Som universalpaddel kan du välja den av dom som du tycker bäst om. Rådet om små blad för långfärd är bara intressant vid just långfärd och spelar mycket liten roll för den vanliga helgpaddlaren.
Den större paddeln kommer att vara bättre vid surf och något lättare att rolla med, tyngre att starta med och ta mer vind men skillnaderna är inte så stora vid normal paddling. Toppfart skiljer nog inte alls.
Den bredbladiga skulle jag välja ett kort skaft till, min forspaddel är 196 cm och alldeles lagom, min smalare havs/långfärdspaddel är 235 cm och kräver en helt annan paddelstil men optimerad för sin sak. (jag är 177 cm över havet)
Kolla om du kan få den med ergo-skaft, suveränt skönt när man vant sig!
Repor från stenar kommer att synas bra på bladytan men jag skulle inte påstå att dom är ömtåliga, forspaddlar är gjorda med samma teknik. Däremot är det dyra och fina paddlar så man misshandlar dom ju ogärna i onödan. Känslan är att det är riktigt fina paddlar men jag hade nyss köpt min när jag såg dom så jag provar helst inte;-)
Stirra dig inte blind på andras råd, ta allt med en nypa salt och provpaddla själv!
JL