Ripjaktspremiär 2009 - inställt i Jämtland

Tråkigt med inställd jakt i Jämtland. Vi kommer troligen att åka upp till Västerbotten där det ser bättre ut. Dock så får man avvakta till torsdag 20/8 innan vi vet mer om jag fattat saken rätt. Andra som fått planeringen spolierad pga dålig tillgång på fågel?

http://www.lansstyrelsen.se/jamtland/

Ripjaktspremiären på statliga renbetesfjäll i Jämtlands län ställs in på grund av dålig tillgång
2009-08-18

De inventeringar som färdigställts visar på osedvanligt dålig riptillgång och mycket svag föryngring inom Jämtlands län. I kombination med det stora intresset för jakt i länet finns i dag en påtaglig risk för att den framtida utvecklingen av bestånden äventyras om jakt tillåts.

Resultaten från inventeringarna ger en entydig bild av att ripbestånden i de flesta områden i år är mycket små, i vissa områden de lägsta som uppmätts sedan inventeringarna påbörjades. Inventeringarna visar också på en mycket dålig föryngring. Flera områden uppvisar nivåer under två kycklingar per par.

– Om jakt tillåts på dessa bestånd jagar vi uteslutande på kapitalet och inte på räntan vilket de flesta jägare förstår är ohållbart på längre sikt, säger Jens Andersson som är ansvarig för småviltsjakt på renbetesfjällen.

Skälen till den låga riptillgången är förmodligen flera där den kraftiga nedgången av smågnagare våren 2008 och det mycket kalla vädret veckan innan midsommar i år, antas ha en stor betydelse.

– Om det tidigare höga jakttrycket är orsaken är omdiskuterat. Eftersom nedgången även skett i Tåssåsens sameby där jakttrycket varit lägre, är det tydligt att även andra faktorer än jakt spelar in, säger Jens Andersson.

Jakt på annat vilt kommer dock att medges. Vidare kommer jägare som önskar träna sina hundar att kunna göra det genom att lösa ett vanligt jakttillstånd. Regler för denna hundträning kommer att presenteras på Länsstyrelsens hemsida inför jaktstart. Inom Tåssåsens sameby kommer jakt på ripa att medges men med kraftiga begränsningar i jakttryck.

– Tåssåsenmodellen, som innebär att en lokal aktör tillsammans med länsstyrelsen förvaltar och administrerar jakten, visar på styrkan av att kvotera jakten. Genom detta förfarande kan jakten regleras på ett väl fungerande sätt samt möjliggöra en god planering för den enskilde jägaren, säger Jens Andersson.

Vi gjorde en egen "inventering" i Kirunafjällen förra veckan. Efter tre hela dagars gående med hund hade vi stött fem ripor, såg inga ungar så det är nog dåligt på fler ställen än i Jämtland...

/M

Här är länken till årets jaktbegränsningar i norrbotten, so far: http://www.bd.lst.se/publishedObjects/10012176/Jaktbegransningar090819.pdf

Risken med att stänga vissa områden är att man flyttar jakttrycket någon annanstans, och så har vi samma problem där...

Jag kan tycka att en annan väg hade kunnat vara att i första hand begränsa jakten för utländska jägare. Därefter för svenskar bosatta utanför fjällänen. Om inte det hjälper, begränsa jakten för personer bosatta utanför fjällkommun. På så sätt kan man styra ner jakttrycket så att människor som bor på orten inte blir utan jakt till förmån för övriga europa...

Sen tycker jag att länsstyrelsen i Jämtland säger emot sig själv när man i samma andetag som man stänger jakten säger att nedgången i ripstammarna beror på mycket annat än jakttrycket. Det är som att sälja jordglobar med argumentet att jorden är platt...

Alla som jagat både i områden med högt jakttryck och "jägarfria" områden bör ha sett skillnaden. Samma sak i områden där det inte jagades i någon större utsträckning före 1993, och där det idag är en formlig invasion av jägare. Det tar lite tid (c:a 15 år verkar det som), men till slut blir det tomt på fågel.

Det vore intressant att se vad som händer med fågelstammarna om man införde ett krav på predatorjakt för alla som jagar fågel. Säg till exempel att för varje fylld bag-limit måste man skjuta en rödräv, kråka eller korp (ja, jag vet att den är fridlyst, men varför inte införa jakttider även på den) för att få tillgång till en ny bag-limit...

Ur egoistiskt perspektiv så har jag svårt att gå med på att jag som svensk inte skulle ha samma rätt till jakt som nån som bor i en fjällkommun. Då skulle jag som exil-Lulebo tycka att varför ska vi i Stockholm stödja glesbygd (vilket jag tycker att vi ska). Jag tycker också att det är tveksamt med massor av norrmän som kommer hit pga deras senare premiär. Fast stryper man utländska jägare slår det hårt på turistnäringen... hur man än vänder sig har man arslet bak.

Jag tror att det man vill göra nu är att strypa den jätteanstormning till fjällen som alltid är vid premiären. I slutet av september är det inte alls lika "hett" för långväga jägare. Jag tror iofs inte heller att jakten är det stora bekymret men att nu släppa på fullt så folk skjuter, de få, pipkycklingar som knappt kan lyfta ser jag inte som nån bra idé.

Här är länken till årets jaktbegränsningar i norrbotten, so far: http://www.bd.lst.se/publishedObjects/10012176/Jaktbegransningar090819.pdf

Risken med att stänga vissa områden är att man flyttar jakttrycket någon annanstans, och så har vi samma problem där...

