Nja, rykten på stan säger att om man säkrar med en grigri börjar den glida först vid laster på 10 kN, medan en atc börjar glida på laster kring 3kN. Därför skulle ett rent ff2 på en atc i ankaret generera högst 3kN, (resten av rörelseenergi är väl typ de brännskador som blir i säkrarens hand), och på så vis skona ankaret osv osv.. Detta medan en grigri skulle ge mycket högre laster på ett ankare och på så vis riskera att riva med sig både säkraren och klättraren.
Men, min viktigaste poäng är, vem säkrar med handskar när det behövs, egentligen? Jag ser en del klättrare säkra med handskar, men oftast på gymmet eller sportklättring, där det ändå inte är så höga krafter inblandade. (Sedan förekommer väl handskar även när det är kallt, men det är en annan femma).
Men, min viktigaste poäng är, vem säkrar med handskar när det behövs, egentligen? Jag ser en del klättrare säkra med handskar, men oftast på gymmet eller sportklättring, där det ändå inte är så höga krafter inblandade. (Sedan förekommer väl handskar även när det är kallt, men det är en annan femma).