Rodd eller paddling

Halloj!

Har funderat lite grann vad gäller energiåtgång per tillryggalagt sträcka om man jämför paddling med rodd. Vilken är mest energieffektiv? Alltså vilken typ av paddling kräver minst energi för att komma en viss sträcka?
 
Rodd är väl rimligen energieffektivare? Där har man en fast punkt som åran vrides mot, och mera av energin borde användas direkt i färdriktningen.
 
Jämförelsen måste väl göras med en identisk kanot för att bli relevant. I så fall tror jag skillnaden i energiåtgång är försumbar jämfört med detta att man använder benen vid rodd. Vilket borde göra att man kan hålla samma fart med mindre ansträngning. Man skulle alltså bli mindre trött av rodd även om man ungefär gjort av med samma mängd energi?
 
Kan man inte fråga sig om en enmans tävllings roddbåt är snabbare än en enmans tävlingskajak på en viss sträcka?

Det är ju verkligen inte samma fråga som ursprungsfrågan men kanske kan tävlingsjämförelsen ge en liten ledtråd - åtminstone om det råkar vara väldigt stor skillnad. Kanske inte, jag snurrar nog mest till det nu. :)
 
Visst är en tävlingsroddare snabbare än en tävlingskanotist, men skillnaden är inte så stor som man kan tro. Som paddlingsmotionär är det inte omöjligt att hänga med roddmotionärer.

Roddbåtens slankare skrov och roddarens bättre utnyttjande av benkraft är förstås avgörande.

Roddbåten borde göra mindre motstånd, men slädrörelsen och årrörelsen är ju inte lika effektiv som en paddelrörelse. Jag tror inte det är någon större skillnad på energiåtgång i promenadtempo.

Jag tror att man kan utveckla högre effekt i en roddbåt. Jämför då hur pass mycket jag kan ta ut mig i en paddelmaskin kontra paddelmaskin.
 
Som redan sagts är inte skillnaderna så stora. Troligen pågrundav att motorn är samma. Vad jag fattar så är propellerdrivna snabbast men hur kul är det?

Största anledningen till att racing roddbåtar är relativt långa är för att hindra för kraftig pitching. Roddarens rörelse fram och tillbaks i båten gör att fören och aktern rör sig upp och ner (pitching)

Man kan kolla Blackburn här tävlar roddbåtar mot paddlare
http://www.blackburnchallenge.com/query.asp

Imponeranade är Greg Bartons tid. Som vanligt är individen helt avgörande för en hur fort det går.

I mer eller mindre skyddade vatten så är skillnaderna inte så stora. Över större vatten dominerar dock roddbåten. Det har rotts över de flesta oceanerna. Troligen pågrund av att roddbåten kan göras mer bebolig. Bredd/längd förhållandet gör även roddbåten till en mer stadigare plattform. Kajaker är mer beroende av att man måste kunna använda paddeln på ett vettigt sätt. Kajakens bredd där man sätter ner paddeln är stark begränsande

Intressant är dock Kruger som paddlat otroligt lång med en enkelbladspaddel

http://www.krugercanoes.com/

Hans Friedel
 
Senast ändrad:
Beror på vinden

Jag har en K-3:a som både kan ros och paddlas, se
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=46964&page=2

Jag är bättre på att paddla än att ro men jag blir mer "muskulärt" trött när jag paddlar den kanoten
än när jag ror och jag kan hålla ungefär samma fart, ca 1 mil i timmen. Det känns lättare att ro än att paddla och jag kan hålla på längre i samma fart om jag ror, men det gäller bara när det inte blåser. Motvind och vågor bromsar och stör mycket mer vid rodd än vid paddling.

/Pär
 
Finns ju en

slags roddbåt där årtullarna som är kopplade till fotbrädan förskjuts vid årtaget och inte sitsen.

Kanske är den typen av roddbåt snabbare/effektivare än en med rullsits?

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rostaren Rodd istället för paddling Paddling allmänt 14
Kretz Rodd Paddling allmänt 2
MajaEve Reval mini liten sittbrunn eller liknande? Paddling allmänt 0
HjalmarGL Bergans Ally, tips ang 16,5 eller 17? Paddling allmänt 7
Fiskens Uppblåsbar eller med ram? Paddling allmänt 25
Schwemil Rodervajer eller Roderlina? Paddling allmänt 6
stefan.svard Prijon Kodiak eller Grizzly ? Paddling allmänt 5
tango Billig grönlandspaddel, gärna kolfiber (eller glasfiber)? Paddling allmänt 12
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
MartinR Kajakpaddel till barn, vingpaddel eller inte? Paddling allmänt 4
Camomilchen Aktivitetsklocka eller liknande Paddling allmänt 16
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Rastabob Härån eller Lagan med packraft? Paddling allmänt 3
Quantumlight tipps för Å eller älv paddlingsled Paddling allmänt 13
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
Ralphandersson Vento Arc 4.9 Eller Havspaddeln Jokkmokk till hustruns skärgårdspaddling? Paddling allmänt 3
PK Neelix Är det någon som har erfarenhet av Oru eller Nortik? Paddling allmänt 10
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Wibrån Transportkapellets vara eller inte vara vid bilfärd Paddling allmänt 13
CAX MRS Adventure X2 ISS eller Alpacka Oryx? Paddling allmänt 4
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15
Andreas80 Tahe Reval Midi eller annan första kajak? Paddling allmänt 5
erik_sylvan Vet ni något om kajakerna Ramberg eller Wassara Paddling allmänt 1
paddla Kajakpaddel – alu eller glasfiber i skaftet? Paddling allmänt 12
saffran Köpa på hösten eller våren? Paddling allmänt 1
Utvandraren Sitta tajt eller rymligt? Paddling allmänt 2
Flamingon Vattentät solcellsladdare eller annan lösning? Paddling allmänt 29
Flamingon Huva eller mössa i neopren? Paddling allmänt 8
magnushjersen_gmail.com Skynda fynda - eller grundlurad? Paddling allmänt 40
RoineK Paddla i Vaasa eller Larsmo skärgård Paddling allmänt 7
Sigi Ally kanadensare, dr 15 eller dr 16,5? Paddling allmänt 8
McO Val av kajak (PE eller glasfiber) under 10.000 kr? Paddling allmänt 10
BSundgren Mad River eller Wind River? Paddling allmänt 0
anna.kristiansson Tahe lifstyle solo eller annan kajak till 9-åring? Paddling allmänt 5
acke93 Köpa eller inte köpa Paddling allmänt 4
Jones Aquilo K1 GF proXplore, bra eller dålig? Paddling allmänt 13
Raftö Skäddakajak eller roder? Paddling allmänt 29
Haga17 VKV Paddel, Vind eller Euro-Speed? Paddling allmänt 7
anlu Laga eller slänga? Paddling allmänt 7
Långben Surfski eller kajak? Paddling allmänt 21
Klurar Gumotex Palava eller Baraka Paddling allmänt 15
avslutad140107 Att snöra eller inte snöra, det är frågan... Paddling allmänt 83
avslutad140107 Skada i glasfiber eller endast färg/gelcoat? Paddling allmänt 16
decido Epic V8 eller Seabird Wave 5.5 Paddling allmänt 4
Henkes 1-lagers eller 3-lagers? Paddling allmänt 11
agadiver Plast eller aluminium för kanadensare Paddling allmänt 4
Jörgen Larsson Var kan man köpa delbar kajak i Sverige eller Europa? Paddling allmänt 59
puckelsnook Tjockis-kajak - Prijon Kodiak eller Yukon Expedition Paddling allmänt 13
plenty1 "Man får vad man betalar för" eller? Paddling allmänt 31
JonasBergdahl Braveheart, Xcite, Alaw Bach vs CetusMV, eller Beaufort? Paddling allmänt 42

Liknande trådar