Well, dina frågor är inte helt lätta att besvara:
Roca gör bra rep, inte tu tal om saken. Själv kör jag annars, just nu, Lanex, efter att bl.a. ha kört Mammut ett tag. Lanex gillar jag skarpt, och de repen är väl i "ungefär samma prisklass" som Roca. Roca har jag bara använt ett fåtal gånger, men har gillat dem och varit imponerad av kvaliteten hos ett sådant billigt rep.
Huruvida 10.5 mm är "tjockt" eller "smalt" beror helt på hur du säkrar, med vad, och vad du är van vid. Jag tycker själv att runt 10 (typ 9.8-10) är rätt optimalt vid sportklättring, där det som säkrare gäller att arbeta stundtals väldigt fort med repet, vid klipp i trickiga situationer, men det är en smaksak. 10.5 mm är väl mer av en "allround" storlek/diameter och ifall du någon gång skall använda repet till NÅGOT annat än just sportklättring kanske ett bättre köp? Det är egentligen omöjligt att svara på frågan.
Liksom frågan om det är nödvändigt med impregnering. Vid endast sportklättring är det möjligen inte nödvändigt, ifall du har repsäck/matta och skyddar repet, men med imregnering har du starkt förlängt repets livslängd, något som du vill ha, även om du klättrar sport? Jag gillar därför själv imregnerade rep. Det är klart att man "klarar" sig utan impregnering, men kostnaden är försumbar om man räknar hur många fler timmar du kan klättra med repet. Detta är givetvis MIN egen åsikt.
I frågan om det finns andra bra rep har du ju fått ett förslag om tusk, och det ÄR ett bra, billigt, smidigt rep för sportklättring, men kanske det finns ide att också kolla in repen från Lanex? Bara utifall att, alltså? Jag gillar dem, i alla fall.
MVH
/Kotten