Rock Empire-selar?

Yo.

Jag är på gång att köpa en ny sele inför säsongen, och har tittat lite på Rock Empire's olika modeller på northstar.se. De känns lockande då de kostar ca 200-300kr mindre än Petzl's motsvarande modeller. Dessutom har jag för mig att jag provat en Rock Empire-sele en gång, och att jag tyckte den var grymt skön.

Jag aidklättrar en del, och är därför mest intresserad av att selen ska vara bekväm, både när man faller och under längre tider hängandes (t.ex. på hängande standplats ett par timmar). De modeller jag lutar åt är Rock Empire "Gibbon" och "Kosman". Är det någon som provat dessa? Är de schyssta? Feedback på Rock Empire's selar i allmänhet vore trevligt.

Egentligen är jag ute efter en "billig", bekväm sele, som inte har snabbspännen (de glider. Det ska vara "upp-ned-och-tillbaka-spännen), samt fyra utrustningsslingor. Märke spelar egentligen ingen roll. Några förslag? Gärna också var de finns att köpa.

Tack på förhand. / Markus
 
Jag provade ett gäng selar i början av min "karriär" men har på senare bara använt Petzl selar. De är enligt mitt tycke värda sina pengar då selen är något man har ett bra tag innan man skaffar en ny.
Ett säkert kort som man kan lita på.

Men visst gillar inte alla personer Petzl, det viktigaste tycker jag är att köpa en sele som man trivs i och som funkar bra för en, utan detaljer som man stör sig på osv Sen om selen kostar 450 spänn eller 800 spänn kommer sekundärt för mig.

Funktion är precis som du är inne på viktigt, viktigare än priset tycker jag.
 
Jag kör med Black Diamond Bod. Mycket bekvämare än den ser ut, och klart billigare än många andra (fast dyrare än rock empire förstås)

Om den skulle vara bekväm nog att hänga länge i låter jag vara osagt, eftersom jag inte prövat sånt som aid och hängande stand i den.
 
Nä... alla gillar ju inte Petzls selar. Jag har en Petzl nu som jag haft en sisådär fem år, och jag har på senare tid börjat hata den. Passionerat. Jag hatar utrustningsslingorna - de är kassa för trad eller aid - man får typ kallbrand i tårna om man hänger i den längre än en kvart, spännena börjar glida en stund efter att kallbranden börjat dyka upp, och den känns tung och bökig. Samt levereras utan vare sig mugghållare eller batterier.

Funktionen är viktigast, absolut, och när jag köpte den då dyraste selen i affärn trodde jag att jag skulle få valuta för pengarna. Jag är inte nöjd. Jag vill nu lite back to basics. En sele behöver inte se så fräsig ut eller vara dyr för att vara riktigt bra.
 
Har en RE som jag tror heter Peak. Den kostade ca en trehundring ny.
Jag har alltid upplevt den som bekväm (har liksom inte tänkt på att den skulle kunna vara obekäm), och den är ju relativt väl "polstrad".

I övrigt är den ju väldigt "normal", och jag har väl inte upplevt att kvaliteten skulle vara dålig på nåt sätt. Ska nog byta snart eftersom den är några år och börja var lite luggad där man gnuggat mycket mot klippor.
Fundarade på en Corax eller Calidris, men har ju sett en del rätt negativa synpunkter på den. Lånade en sån en gång, och tyckte det var smidigt med snabblåsen, men de verkar ha sina sidor. Utrustningsöglor som är "utåtvikta" verka ju praktiskt, men kan nog vara lite i vägen i vissa lägen också.

Ed: Oops, du hann före med lite input på Petzl...
 
Det är absolut inget fel på Rock Empire. Det är inte heller något högkvalitativt märke, men hittar man vad man söker, skulle jag inte tveka. Personligen känner jag inte till de selar du nämner, men jag har testat andra utan klagomål.

Jag har för övrigt också dåliga erfarenheter av Petzl senaste modeller, just map utrustningsslingorna. Det verkar som man helst ska klättra utan grejer med sig.

BD alpine bod eller bara bod är nog något av de sämsta val jag kan tänka mig för aid-klättring. Jag äger även en sådan, men det skulle inte falla mig in att hänga i den annat än i nödfall. Det är ett fallstöd, absolut inte en "hänga-länge-sele".
 
brandmansmicke; sa:
BD alpine bod eller bara bod är nog något av de sämsta val jag kan tänka mig för aid-klättring. Jag äger även en sådan, men det skulle inte falla mig in att hänga i den annat än i nödfall. Det är ett fallstöd, absolut inte en "hänga-länge-sele".

Nä det finns säkert mycket bekvämare selar. Men faktum är att jag (väldigt subjektivt och korta stunder) hänger skönare i bod än i corax. Men som sagt, jag har inte testat att aida eller ta hängande stand i den, så det är absolut ingen rekommendation.
 
Markus, Berner köpte en rock empire sele från northstar förra året,tror det var en Equator Deluxe och för ett tag sen så gick en utrustningslinga av och då har han bara haft den i ca 1 år. Efter detta så har jag blivit lite skeptisk mot just deras plastutrustningshållare. Mest för att jag inte vill bli av med halva racket på långtur. Men det kanske är ett måndagsexemplar. Det är definitivt värt att kanske ringa till northstar eller generalagenten för rock empire och höra om dom haft många reklamationer/problem med just utrustningsslingorna. Annars tycker jag att dom verkar bra kvalitetsmässigt.
 
Jag har en R-E Kosman som jag är helt nöjd med.

Har hängt i den någon timme som längst och tycker det fungerade bra, kanske inte helt utan påkänningar men har svårt att tro att man kan hänga bättre utan att ha en planka att sitta på.
 
Sele

Jag har haft en RE Peak i ca 5 år och varit helnöjd med den. Jag har dock sytt egna utrustningsslingor mest för att få det som jag vill ha det, inte för att de som var befintliga på något sätt skulle vara av dålig kvalitet. Förra året köpte jag dock en BD Blizzard, ett uppsving helt klart om man skall hänga länge på stand då den är rejält tilltagen i ryggen, bred och vadderad vilket gör den stabilare för ryggen än selar jag testat innan. Dessutom finns det gott om färdisydda hällor för BD's ice-clipper carbiner om man klättrar is eller gillar att racka på dem om man aidar. En helt klart dyrare sele, men slår man ut det på fem år så är det inte många kronor dyrare per år, men väldigt mycket bekvämare.

Mitt råd om du har råd är en BD Blizzard!

Johan Andersson
 
Gibbon

Jag har en RE Gibbon och är jättenöjd med den. Har klättrat med den ofta (3 ggr per vecka) i två år och visst har jag ibland blivit hängandes ett bra tag och den har varit mycket bekväm. Har aldrig haft några problem med utrusningsslingorna trots att de varit fulla med kilar, karbiner etc.

/Camilla
 
jag har en RE , tror att det är en Peak, orkar inte gå o kolla just nu. det enda jag klagar på med den är att ibland när jag hänger så skär den in i låern, den är något för smal i "skrevdelen" av benslingorna tycker jag. men annars är den bra tycker jag, bra utrustningsslingor, alla öglor och spännen funkar som de ska.
inte så bred i ryggen som man kanske skulle vilja ha för längre häng. men helt ok att falla och hänga kortare stunder i.
 

Liknande trådar