
Aha, det är alltså någon form av luftroder. Egentligen är det inte styrande man önskar utan snarare framdrivande så roder är kanske fel benämning, sådana tenderar att bromsa. Kraftpendel?
boe skates; sa:
Står man på innerskär kan man verkligen få till den "moderna avsparken" där man låter innerskäret styra in mot kroppen innan avsparken.
Det här brukar jag roa mig med ibland, dock utan medveten roder/pendel-rörelse. Går att förlänga skäret en bra bit genom att styra in skäret innan avsparken. Efter ett tag blir det tungt och bromsar nog ganska bra så den optimala tiden i inåt-innerskär är troligtvis kort (0,5-1 meter?).