Har paddlat i skärgården i ganska många år men aldrig gett mig ut i alltför hög sjö eller över öppna fjärdar då jag inte förstår hur jag skulle klara mig om jag välter. Jag gick kurs för ett antal år sedan och lärde mig kamraträddning, att ta sig upp med paddelflottör och faktiskt klarade jag även eskimåsväng. Jag tror dock att dessa tekniker är svåra att tillämpa i skarpt läge med hög sjö, iskallt vatten osv. Å andra sidan läser man ju ofta om paddlare som drar ut i ytterskärgården över öppna vatten. De beskriver hur mycket det blåser och hur de "efter ett tag kommer i harmoni med vågbergen". Även om de är skickiga så kan ju inte marginalerna från att välta vara så små att det krävs enorm erfarenhet för att inte välta. Alla kan göra misstag, vara trötta, överaskas av en våg osv. Dessutom läste jag nyligen om en person som paddlade HBB efter endast ett år. Jättelång erfarenhet kan ju då knappast vara avgörande om man klarar sig utan att välta eller ej.
Slutsatsen borde vara att risken att välta i princip är obefintlig om man bara är någorlunda van.
Alltså är det bara för mig att dra iväg över fjärdarna till sommaren. (Nu är ju vattnet så kallt att det innebär ytterligare en risk). Kommentarer?
Slutsatsen borde vara att risken att välta i princip är obefintlig om man bara är någorlunda van.
Alltså är det bara för mig att dra iväg över fjärdarna till sommaren. (Nu är ju vattnet så kallt att det innebär ytterligare en risk). Kommentarer?