Rodermått/ritning

Funderar på att göra ett roder med NACA-profil för mindre motstånd och bättre grepp i vattnet. Är det någon som har förslag på hur stort ett sådant kajakroder behöver vara? (bredd och djup)

Givetvis beror det också på hur kursstabil kajak man har osv., men på ett ungefär för en 5.6m lång kajak. Jag antar att man kan gå mer ganska mycket i storlek jämfört med ett plant roder då mindre luft dras ner.

Har någon här gjort något liknande? Vore kul att höra era erfarenheter i så fall.

Prova dig fram

Du är nog dessvärre tvungen att testa dig fram själv. Längden ger inga ledtrådar alls. Min Hunter är 595 cm lång och så lättsvängd att det är meningslöst att ens fundera på roder – medan det finns också korta rakkölade, v-bottnade kajaker som går som på räls.

Att räkna ut eller konstruera fram detta geometriskt detta är inte helt lätt – hänsyn måste tas både till kursstabilitet, balans lateralplan/vindfång, volymcentrum/tyngdpunkt, sittbrunnens placering i förhållande till girpunkt, hur skrovformen hanterar upplovning i sidvind etc. Enklast är därför att utgå från rodret på en snarlik kajak, göra roderbladet lätt utbytbart och börja experimentera.

Vinsten du gör med en korrekt NACA-profil är framför allt att den medger större roderutslag utan att rodret ”stallar” och tappar greppet (en fast skädda i anslutning till roderbladet skulle också öka effektiva utslaget).
Ett djupt smalt roder ger bättre grepp än ett långt grunt, men är också lättare att skada på grunt vatten och ger större påfrestningar på roderhuvudet. Ett underliggande roder kan ha väsentligt mindre yta än ett släproder men är generellt för ömtåligt för att fungera på en havskajak.

Björn

Kul ide!
Jag skulle forma profilen i ett distansmaterial som båtbyggare använder och sedan kapa till lite olika längder att prova med, laminera med glasfiber.
I Norge i somras såg jag kajaker med vingprofil på rodret, tror det var Svalbard?

JL

En bra profil får man om man har en tjocklek på cirka 10%-20% av bredden OBS gäller halva profilen

tjockaste stället lägger man 1/3 från framkanten akterkanten skall inte vara skarp men inte rundad heller utan ha en avhuggen kant cirka 0.3-0.5 mm bred

För att förhindra luftnedsugning gör man bladet smalast i vattenlinjen.

Smala djupa blad ser sexiga ut men fungerar bäst i hög fart. Största bredden bör vara 60mm-70mm för att sedan smalna av mot 40mm-50mm. Djupet kan vara svårt. Det är generelt kajakens egenskaper i medsjö som avgör hur stor ytan skall vara. En felkonstruerad kajak som broachar våldsamt behöver ett större blad än en välkonstruerad kajak.

Givetvis behöver en lättsvängd kajak ett mindre roder än en kurstabil kajak

Ett tips är att titta på Sealine Smart Track rodret som har ett väldigt avancerat blad

Hans Friedel

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hassex Roder ritning Paddling allmänt 0

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg