Roderbyte

Jag ska byta roderblad på min Arkö. Det gamla är inte i särskilt bra skick. Jag skulle ochså vilja ha bättre roderverkan och undrar därför om det bara är och skala upp det gamla? Blir rodrets bromsande verkan avsevärt större? Hur stor skillnad gör ett tex 10% större roder? Ska man använda sig av aluminium eller av rostfritt?
Är det någon som har tips eller som vet något om det här så vore jag tacksam för svar.
Mvh Patrik.

Roder

Original rodret till Arkö är väl knappast vad man menar med ett effektivt roder.

Ett effektivare roder har måtten cirka 70mm x 400mm man kan prova sig fram ett djupare roder blir lite wobbligare original infästningen är inte särskilt stadig.

Känner man sig väldigt seriös kan man göra ett blad av plywood och profilera det. Bladet skall ha en tjocklek på 10% av bredden 7mm för 70mm tex tjockaste stället skall ligga ungefär 1/3 från framkanten. Och framkanten på bladet skall ha en nosradie på ungefär 1mm. Använder man plywood bör man belägga det med glasfiber och epoxi eller polyester.

Det är faktiskt en märkbar skillnad mellan ett profilerat roder och ett kantigt. Men också förståss lite pyssel.

Skall du göra ett platt roder så använd 4mm aluplåt och prova dig fram till en lämplig form.

mna kan givetvis prova sig fram med 4mm plywood och sedan föra över det till aluplåten

Hasse

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg