• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Ritningar på datorn

Jag vill kunna göra enkla ritningar på allt från småprylar till tält eller cykelvagnar, på min dator. Vad behöver jag för programvara? Är inget proffs. Helst inte så avancerat.

/Lars
 
Det går faktiskt att använda sig av ritverktygen i Microsoft Powerpoint, som ju ofta finns om man har en Windows-dator. Där kan du lära dig grundläggande teknik som redigering av banor, gruppering, hantering av objekt olika i nivåer.

Vill man ha lite mer kontroll är ett vektorbaserat ritprogram trevligt. Illustrator är ett sådant proffsprogram, men det kostar pengar. Inkscape heter ett som är gratis.

(Med brasklapp för att jag aldrig gör ritningar med måttsättning (utan illustrationer, logotyper och annan grafisk form), och det är möjligt att det finns mer riktiga verktyg med sån funktionalitet.)

Ett 3d-program är också trevligt när man ska modellera upp skisser av sina idéer. Det finns flera riktigt avancerade, men som skissande amatör är Google Sketchup nog trevligt.
Rhinceros 3d heter ett annat förhållandevis lättanvänt 3d-modelleringsprogram som går att ladda hem i testversion.
 
har också använt google sketchup, tycker det funkar bra att göra enklare grejer i det.
har bland annat ritat tält och ryggsäck där.
 
BRL-cad är open source, vet ej om det är bra eller inte. Jag använder Qcad, men det finns bara till linux vad jag vet. Annars går inkscape att använda också, lite utökad funktionalitet i jämförelse med powerpointvarianten.

Ska man hålla på med 3d finns också blender, som är open source, men det är rätt meckigt.
 
Tack

Tack för tipsen!
Laddade ned Google SketchUp. Verkar riktigt lovande. Med de fina guiderna som finns inbyggt i Sketchup, kommer det säkert att gå bra att lära sig använda det också. Jag övar på.........

/Lars
 
Jag skulle rekommendera att fixa Pro varianten av sketchup... En hel del inställningar som gör det enklare att jobba i den varianten...

Men om du ändå ska lägga ner lite tid på lära dig något program, ta något mer avancerat, sketchup har väldigt mycket begränsningar. Kolla in Autodesk´s autocad... Finns löjligt många tutorials där http://usa.autodesk.com/adsk/servlet/pc/index?siteID=123112&id=13779360
där är företagets egna.

Detta program har ju trots allt skapats för att göra ritningar...

Själv sitter jag mest i Cinema 4d men det är mer för animation
 
Jag skulle rekommendera att fixa Pro varianten av sketchup... En hel del inställningar som gör det enklare att jobba i den varianten...

Men om du ändå ska lägga ner lite tid på lära dig något program, ta något mer avancerat, sketchup har väldigt mycket begränsningar. Kolla in Autodesk´s autocad... Finns löjligt många tutorials där http://usa.autodesk.com/adsk/servlet/pc/index?siteID=123112&id=13779360
där är företagets egna.

Detta program har ju trots allt skapats för att göra ritningar...

Själv sitter jag mest i Cinema 4d men det är mer för animation
Du har nog rätt!
Tyckte först att Sketchup verkade lovande men, jag har ändrat uppfattning. Tror nog att Autodesk är mer värt att satsa på! Tack för tipset!
 
Jag har arbetat med Sketchup och tycker att det är ett utmärkt program, för Pro varianten har mest funktioner som man behöver om man just är Pro eller avancerad användare som vill kunna göra interaktiva modeller.

Vill man föra över modeller man har gjort till andra program så kan man faktiskt göra detta med gratisvarianten, för Goolse filer är omdöpta .zip filer och formatet som ritningen sparas i är Collada och Blender har jag för mig kan importera Collada.

Så för enklare ritningar och för vanliga föreslår jag Sketchup, är man där emot mer avancerar kan man gå över till Sketchup Pro, men att lägga ut $4,445 för att designa tält låter som over kill, såvida man inte planerar att "köpa det via internet; nudge, nudge, wink, wink. Know what I mean"?
 
Jag har arbetat med Sketchup och tycker att det är ett utmärkt program, för Pro varianten har mest funktioner som man behöver om man just är Pro eller avancerad användare som vill kunna göra interaktiva modeller.

Vill man föra över modeller man har gjort till andra program så kan man faktiskt göra detta med gratisvarianten, för Goolse filer är omdöpta .zip filer och formatet som ritningen sparas i är Collada och Blender har jag för mig kan importera Collada.

Så för enklare ritningar och för vanliga föreslår jag Sketchup, är man där emot mer avancerar kan man gå över till Sketchup Pro, men att lägga ut $4,445 för att designa tält låter som over kill, såvida man inte planerar att "köpa det via internet; nudge, nudge, wink, wink. Know what I mean"?
Det var dyrt! För dyrt!