Risk för cykelförbud i Ursvik

Efter minst tjugo års diskussioner har kommunerna runt Igelbäcken norr om Stockholm bestämt sig för att inrätta kommunala naturreservat för att skydda den lilla fisken grönlingen.

I Solna och Sundbyberg innebär det att man avsätter Ursvik/Kymlingeområdet som naturreservat. Området är de som avgänsas i söder av E18/Enköpingsvägen, i öster av E4/Uppsalavägen och i norr av Kymlingelänken som går mellan E4 vid Kista och E18 vid Rinkeby.

Syftet är dels att skydda den lilla fisken, men också att bevara grönområdet som ett fritidsområde, med möjlighet till motion och rekreation. I Sundbybergs förslag räknas många friluftsaktiviteter upp, men tyvärr har cyklingen glömts bort. Som förslaget är utformat i dag kommer all cykling i området att förbjudas förutom på vägar och cykelvägar.

För oss som vill cykla i norra Stockholm är det här en katastrof. SAMS har i veckan börjat arbeta i frågan för att förhindra detta. Tiden är knapp, beslut fattas i november.

Det är nu viktigt att så många som möjligt, både klubbar och privatpersoner, engagerar sig för att förhindra ett cykelförbud i området. Mer information om arbetet kommer att finnas i en diskussion på http://www.happymtb.org . Skriv gärna i tråden här så att vi vet om det finns fler som vill engagera sig i frågan.
 
Hej Ursvikscyklister. Solna och Sundbybergs kommuner har blivit intresserade av att diskutera cykling med oss som använder Ursvik/Kymlinge/Järvaområdet. Paul och SAMS har haft kontakten, men nu är det dags att forma en lokal grupp också som kan stötta SAMS i detta arbete. En idé som Paul har är att fixa en eller ett par MTB-stigar i området, med kommunens välsignelse.

För att diskutera det hela närmare vore det bra om vi som är intresserade av att arbeta för området kunde träffas. Om inget görs är risken stor att cykling kommer att förbjudas i området, då kommunerna är i färd med att inrätta naturreservat.

För att få en uppfattning hur många som cyklar i Ursvik så är det bra om ni mailar namn och bostadsort till <cyklaiursvik@hotmail.com>.

Skriv då också om ni är intresserade av att delta i arbetet. Tanken är då att få en namnlista med så många MTB-cyklister som möjligt, men också få en grupp som vill arbeta med att förbättra cyklingen i området. Givetvis kommer ni som anmält er sedan att få mer info direkt på e-mail.

Hilsen Oskar
 
Helst inte

Förhoppningsvis inte. Vårt arbetssätt i vanliga fall är att vi arbetar för att cykling skall vara tillåten i hela området, men att man till en början kanaliserar cyklandet till ett par stigar. Dom stigarna som man väljer ut är ju då självfallet preparerade så att de tål mtb cykling och riktigt uppskyltade. Dessutom så måste de ha en skötselplan så att någon tar hand om det oundvikliga slitaget som blir när man nyttjar stigar.

När det fungerar bra och de som tar besluten ser att det fungerar så utökar man cykelstigarna så att det finns fler och fler stigar.

/Mattias
 
Jag tycker att det låter som ett utmärkt förslag. Det sitter ju sedan tidigare några cykelförbudsskyltar uppe (exempelvis vid Ursviksgården - tror jag den heter). Om det finns skyltar som anger lämpliga cykelvägar så kommer nog främst dessa utnyttjas. Dessutom kanske fotgängare som är rädda för cyklar :) undviker cykelstigarna.
/Danne
 
Ovanlig fisk

oxr; sa:
Efter minst tjugo års diskussioner har kommunerna runt Igelbäcken norr om Stockholm bestämt sig för att inrätta kommunala naturreservat för att skydda den lilla fisken grönlingen.

Grönlingen måste vara en extrem o i allra högsta grad skyddsvärd fisk om den är hotad av cyklister. Är det möjligen någon sorts lungfisk som ägnar en del av sin tid på områdets stigar så de blir överkörda? I så fall kunde man ju sätta upp skyltar, typ "Lekande barn", "Försiktigt vandrande fisk" el ngt i den stilen.

Jag svär, inför risken att köra på någon sådan liten raring skulle jag hoja ytterligt försiktigt.

Per
http://lowdin.nu
 
Re: Ovanlig fisk

ipg289h; sa:
Grönlingen måste vara en extrem o i allra högsta grad skyddsvärd fisk om den är hotad av cyklister. Är det möjligen någon sorts lungfisk som ägnar en del av sin tid på områdets stigar så de blir överkörda? I så fall kunde man ju sätta upp skyltar, typ "Lekande barn", "Försiktigt vandrande fisk" el ngt i den stilen.

Jag svär, inför risken att köra på någon sådan liten raring skulle jag hoja ytterligt försiktigt.

Per
http://lowdin.nu

*gapskratt* Suveränt Per.

/Mattias
 

Liknande trådar