RockShox Pilot C

Hej,

Jag vore tacksam för synpunkter om en framgaffel. Det är så att jag idag kör med enbart kroppen som dämpning, d.v.s enda justeringsmöjligheten på cykeln finns i däckens lufttryck. :) Men jag hoppas kunna köpa en ny hoj inom kort och tänkte då satsa på en heldämpad. Jag tror att Meridas LRS-dämpade XC Mission Comp kan passa mig och, förhoppningsvis även, min plånbok. Dessutom säljs Merida hos en kunnig cykelhandlare här i närheten och som jag trivs bra med.

På XC Mission Comp sitter en RockShox Pilot C-framgaffel. Jag kan ingenting om gafflar av egen erfarenhet - jag har bara försökt läsa på och snacka med kunnigt folk så mycket som möjligt.

Om jag förstått saken rätt så består dämpningsfunktionen i en fjäder i ena gaffelbenet. Den kan man "preload":a (vad heter det på svenska?) med ett reglage. Är det samma sak som att justera "sag"? Enligt handlaren finns det möjlighet att byta till en kraftigare fjäder som passar min vikt (100 kg).

Och det här som kallas "rebound damping"; det består tydligen i att andra gaffelbenet innehåller olja. Det finns ingen möjlighet att justera detta "on-the-fly" på den här gaffeln. Men det kanske går att ändra genom att ändra mängd och typ av olja?

Mina frågor: Är detta en bra gaffel för allround XC-körning för en (100-kilos) motionär? Kommer jag att tröttna på den och vara missnöjd innan säsongen är slut? Finns det något annat ni erfarna kan tillföra min rådvilla men köpsugna hjärna i ärendet?

Tack på förhand!

Länk till PDF om cykeln:
http://www.merida.com/db_data/bikes/pdf/xc_mission_comp.pdf

Länk till info om gaffeln (längst ner på sidan):
http://www.rockshox.com/03RSProduct/03RSPilotPage/03RSPilotPage.htm

# Magnus

Svar

"Mina frågor: Är detta en bra gaffel för allround XC-körning för en (100-kilos) motionär? Kommer jag att tröttna på den och vara missnöjd innan säsongen är slut? Finns det något annat ni erfarna kan tillföra min rådvilla men köpsugna hjärna i ärendet?
"

För att svara på frågorna i tur och ordning: Ja, nej och kanske...

I och med att du kört på en stel gaffel komemr du märka stor skillnad när du går över till dämpad gaffel. En Pilot C är en utmärkt ingångsmodell. Se till att handlaren ställer in gaffeln så att den passar dig, det betalar du för.

En kompetent och hjälpsam cykelaffär är värt mycket, så bara det gör ju att man vill handla där. Annars så finns det ju mänder med gafflar i alla möjliga prisklasser, men då blir det ju annat pris på hela hojjen. Gaffeln kommer förr eller senare att behöva service och/eller bytas ut. Då kan du ju fundera på om du vill ha en annan gaffel.

/Mattias

Tack Mattias för dina tankar i frågan!

Nu har jag köpt en sån hoj som jag nämnde så beslutet i gaffelfrågan är fattat.

Det är definitivt ovant att gå från helstelt till heldämpat. Men efter två pass på den har jag bara vurpat en gång (framhjulet tog tvärstopp men det gjorde inte jag, om man säger så, inte direkt i alla fall). Och det ledde bara till blåmärken och skrapsår på vänster ben, höger ben och vänster arm...

Ha det så bra i skogen alla MTB-freaks, så ses vi!
# Magnus

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg