Riktig dunjacka

Hejsan,

det är dags att skaffa sig en riktig dunjacka som inte är genomsydd och passar för midvinterturer. Har kollat lite på Mountain Hardwares Absolute Zero Parka och Marmot 8000 Parka och Parbat Parka. Bra är ju att de har någon form av vind/vatten avvisande yttertyg. Problemet är att de är sååå dyra. Någon som har erfarenhet av dessa eller kan rekommendera något liknande?

/Björn

Marmot 8000-ställ väl utprovat

Hejsan!

Jo jag har haft ett Marmot 8000-ställ, dvs både byxan och jackan, ett par år som hängt med på ett par midvinterturer i tält. Det enda negativa med stället förutom priset är att det ofta upplevs som lite väl extremt. Det är till exempel i princip tillräckligt varmt för att sova i ner till en 10-15 minusgrader och väger också därefter. Jag tror faktiskt att stället väger mer än min vintersäck vilket innebär att om man inte drar pulka så bär det emot att släpa med det. Men i övrigt är det ett suveränt överlevnadsplagg som gör skäl för namnet.

Jag kan "varmt" rekommendera Absolut Zero Parka som
jag har burit på mig och med mig på alla möjliga
strapatser i 3 år nu. Fördelarna är att den är lätt,
varm,vindtät och delvis vattenavvisande.
Köp den, men på rea. Den är dyr!

Jag en Marmot 8000M parka med några år på nacken och som jag är mycket nöjd med. I Sverige använde jag den inte allt för ofta men sedan jag flyttat till Svalbard så har den kommit väl till pass. Jag använder jackan nästan uteslutande som förstärkningsplagg vid rast och vila eftersom jag anser den för varm att arbeta och röra sig i även vid sträng kyla.

När jag köpte min 8000M tittade jag även på Mountain Hardwears Absolute Sub Zero och fann dem likvärdiga, den största skillnaden var designen på småsaker som fickor, vantringar osv. Ett tillfälligt lägre pris på 8000M avgjorde. Har i efterhand tittat lite på Parbat och upplevde den som gedigen och varm men kanske lite väl kort.

Ytterligare några märken man kan nämna av hög kvalite (även pris) är Mountain Equipment, Rab och Valandré.

Om du söker på ordet dunjacka i forumet för kläder så finns en heldel gamla inlägg på ämnet...

kan oxå varmt rekommendera 8000M Parkan från Marmot som en grymt bra jacka!

Dock inget man gärna sätter på sig innan temperaturen krupit ned en bit under -20 strecket...

/calle

marmot 8000parka

Hallå där!
Jag är oxå ute efter en dunjacka, hittade en marmot (strl M) på den nyöppnade intersportbutiken på Drottningg. i Sthlm, nu kanske det är lite långt för dig att åka dit för att köpa en jacka, men den var nedsatt 1000kr tror jag och kostar nu 4995kr (kanske det går att få den skickad)
Precis som tidigare nämnts är den av modell "michelin" och passade inte riktigt mina behov.
/TG

Tack för alla svar, alltid kul att höra andras erfarenheter. Jag håller med er om att 8000M och Absolute Zero är så himla stora/tjocka så de har ganska snäva användningsområden och att Parbat är för kort. Det verkar som om Mountain Equipments Annapurna är den bästa kompromissen, den är inte så hiskiligt dyr heller. Tyvärr har den lite klen luva bara. Jag ska springa in på Wått&Tårt och titta till den idag igen :)

/Björn

Tjenix,
Har en Absolute Zero, som är toppen vid extrema tillfällen. Jag har haft den på mig vid totalt kanske ett halvdussin tillfällen, på Antarktis och Nordpolen. Du lär inte behöva den för 99,9% av alla situationer som normalt uppstår i Sverige, men å andra sidan, skillnaden i storlek och vikt mellan den och en helt ok, men inte exceptionellt bra, dunjacka som Fjällrävens, är inte speciellt stor. Då kan det ju ändå vara värt att satsa på något riktigt bra, när du ändå är på gång.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Scout^ I jakten på en riktig jacka - var finns den? Kläder 16
Axelssn Arc'teryx Alpha Parka vs Klättermusen Bore 3.0 Kläder 0
Brune Wolff-Wear dunjacka Kläder 1
arvidsson.anna Någon som har erfarenhet av Klättermusen Atle 2.0? Kläder 4
andnel Dunjacka 700 fill vs 800 fill. Hur stor skillnad? Köpråd. Kläder 3
jfc.bromma Dunjacka som lager 2? Kläder 16
Mrlacke Dunjacka för 6000m+ Kläder 3
traser Dunjacka,ihopklumpad fyllning Kläder 4
erik_odal Erfarenhet av Engellsons dunjacka Stavanger? Kläder 4
loljonas Hur varm dunjacka fjäll 3-säsong Kläder 0
Viktorious Kompressionspåse och dunjacka? Kläder 1
nicko_ (Quark) Dunjacka från Roberts.pl Kläder 3
statemachine Hjälp med dunjacka. Kläder 7
majjen Dunjacka Kläder 12
pythagoras Tips på vinterjacka önskas Kläder 10
Bölet Ny prisvärd dunjacka, tips sökes Kläder 30
vandrafjäll Istället fär komprimerbar dunjacka ? Kläder 5
tlundberg Lätt dunjacka med ca 100g fyllning Kläder 30
fuchs Kallt med dunjacka + rygga Kläder 25
waltruz Hjälp mig välja dunjacka Kläder 8
Tordnado Finns det en längre lätt dunjacka för män??? Kläder 12
Rapps Dunjacka i Fjällen Kläder 9
Lasse Åbom Val av tunn dunjacka? Kläder 12
avslutad150402 Norröna Trollveggen vs. Lyngen dunjacka Kläder 3
bredviken Tunn dunjacka!? råd önskas Kläder 38
Still Alive Dunjacka som står emot gnistor? Kläder 4
Mr. Red Det här med dunjacka Kläder 7
Pobbe Köpa dunjacka från England Kläder 8
vonlarsson Dunjacka 2010 Kläder 21
skyspy Dunjacka Kläder 2
pelka Förvaring av dunjacka! Kläder 3
Henrik.A Dunjacka Kläder 4
mindful Ihopvikbar dunjacka Kläder 7
Charli28 Klättermusen Loke dunjacka - synpunkter? Kläder 10
mBengtson letar efter ny vinterjacka / dunjacka Kläder 11
ödemark Dunjacka-lista Kläder 30
jasainc Tunn dunjacka under skaljackan? Kläder 3
ekis Tvätta dunjacka men har ingen torktumlare, går det? Kläder 3
snowhound Vilken dunjacka? (Nej, inte en till...) Kläder 1
snowhound Dunjacka - fjällräven Kläder 5
Mathias PHS Rökluktande dunjacka? Vad göra?? Kläder 14
shalin dunjacka för vintertur Kläder 7
Mathias PHS Hjälp! Val av dunjacka! Kläder 25
dave1 Yttermaterial i Feathered Friends-dunjacka Kläder 2
StefanP- Dunjacka nedpackad i extreme värme Kläder 5
avslutat080903 Finns M/90 dunjacka Kläder 16
sandwichman Bra dunjacka? Kläder 14
afro haglöfs dunjacka Kläder 0
henkealf Rea på dunjacka/parkas i storlek Large? Kläder 3
Bjurs Dunjacka Kläder 27

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg