Riktig ringklocka svår att finna.

Har varit runt på cykelaffärer i Malmö och letat efter en rejäl ringklocka av snurrtyp med fäste som passar ett grövre styre. De fanns för fem-tio år sedan men verkar vara omöjliga att hitta nu. Vet någon om det finns något restlager kvar eller varför man har upphört med tillverkningen då funktionen var överlägsen jämfört med det som finns i dag.
 
Sno en på någon hoj från andra världskriget. :)

De finns nog hos de gamla rävar som håller på med cykelreparationer.

Det är bara att fatta läget, rinklockorna som finns på marknade är antingen värdelösa eller mindre bra. Skaffa dig en gasdriven tuta som de brukat använda på fotbollsmatcher.

Jag har en sån där ringklocka man trycker på en spak med motstånd. Den fungera ganska bra.

Plinf pling varianten där man även trycker på en spak är helt värdelös.
 
Mest pling för pengarna

Mest pling för pengarna har jag haft på en ringklocka jag köpte till min förra cykel, klockan köptes på "Gamla Stans cykelaffär" i Stockholm.

Klockan var relativt stor och plinget kom genom att en fjäderbelastad arm som slog på utsidan klockan.

Dumt nog lät jag den följa med när jag sålde hojen.
 
Re: Spectras enklaste modell är inte helt dum

GunnarH; sa:
En liten klocka med en fjädrande plastarm som slår emot den. Låter förvånansvärt mycket, fast i en bullrig miljö kan det nog vara svårt att göra sig hörd. Ca 39:- i nästan vilken cykelaffär som helst.

Annars finns ju den här: http://www.sjscycles.com/store/vIndex.htm?item4.htm :)

En sån där skulle man bra allt vilja ha. Synd att man är för empatisk så att man bryr sig för mycket om sina medmänniskor. :)

115 db är lite saftigt.
 
Snurrvarianten bättre.

Snurrvariantens ljud och funktion tycker jag är pålitligare. Jag brukar köpa på mig ett par när jag hittar dem. Jag använder dem på alla mina och familjens cyklar och även på handledsskyddet när jag åker inlines.

Brukar finnas på typ COOP Forum och liknande ställen.

Synd om de slutar tillverkas. Är sannolikt något dyrare att tillverka än de med en liten plastkläpp på spiralfjäder som i min familj inte brukar hålla speciellt länge.

Thure
 
Ringklockan

Visst är originalet m. snurrfunktionen, en riktig ringklocka. Oftast gedigen och utan en massa smådelar.
Passade alla utom möjligen nybörjarcyklisterna, som kunde ha det lite svårt m. att plinga och hålla i styret samtidigt, eftersom snurrvarianten kräver ett annat "handlag". Lite olja och justering årsvis så höll den i åratal. Visst blir man nästan nostalgisk..
 
Ang. ringklockor!

Snurr-klockorna var nog inte så bra som vissa vill minnas!
De tidiga exemplaren vägde närmare ett halvt kilo och på de senare med plast i mitten släppte kromet redan efter den första regniga sommaren. Behövde även ständig smörjning för att snurra vilket inte var så enkelt på de tidiga modellen som hade en tättslutande undersida.
Försökte montera en på styret av en touringcykel jag byggde för några år sedan. Men med fäste för styrväska, två datorer, handtag, bar-ends, broms och växelreglage gjorde att jag tvingades välja bort någonting...!

Har istället monterat en CatEye Petit Bell:
http://www.sportab.se/butik/produkter.pl?falt=2&varde=0421&mall=mall_lista.html
Denna lilla klocka sitter placerad bakom styret och tar upp därför lite plats på styret. När man drar den bakåt och släpper slår klockan emot ett stift i fästet som överför vibrationerna till styret. Detta förstärker ljudet avsevärt! Går även att montera på 1-tums styrstammar om det är trångt på styret.

Denna fina ringklocka i mässing tillverkas för hand i Danmark:
http://www.christiania.org/~pedersen/images/pac18.jpg
Finns att köpa på Veloform i Göteborg för ca 260 kr:
http://www.veloform.se/

Mvh!
Peter

-- "To Infinity -------- _o
--- and Beyond! --- _\ \>
--- Roam Free!" -- (_)/(_)
¤ø,,,,ø¤º°`°º¤ø,,,,ø¤º°`°¤ø,,,,ø¤ºº°`°¤ø,,,,
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Henrik.nu regnkläder för riktig långfärd Långcykling 12
Brune Elektrisk ringklocka, finns det ? Långcykling 14

Liknande trådar