Jag kan tycka att en annan väg hade kunnat vara att i första hand begränsa jakten för utländska jägare. Därefter för svenskar bosatta utanför fjällänen. Om inte det hjälper, begränsa jakten för personer bosatta utanför fjällkommun. På så sätt kan man styra ner jakttrycket så att människor som bor på orten inte blir utan jakt till förmån för övriga europa...

Sen tycker jag att länsstyrelsen i Jämtland säger emot sig själv när man i samma andetag som man stänger jakten säger att nedgången i ripstammarna beror på mycket annat än jakttrycket. Det är som att sälja jordglobar med argumentet att jorden är platt...

Alla som jagat både i områden med högt jakttryck och "jägarfria" områden bör ha sett skillnaden. Samma sak i områden där det inte jagades i någon större utsträckning före 1993, och där det idag är en formlig invasion av jägare. Det tar lite tid (c:a 15 år verkar det som), men till slut blir det tomt på fågel.

Det vore intressant att se vad som händer med fågelstammarna om man införde ett krav på predatorjakt för alla som jagar fågel. Säg till exempel att för varje fylld bag-limit måste man skjuta en rödräv, kråka eller korp (ja, jag vet att den är fridlyst, men varför inte införa jakttider även på den) för att få tillgång till en ny bag-limit...

Ur egoistiskt perspektiv så har jag svårt att gå med på att jag som svensk inte skulle ha samma rätt till jakt som nån som bor i en fjällkommun. Då skulle jag som exil-Lulebo tycka att varför ska vi i Stockholm stödja glesbygd (vilket jag tycker att vi ska). Jag tycker också att det är tveksamt med massor av norrmän som kommer hit pga deras senare premiär. Fast stryper man utländska jägare slår det hårt på turistnäringen... hur man än vänder sig har man arslet bak.

Jag tror att det man vill göra nu är att strypa den jätteanstormning till fjällen som alltid är vid premiären. I slutet av september är det inte alls lika "hett" för långväga jägare. Jag tror iofs inte heller att jakten är det stora bekymret men att nu släppa på fullt så folk skjuter, de få, pipkycklingar som knappt kan lyfta ser jag inte som nån bra idé.

Apropå senare premiärer så tror jag du har en stor poäng där. Min personliga uppfattning är att vår ripjaktspremiär är en vecka för tidig. Själv jagar jag av princip inte första veckan, eftersom jag inte tycker att det känns bra att skjuta pipkycklingar...

Men det är klart; att senarelägga ripjaktspremiären slår även det mot turistnäringen, även om det förmodligen skulle öka överlevnadschanserna för ripkullarna... Förutom att kycklingarna flyger bättre blir det kortare tid med "straffspark" till lövfällningen börjar...

Jag roade mig för en tid sedan med att föreslå en senare ripjaktspremiär bland andra jägare, och jäklar vilket liv det blev, så jag tror inte att något politiskt parti går till val nästa höst på den frågan...

Helt rätt......

att införa begränsningar. Ripstammen är i botten och det ligger i allas vårt intresse att rädda den spillra som lever i dag.
Vi som bor här uppe och jagar mer än en vecka per år ser nog problemet på ett lite annorlunda sätt. Vi vill gärna kunna gå ut mer än en gång per höst och helst bör det ju finnas några fåglar kvar i skogen eller på fjället när vi går hem igen......Allt för många ser allt för egoistiskt på problemet, man skiter i hur gott eller ont om ripa det är "bara jag får jaga".... jag har ju planerat osv..

Personligen sålde jag min unghund förra hösten eftersom jag redan då såg hur illa det var ställt. Det var i princip omöjligt att jaga in en unghund på ripa och i år är det ju ännu värre.

Jaq hoppas verkligen att man också inför restriktioner eller förbjuder vinterjakten på ripa för där är det verkligen fråga om beskattning av stammen. Man skjuter alltså de vuxna fåglar som överlevt hösten och som skall utgöra basen vid nästa års föryngrinmg. Jag vet hur den jakten kan gå till och hur många fåglar som en del skjuter trots baglimmint osv... dessutom jagas ripa till försäljing och säljs säckvis....

Ha de

En bekant hade pratat med en självutnämnd mästerjägare som sa att han själv skjutit 60 ripor en premiär för ett par år sen. Hur f*n tänker man då!?!? Är det masslakt och köttvikt som gäller så är man helt fel ute tycker jag.

Hur stor inverkan har egentligen jakttrycket på rippopulationen? Studier visar att jakttrycket i de flesta fall har liten betydelse och det är klimat och smågnagartillgång som i huvudsak styr populationen. (Se länk för referens)

Tarra med flera verkar ha en annan åsikt, kan ni utveckla det mer?
Man hör ju ofta att det var bättre förr, mer fågel, mer fisk och mer hjortron men var det egentligen så mycket bättre?

Att nu avlysa jakten tycker jag ändå är ett bra beslut då föryngringen är så pass dålig. Att sen synka jaktpremiären med norge skulle lösa många problem. Högt jakttryck är inte bara en fråga om viltstammen väl och ve utan också en säkerhetsfråga och en fråga om kvalite på jakten.

http://www.slu.se/?id=551&puff=106

En bekant hade pratat med en självutnämnd mästerjägare som sa att han själv skjutit 60 ripor en premiär för ett par år sen. Hur f*n tänker man då!?!? Är det masslakt och köttvikt som gäller så är man helt fel ute tycker jag.

Hur många ripkycklingar tar en räv på en sommar? Denne mästerjägare ligger nog i lä!

Men, om alla jagade som han skulle det naturligtvis ha stor påverkan på stammen. Snittjägaren tror jag skjuter knappt en fågel per jaktdag, åtminstone de senaste åren...

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg