Ritningar

Hej!

Tycker att det är lite dyrt att köpa ritningsunderlag på royaltyritningar för kajakbyggen.
Är det någon som har ritningar att eposta till mig,de som finns gratis är lite "taskiga" i designen,tycker inte att man skall behöva betala nästan tusenlappen för lite papper,visst det ligger nog mycket jobb bakom
att få fram ett underlag men dessa priser!!!



Jag är tacksam för all info som jag kan få tag i angående kajakbyggen.

M,v,h
Lars B
 
aaaahhh gratis reklam

Hejsan

Jag kan givetvis inte säga något om mina kollegers priser.

Men jag tar 500 spänn. Bara frakten går på 80 spänn. Jag säljer både Stich och Stripp. Köper man stich ritningar får man fullskale mallar av panelerna. Allså minst 12meter ritning + 2 A1or med beskrivningar + fullskale mallar till skotten och för och akter profil + några sidors byggbeskrivningar. Jag levererar bara direkt plottade ritningar inga slabbiga kopior alltså.

Köper man stripp ritningar får man fullskale mallar av alla stationerna jag har alldrig mer än 300mm mellan stationerna så det brukar bli mer än 14,16 stationer.Mallarna har utsatta märken för uppriktning med laserpenna. Fullskale mallar av för och akter profil. Samt 3-D ritningar på byggjiggen.

Jag ändrar oftast konstruktionerna efter kundens önskemål vilket är ganska lätt för mig eftersom jag är heldatoriserad. Men timmarna far lätt iväg

Det är mycket slit bakom. Jag brukar bygga minst en kajak varje år för att testa nya lösningar. Givetvis är det fantastiskt roligt också annars skulle man ju inte hålla på. Men det är ingeting jag blir rik på

Hasse

Friedel Design
 
En kommersiellt tillgänglig kajakritning innebär normalt att någon funderat igenom en kravspecifikation, ritat och byggt en eller flera prototyper, testat i olika förhållanden och sammanhang och korrigerat ritningen med ledning av testresultaten. När det gäller mina ritningar innebär det också att en omfattande, rikligt illustrerad byggbeskrivning på 30 sidor ställts samman och att jag tillbringar timmar varje vecka med att diskutera ändringar och att svara på frågor via mail eller telefon från byggare runt om i landet. I ritningssatsen finns, förutom de rena skrovritningarna, detaljritningar på sittbrunnssargar, olika sitsar, svankstöd, skott, flera olika typer av luckor, byggbeskrivning på justerbar skädda och roder att bygga själv. Mina ritningar kostar från 350:- till 1.500:- (en 6 meters segelbåt)

För byggaren innebär det en möjlighet att bygga en välfungerande kajak med en väl utarbetad metod för en fjärdedel eller femtedel (inklusive ritningssatsen) av priset för en köpt kajak och att få hjälp om det strular under byggets gångr.

Att detta sedan kallas ”betala nästan tusenlappen för lite papper” är beklämmande aningslöst. Att försöka piratdistribuera andras ritningar är (bortsett från att det är ett brott mot upphovsrättslagen) ovanligt småsint.

Rita och bygg själv i stället! Kanotsverige skulle bara må bra av lite större mångfald bland kajakmodellerna.

Björn Thomasson
 
Pinsamt!

Det är helt otroligt att de ditt inlägg nästan en månad före 1'a april (Om det nu var ett skämt)

Att köpa en ritnigssats för ca 700:- för en kajak som har en bra och testad design är snorbilligt.
Men självklart vore det kul med någon eldsjäl som hade fritid att rita kajaker och brovbygga, för att sedan distribuera sina ritningar gratis. I detta samanhang skulle det vara intressant om man även dokumeterade hur mycket tid et gick till att få fram underlaget för en sådan ritning (Givetvis utan att kopiera en modell olovligt)

Du kanske blir den eldsjälen. I så fall blir jag imponerad. Ge och ta!

Vänliga hälsningar

Björn
 
Sea Kayaker hösten 1994.

Sea kayaker har bra ritning i höst nummret 1994.
Det är typ grönlands kajak .
Utmärkt kajak har paddlat den ett par gånger.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Banankontakt Ritningar segelkanot Paddling allmänt 2
Sjuhtje Ritningar Paddling allmänt 6
Bygga egen kayak?Köpa Ritningar? Paddling allmänt 11

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg