Roca rep från Northstar?

Nu är det slutsnikat på alla klättervänner. Dags att ta tag i finanserna och köpa eget rep någon gång. Är det någon som har erfarenhet av dessa rep? De verkar prisvärda men vad är baksidan?

Tips på andra prisvärda rep för sport?

Impregnering? Är det nödvändigt alls om man bara klättrar sport med repet? Är 10.5mm tungjobbat?

Jag vet inte hur de roca repen till utomhusbruk är men vi har rocca rep inne (i linköping) och de är bra.

För sportklättring kan jag rekomendera Mammut Tusk, 9.8 mm rep smidigt och bra.

/Gustaf

Well, dina frågor är inte helt lätta att besvara:

Roca gör bra rep, inte tu tal om saken. Själv kör jag annars, just nu, Lanex, efter att bl.a. ha kört Mammut ett tag. Lanex gillar jag skarpt, och de repen är väl i "ungefär samma prisklass" som Roca. Roca har jag bara använt ett fåtal gånger, men har gillat dem och varit imponerad av kvaliteten hos ett sådant billigt rep.

Huruvida 10.5 mm är "tjockt" eller "smalt" beror helt på hur du säkrar, med vad, och vad du är van vid. Jag tycker själv att runt 10 (typ 9.8-10) är rätt optimalt vid sportklättring, där det som säkrare gäller att arbeta stundtals väldigt fort med repet, vid klipp i trickiga situationer, men det är en smaksak. 10.5 mm är väl mer av en "allround" storlek/diameter och ifall du någon gång skall använda repet till NÅGOT annat än just sportklättring kanske ett bättre köp? Det är egentligen omöjligt att svara på frågan.

Liksom frågan om det är nödvändigt med impregnering. Vid endast sportklättring är det möjligen inte nödvändigt, ifall du har repsäck/matta och skyddar repet, men med imregnering har du starkt förlängt repets livslängd, något som du vill ha, även om du klättrar sport? Jag gillar därför själv imregnerade rep. Det är klart att man "klarar" sig utan impregnering, men kostnaden är försumbar om man räknar hur många fler timmar du kan klättra med repet. Detta är givetvis MIN egen åsikt.

I frågan om det finns andra bra rep har du ju fått ett förslag om tusk, och det ÄR ett bra, billigt, smidigt rep för sportklättring, men kanske det finns ide att också kolla in repen från Lanex? Bara utifall att, alltså? Jag gillar dem, i alla fall.

MVH

/Kotten

jag klättrar på ett roca free rep

Tja! Repet är helt ok! men man får vad man betalar för. I början kan det kännas ganska hårt (svårböjt) men det mjukar upp sig efter ett tag. Fångrycket är ganska hårt som du läste på northstars hemsida, typ 900 eller nått va. Det är lungt de första fallen på led men sen kan det kännas lite stumt tills det får dra ihop sig igen tycker jag personligen.
Det är väl ett bra rep om man sportklättrar och faller mycket då det finns mycket att slita på: 10,5mm

Roca repen är som sagt var mycket stumma, vi har provfallit dem lite på väggen och längre fall än fem meter vill man inte göra, särskilt inte om det är en grigri man säkrar med. Mitt beal edlinger kostade typ 100 kronor mer än roca repen men är så mycket bättre.

Billiga prylar...

Danska http://www.sevensummits.dk har billiga rep från Edelrid. Det är visserligen danska kronor men jämfört med sverige är det ändå billigare.

Dom har set med 8 friends från Rock Empire också för 1.715 DKK, hyfsat billigt.

/Helen

roca tasmania

Hej Jag använder roca tasmania 10,5 impregnerat rep 60 m. Det känns relativt styvt men har bra kvalitet och klarar slitage bra. Jag har provat ett 8 meters fall i den och det var inte direkt skönt men gav inga skador.

Dåliga erfarenheter

Hej!
När jag såg att Mammut Tusk rekommenderades måste jag bara replikera. Hade ett sådant för ett par år sedan och ärligt talat, det var det i särklass sämsta rep jag någonsin hanterat. Det hade en helt absurd förmåga att tvinna sig och trassla. Den erfarenhetet gjorde nästan att jag inte vågade testa ett Mammutrep igen. Anväder dock Mammut Galaxy idag, vilket är ett fantastiskt rep.
mvh
/Mattias

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
brandmansmicke Roca rep, ngt att ha? Klättring allmänt 2
sfrge Statiska rep Klättring allmänt 5
sfrge När går ett rep av? Klättring allmänt 10
sfrge Knyta ihop rep av olika dimensioner. Klättring allmänt 10
Vizual54 Köpa rep Klättring allmänt 7
vandrafjäll Vilka rep? för klättring klippa med topprep Klättring allmänt 1
nickej Vilket rep? Klättring allmänt 1
behedwin Lär mig om rep Klättring allmänt 19
Idakei Diameter rep Klättring allmänt 16
Reptiggare Förbrukade rep? Klättring allmänt 13
Rakman Köpa rep till topprepsankare Klättring allmänt 8
Ternblad Tips på rep? Klättring allmänt 1
returnity Gamla Rep Klättring allmänt 1
johnliungman Rep upphittat i gbg Klättring allmänt 0
OsYa Upphittat rep vid Grönbrinksberget Klättring allmänt 2
pr_kalkyl Begagnade klätter-rep? Klättring allmänt 24
Zata78 Rep upphittat/omhändertaget på Tunaberg 6/9 Klättring allmänt 0
Baraja Bortglömt rep Kärringberget Klättring allmänt 0
johnliungman Twistat rep vid dåliga firningsankare Klättring allmänt 16
gustafmag Utrustning för rep-soloklättring Klättring allmänt 12
daguito Upphittat rep Bistaberget Sörmland 17 maj 2012 Klättring allmänt 7
jomeon02 Rep till kortare trad-turer Klättring allmänt 13
peon Rep som gått av vid fall? Klättring allmänt 16
kotten1 Max fångryck på rep till sportklättring Klättring allmänt 19
leno17 Klättra i rep Klättring allmänt 13
hebbe Black Diamond testar hur länge rep behöver vila mellan fall Klättring allmänt 2
E9climbing Forvara rep kallt ar det dumt? Klättring allmänt 7
Polarnatt Rengöra rep och slingor Klättring allmänt 10
johnliungman Clogga - vilken diameter rep? Klättring allmänt 11
subsoil viilket rep ska man ha? Klättring allmänt 28
Jonasjonasjonas Två rep till multipitch?? Klättring allmänt 19
iloj kasta gamla klätterprylar/rep Klättring allmänt 10
Rebecca81 skarva rep Klättring allmänt 8
magwo Köpa rep med bicolor/bipattern? Klättring allmänt 5
Keras2006 Vila rep efter fall? Klättring allmänt 15
Mike C Upphyttad rep, Tunaberg/Simonsberget Klättring allmänt 2
desmo79 Vad menar Beal? Tips på rep? Klättring allmänt 41
tommy.fransson Gör BlueWater bra rep? Klättring allmänt 1
kinjinte Rep kvarglömt i Aspen? Klättring allmänt 1
veve Ringkallen, kvarglömt rep? Klättring allmänt 1
millimeter Samköp av hjälm, rep, QD:s? Klättring allmänt 5
Slan Metolius Monster -rep Klättring allmänt 1
coffee08 Köptips slinga, karbin, quickdraws och rep Klättring allmänt 22
Zion Hjälp, köp av karbin och slingor för top-rep. Klättring allmänt 14
marcusen Vulktejp och Rep Klättring allmänt 5
ctve8n Dyneema- eller kevlar-rep Klättring allmänt 11
danne_doppsko Inknytning mitt på rep?! Klättring allmänt 35
bomsidaisy Vilket rep? Klättring allmänt 6
Micke_Y Køpa rep via nætet Klättring allmänt 3
Henke_K Statiska Rep? Klättring allmänt 6

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg