Ro din kajak eller canadensare!

Har ett tips till alla som känner att de inte utnyttjar sin kropp maximalt under paddlingsturer eller helt enkelt vill förbättra utväxlingen mellan muskelkraft och framfart: Skaffa en roddinsats till din kajak eller canadensare! Piantedosi utanför Boston, USA, har utvecklat en insats med rullsäte som förvandlar en kajak eller canadensare till "tävlingsroddbåt" där benstyrkan kan utnyttjas till fullo. Se bilder på länken:

http://www.rowingrigs.com

Jag tror även att det finns en svensk importör nuförtiden. Jag har använt en roddinsats i min Inkas aluminiumkanot under de senaste två åren och tycker äntligen att jag kommer någonvart när jag är ute på egen hand. Hela kroppen får arbeta och farten känns svindlande jämfört med att paddla. Dessutom finns fortfarande plats för två vanliga paddlare i fören och aktern av kanoten.

För kajakpaddlare som är intresserade så rekommenderar jag skarpt boken "Rowing to latitude" av Jill Fredston. Hon konverterade en kajak till roddbåt och har utforskat olika kuststräckor i aktiska miljöer. En fantastiskt inspirerande bok!
 
Jag fattar idén om man vill köra själv i sin kanadensare... Kajak däremot, knappast! ;-)

Men, hur är det egentligen?

Ni som tävlar och står i:
- Hur mycket snabbare är en roddare än en paddlare, eller tvärtom (tävlingskajak mot tävlingsroddbåt)?
- Är det ena snabbare både på sprint och maraton eller är det olika gällande acceleration kontra uthållighet?

-p-
 
Roddare snabbare & uthålligare

Utan att ha belägg så törs jag gissa att roddare skulle vinna stort över paddlare i både snabbhet och uthållighet. Om man däremot behöver navigera runt i trånga passager med strömmande vatten är det naturligtvis smidigare med traditionell paddling. Dessutom sitter ju en paddlare framåtvänd.. ;-)
 
Rodd

I OS ror man 2000m och paddlar 1000m roddarna har ungefär samma mellantider som paddlarnas sluttider. Inte så stor skillnad alltså. Roddarna är nog något snabbare. Kan tänka att det skiljer ergonomiskt men motorn är ju lika.

För några år sedan gjorde jag en rigg till en Canadensare. Och visst blev det snabbare. Rodd är tekniskt komplexare (tycker jag) på en kväll kunde man få in 5-10 drag som stämde någorlunda. Men det är en skön känsla när man får till det. Och det är en skön och rolig rörelse.

En Canadensare funkar fint att ro med men den är förstås inte optimal. Den har ganska liten volym ovanför vattenlinjen för paddlingens skull vilket gör att den gungar i längstled. Gör man en ren roddbåt kan man förstås optimera den mer

http://www.row.nu/produkter.asp?n1=33&n2=77

Riggen är en Scout rigg samma som används till Canadensarna

Hans Friedel
 
Underskattad aktivitet

Jag tycker rodd är en underskattad aktivitet bland friluftsfolk. Rodd ger lika heltäckande kroppsträning liknande t ex längskidåkning, men precis som med skidåkning är det viktigt att ha rätt teknik för att få maximal utdelning. Roddteknik, styrka och uthållighet kan med fördel tränas på roddmaskiner under vinterhalvåret.

Som sagt är inte en canadensare optimal för rodd men trots detta har kombinationen stora fördelar. De är framförallt billiga, vanligt förekommande och rymmer flera personer med packning.

Angående problemet med viktförskjutningen så finns intressant utveckling på området, bl a genom att fixera sitsen och istället låta fotfäste och årtullar glida på rälsen (se "sliding rigger"-systemet på http://www.rowvirusboats.com).

I boken "Rowing to latitude" så berättar Jill Fredston hur hon ror en konverterad kajak utmed kusterna runt Alaska, Newfoundland, Grönland och Norge med sin man. Han börjar med att paddla sin kajak men får gå över till rodd för att kunna hålla samma tempo som sin fru.

Jag ser fram emot att höra om den förste roddaren som tar sig an Blå Band-utmaningen!
 
bakåtsträvare ? :)

Visst är det kul att leka och en turistcanadensare kommer aldrig vara snabb så i det fallet är det nog ok men faktum kvarstår. Det känns lite mer konstruktivt att se vart man ska än vart man har varit. :)

Jag tror nog att rodd lämpar sig bättre för träning eller öppet hav än för turande i skärgårdar och på sjöar.

Har någon svensk rott över atlanten?

Provade att ro i en 8 i miami förra året där är det kraft.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15
Andreas80 Tahe Reval Midi eller annan första kajak? Paddling allmänt 5
McO Val av kajak (PE eller glasfiber) under 10.000 kr? Paddling allmänt 10
anna.kristiansson Tahe lifstyle solo eller annan kajak till 9-åring? Paddling allmänt 5
Långben Surfski eller kajak? Paddling allmänt 21
Jörgen Larsson Var kan man köpa delbar kajak i Sverige eller Europa? Paddling allmänt 59
puckelsnook Tjockis-kajak - Prijon Kodiak eller Yukon Expedition Paddling allmänt 13
guhj Hyra uppblåsbar (eller möjligen falt-) kajak? (Sthlm) Paddling allmänt 2
AndersJL Vilken kajak (ny eller beg) föreslår ni till en fd tävlingskanotist ? Paddling allmänt 9
jamo Paddel-lina fäst i flytväst eller kajak? Paddling allmänt 4
johan01 Hyra kajak bolmen eller åsnen?? Paddling allmänt 6
Ninna789 EVEREST 505 COMPOSITE eller annan kajak? Paddling allmänt 4
Arnt Aa Vise kajak hvor? Kajakdagarna 21-22 maj:Fischer eller? Paddling allmänt 5
Forest Svår kajak eller dålig paddlare? Paddling allmänt 5
Salmo Trutta kajak eller kanadensare? Paddling allmänt 2
Ego Att ha eller inte hava?? Prions kajak segel. Paddling allmänt 12
Blåbär Kanot eller Kajak, so what? Paddling allmänt 2
Johan es Nybörjare, vilken kanot eller kajak ska jag välja? Paddling allmänt 5
Nena Kajak eller kanot Paddling allmänt 6
Christian Trapper K2 Expedition - bra eller dålig kajak? Paddling allmänt 1
Rund eller v-bottnad kajak Paddling allmänt 2
ogren.johan Funderar på en Thomasson kajak Paddling allmänt 9
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 35
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4

Liknande trådar