Verkar ok
Jag hade aldrig hört talas om Robens tält innan denna tråd, men tyckte en del av deras tält såg intressanta ut efter besök på deras hemsida.
Körde inom Falkenberg i fredags och kollade på ett Robens Fortress, det såg helt ok ut, så vi köpte ett sådant.
Än så länge har det bara använts 2 nätter under snälla förhållanden med en liten regnskur och knappt nån vind, men jag tycker det verkar lovande.
Jag satte vattenspridaren mot det under 1,5 timme igårkväll och det höll tätt trots att det forsade ganska bra med vatten längs sidorna. Ställde en mugg vid sidan av tältet under vattnandet och det blev drygt 2,5cm i den.
Jämfört med Hilleberg har Robens lite klumpigare lösningar på t.ex. upphängningen av innertältet, tjockare linor, en del lite onödiga dubbla blixtlås och lite stroppar och annat som delvis kan förklara att de är tyngre. En del av dessa saker är ju lätta att åtgärda.
Hoppackat tar tältet något större plats än vårt Staika, men inte särskilt mycket.
Vi tilltalades av att Fortress är självstagande, har en stor absid, bra höjd i innertältet och gott om plats.
Ja, det var några första intryck, vi får se hur mycket det blir använt framöver och hur det då klarar sig.
erik