Robson Storm/voyager

Halloj alla kajakpaddlare.
Är det någon av er som har erfarenhet av Robson Storm eller Voyager? Är de känsliga mot t.ex. bottenskrap jämfört med en "plastpaddel"? Om man skall välja en universalpaddel vilken av de båda är då bäst lämpad.

Som universalpaddel kan du välja den av dom som du tycker bäst om. Rådet om små blad för långfärd är bara intressant vid just långfärd och spelar mycket liten roll för den vanliga helgpaddlaren.
Den större paddeln kommer att vara bättre vid surf och något lättare att rolla med, tyngre att starta med och ta mer vind men skillnaderna är inte så stora vid normal paddling. Toppfart skiljer nog inte alls.

Den bredbladiga skulle jag välja ett kort skaft till, min forspaddel är 196 cm och alldeles lagom, min smalare havs/långfärdspaddel är 235 cm och kräver en helt annan paddelstil men optimerad för sin sak. (jag är 177 cm över havet)
Kolla om du kan få den med ergo-skaft, suveränt skönt när man vant sig!

Repor från stenar kommer att synas bra på bladytan men jag skulle inte påstå att dom är ömtåliga, forspaddlar är gjorda med samma teknik. Däremot är det dyra och fina paddlar så man misshandlar dom ju ogärna i onödan. Känslan är att det är riktigt fina paddlar men jag hade nyss köpt min när jag såg dom så jag provar helst inte;-)

Stirra dig inte blind på andras råd, ta allt med en nypa salt och provpaddla själv!

JL

235?

Det var inte illa tror aldrig jag estt en så lång paddel någon gång. Optimerad för vad? Hur bred är din
havslåda 75 cm ? -15 cm och den skulle fortfarande vara lång.

Jag vet vad som "normalt" rekommenderas i paddellängder, men tycker väl ändå inte att det ska hindra folk från att prova på vad som går emot den gängse uppfattningen. Inuiterna i nordöstra Canada hade paddlar som var upp till 350 cm långa! Inte riktigt med paddlar att göra, men kommer ni ihåg när Gunde bytte till riktigt långa skidstavar på sin tid (trots att ingen annan skulle komma på idén)? Prova och välj det som passar dig.

Re: 235?

Siven; sa:
Det var inte illa tror aldrig jag estt en så lång paddel någon gång. Optimerad för vad? Hur bred är din
havslåda 75 cm ? -15 cm och den skulle fortfarande vara lång.

Min fotografiska minne spelar mig spratt...
En tumstock visar sanningen 225 cm, långt men inte lika långt.

JL

Teknik

En för lång paddel gör antingen att man får sämre teknik eller att man drar för tunga drag. Att paddla på kondition är svårare än på styrka speciellt i havslåda.

Hur lång paddel har du Siven? När du kör din tävlingslåda menar jag.

Själv har jag en delbar Bracsa4 som kan justeras i längd mellan 212 - 217 cm. Det är otoligt vad bara en cm ändring betyder. En kort paddel verkar kräva mycket mer i kondition än en som är lite längre.

FarbrorBlå; sa:
Är det någon av er som har erfarenhet av Robson Storm eller Voyager? Är de känsliga mot t.ex. bottenskrap jämfört med en "plastpaddel"?
Hej Pär
Jag har Robson Voyager i kolfiber. Den är styv. Men jag gillar den skarpt, tunn och skön. Jag har slagit mig igenom tjock is med den, har busat rätt ordentligt med den vid rockhopping etc. Jag är nog inte särskilt varlig med grejer överhuvudtaget och jag tycker att den håller måttet. Utan tvekan. Jag är 184cm (rel lång rygg), har en 51 cm bred kajak (med rel högt säte) och trivs bra med längden 215cm. Men det vore väl inte bara fel att ha en justerbar paddel, eller samma modell i den gula versionen.
Patric

Delad paddel...

Tack för svaren. Det blir nog till att prova en Voyager, frågan är vilken längd ;-)

Tänkte nog satsa på en delad paddel men eftersom paddeln kostar en rejäl slant vill man ju inte förstöra känslan och hållbarheten genom att sätta på fel skarvstycke.

Vilken typ av skarv är att rekommendera?
Skall det vara justerbart i längd?

Någon som har testat Orust Kajaks skarvstycke?

//Pär J

Välj en skarv där du kan ändra vinkel.
Men prova eller se till att du får lämna tillbaka den om du inte gillar den, även en snygg paddel kan gå som en orm i vattnet och det hjälper ju inte at den är dyr då.

JL

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg