Riksgränsen / Kiruna 22-28 Juni, tips önskas!

Som inbiten "syd-bo" kunde jag och flickvännen inte låta bli att nappa på Connex erbjudande och bokade oss högst spontant Stockholm - Riksgränsen Kiruna-Stockholm 21/6 - 28/6. Vi har aldrig varit i lappland och såg vår chans, grundidén var att bo på campingen vid rikgränsen (är den öppen redan sista veckan på vintersäsongen?) några dagar och sedan åka runt i området. Om Connex godtar cyklar i cykelväskor tänkte vi ta med oss cyklarna.

Vi har ingen direkt erfarenhet av fjällvandring och har förstått att det kan vara ganska mycket snö så förslag på lämpliga turer mottages med tacksamhet.
 

avslutad210712

Gäst
Gick i fjol på midsommarafton från Riksgränsen till Katterjaure. Tanken var att fortsätta ner mor Unna Allakas men det var snö, snö och snö överallt så vi vände om och tog tåget ner till Abisko och vandrade därifrån istället. Hur det är i år vet jag inte men Riksgränsens reklam går ju ut på att man kan åka skidor till midsommar och då menar de inte rullskidor *L*. Så var beredd på att det är en hel del snö.
 
Dagsturer

Hej!

Det låter som att det är dagsturer som avses. Eller har jag fel.

Men först en liten undran. Du nämner campingen vid Riksgränsen. Jag är inte säker på att det finns annat än en husvagnscamping, dvs en asfalterad plan, som används för husvagnar vintertid! Ingenting jag skulle vilja tälta på :)

Men det är förstås möjligt att slå upp ett tält vartsomhelst i närheten av sjön Vassijaure och ha närheten till hotellet och annan service.

Vad gäller turer finns det rätt obegränsat. Du nämner cykel och då finns Rallarvägen, som går i stort sett samma sträckning som järnvägen (men inte alldeles intill). Där tar ni er lätt till olika utgångspunkter för dagsutflykter ut i fjälldalarna.

1)
Låktatjåkka hållplats (ca 12 km fr Riksgränsen) - Låktatjåkko fjällstation, som ligger på 1228 m ö h. Sveriges högst belägna fjällstation. Höjdskillnad ca 700 m. Vacker dal. Den tiden är fjällstationen ev. inte öppen. Läs mer här: http://www.bjorkliden.com/boende/lakta.htm

2)
Trollsjön i Geargevaggi(Kärkevagge). Omvittnad tur från samma utgångspunkt som i alt.1

3)
Rombaksfjorden. Rallarvägen till Katterat och fortsatt cykling (vet inte om det funkar) eller vandring ner till Rombaksfjorden.

Detta är bara några exempel.

Du nämner själv att det kan finnas snö. Och visst är det så. Särskilt på höjd. T.ex. turen till Låktatjåkko.

Detta är bara tre exempel. Finns mycket mer att hitta på.

Mvh Bert
 
Abisko har alltid väldigt lite snö i förhållande till Riksgränsen, så det kan vara ett allternativ.

Jag tror inte heller att det är lämpligt att tälta vid Riksgränshotellet, men det finns stugor eller vandrarhem.

Var beredd på att det kan vara snö på vägen till Låkta-stugan, du kan ringa dit och kolla läget innan.

Vill ni gå en längre tur kanske Abisko-Abiskojaure-Unna Allakas-Alesjaure-Abiskojaure-Abisko. Antingen bor ni i stugorna eller tältar.

Jag skulle lämna cyklarna hemma, men det är bara min åsikt...

Vad ni än hittar på önskar jag en trevlig tur.

/Ulf
 
Risk för snö

Förra året pulsade jag och min flickvän upp till Låkktatjåkka-stugan vid ungefär samma tidpunkt. Stugan öppnade någon dag senare (midsommarhelgen). Väldigt annorlunda "äventyr", men väldigt jobbigt... Fin tid på året då varken vandrare eller mygg har vaknat på allvar. Midnattsolen är något extra!

http://www.folder.nu/karke/index.shtml
 
Extra mycket snö

Var uppe i Kebnekaisefjällen 14-21 maj. Mer snö än de senaste 15 åren. Men det kan förstås hända mycket på de fyra veckor som är kvar tills ni skall åka upp.

Jag tror att ni kan räkna med att åka lite skidor i Gränsen. Dagsturer på skidor i Gränsen och till fots från Abisko går nog bra men det kan vara svårt med flerdagsturer i högre regioner till följd av snöläget i år.

Lycka till

Thure
 
Tack för uppdateringen, det ska bli spännande att se hur mycket snö som är kvar när vi kommer dit.
 
72 cm

Hej!

Katterjåkk (2 km öster Riksgränsen) rapporterar 72 cm snö den 27 maj.

Jag vet att det har snöat där i helgen och att det fortfarande är snöbyar då och då.

Här hittar du mer http://www.smhi.se/
Kolla under snödjup och under extremer så kan du följa utvecklingen.

Du kan också med egna ögon se hur mycket snö det finns kvar i Riksgränsen-/Björklidenområdet här: http://212.181.20.126/view/view.shtml
(live-kamera)

SMHI:s snödjupskarta visar >75 cm snö i Kebnekaiseområdet.

Våren är sen i år. Liknar ingen av de senaste 4-5 vårarana.

Mvh Bert
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mr.H Campingar Riksgränsen -Kiruna Fjällvandring 6
nellyastrom Riksgränsen-Abisko? Hjälp Fjällvandring 21
Wotan88 Riksgränsen-Likta-Alip Duvrras-Vassejiekna-Vassecohkka-Trollsjön-Gearggecorru-Guoblavaggi-Boazcohkka-Vuolimus Hoiganjarrvi-vidare till siellacohkka Fjällvandring 4
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
hansnydahl Riksgränsen mot Norge - böter? Fjällvandring 8
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
sofiasahlen Katterjåkk–Nikkaluokta Fjällvandring 13
speedy Nybörjartips för Abisko/Riksgränsen? Fjällvandring 6
cloud76 området norr om Riksgränsen Fjällvandring 4
mickebom Vandring Riksgränsen - Björkliden(Abisko Fjällvandring 3
cloud76 riksgränsen 23-31 aug Fjällvandring 0
bico Riksgränsen vid Bolagen och söderut? Fjällvandring 1
C Sanglert Tips Abisko - Alesjaure - Riksgränsen Fjällvandring 10
intehelena Abisko - Kårsavagge - Trollsjön - Raukdalen - Riksgränsen? Fjällvandring 8
bombuspolaris Kaitum via Kebnekaise mot Abisko och Riksgränsen? Fjällvandring 4
Zephyria 5 heldagar runt Riksgränsen/Narvik/Abisko Fjällvandring 5
Kicki J Vandring Ritsem till Riksgränsen Fjällvandring 8
YvonneJson Klarar vi Riksgränsen-Unna Allakas? Fjällvandring 6
outremer Tips på korttur kring Abisko/Riksgränsen? Fjällvandring 9
esch Katterjåkk (Riksgränsen) - Ritsem Fjällvandring 1
Jaxx Riksgränsen-Abisko Fjällvandring 4
veni Nordkalottleden, Etapp 3 Riksgränsen till Vaisaluokta Fjällvandring 4
Rapps Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 0
lovelypeople Riksgränsen-Lofoten? Transportsätt? Fjällvandring 2
lovelypeople Abisko-Riksgränsen? Fjällvandring 3
RedRobin Riksgränsen-Unna Allakas-Narvik Fjällvandring 4
Rapps Riksgränsen-Nikkaloukta Fjällvandring 5
sumpa Snöläge i Björkliden/riksgränsen nu? Fjällvandring 5
i95_lab Vandringstips norrut från Björkliden/Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 5
punchdrunk Kan man gå mellan Unna Allakas och Riksgränsen på en dag? Fjällvandring 10
Pwe Turförslag Riksgränsen - Unna Allakas - Björkliden Fjällvandring 4
Delicate Tips på vandring vid riksgränsen? Fjällvandring 0
maria_e_k Unna allaks - riksgränsen - hur svårt är vadet? Fjällvandring 9
matala-0 Behövs tält? Riksgränsen-Nikkaluokta Fjällvandring 7
tinab66 tips inför vandring Riksgränsen till Nikka Fjällvandring 9
greendanger Aktuella rapporter om väder och annat runt Abisko, Nikkaluokta och Riksgränsen. Fjällvandring 19
oskarlin Riksgränsen vs. Katterat Fjällvandring 7
estetdrägg Abisko/riksgränsen området i slutet av oktober? Fjällvandring 6
Markus88 Riksgränsen - Narvik Fjällvandring 16
Kalle G Vadning från Riksgränsen mot Vadvetjåkka? Fjällvandring 3
petratetra Katterat, Riksgränsen eller Katterjåkk? Fjällvandring 4
erila107 Nikka Riksgränsen Fjällvandring 5
erila107 Nikkaluokta till Riksgränsen, något som testat? Fjällvandring 8
fatbe riksgränsen till ritsem Fjällvandring 1
stigk NO om Torneträsk-Riksgränsen Fjällvandring 2
pedhan Vandra från Riksgränsen via Unna allakas o Vistavagge Fjällvandring 17
Turförlag runt Riksgränsen (ingen Kungsled..) Fjällvandring 4
Riksgränsen - Tarfala Fjällvandring 3
Fjorr Fullbokat tåg Kiruna-Abisko Fjällvandring 6

Liknande trådar