Ridge-rest eller Z-rest?

Hej,
jag använder fn oftast ett Therma-Rest Standard självuppblåsande liggunderlag (ffa för att det är mjukare att ligga på). "I min strävan att spara vikt" ser jag att Ridge-rest eller Z-rest bara väger knappt hälften så mycket. Har någon provat dessa liggunderlag? Hur mjuka är de att ligga på? Mjukare än traditionella slutna celler antar jag? Behöver jag 2cm-tjockleken? Är de tillräckligt varma för vinterbruk?
Tacksam för alla svar!
 
Duger åt Göran Kropp

Jag har själv ett RidgeRest och tycker det är kanon.
Har aldrig använt det på vintern, men såg i Kropps
utrustningslista att han hade ett när han besteg
Mt Everest. Inte helt kasst med andra ord...
 
Z-rest!

Jag har själv slutat sommarvandra med Therm-a-rest till fördel för Z-rest. Ridgerest har jag inte använt, med anser att Z-rest har fler fördelar:

-Blixtsnabbt att lägga ut/packa ihop med sin dragspelsvikning. Ingen rullad cellplast som stretar emot. Flärp!

-Kan vikas på flera olika sätt till liggmadrass, sittkudde etc, vilket även underlättar packningen i eller på ryggan (min kompis vandrade i somras med all packning (8 dagars mat, kök, tält, z-rest) i 80-litersryggan. Z-rest är packbart inte pga volym utan flexibilitet.

-Ihopvikt nuddar aldrig den rena liggytan den potentiellt smutsiga ytan som ligger mot marken. Unikt.

För att säga något negativt så är det att våfflingen kan slappa till sig lite och bli ihoptryckt, vilket påverkar komforten. Och den samlar smuts. Men dessa båda nackdelar gäller ju även Ridgerest.
 
OBS! Skrivet pa amerikanskt tangetbord = aao saknas!

Vad far det kosta? Ett trevligt lattviktsalternativ som jag sjalv anvander ar Stephensons (amerikansk foretag, http://www.warmlite.com) DUN-fyllda luftmadrass, som finns i olika storlekar. Kostar 140 $ i USA, men sen tillkommer ju frakt och annat om man inte kanner nagon som bor i USA. Det ar det overlagset varmaste och bekvamaste madrass jag nagonsin haft. Sov pa en Termarest LD tidigare.

Stephensons DAM. Ridgerest DeLux
Langd 178 cm 188 cm 183 cm
Bredd 61 cm 66 cm 51 cm
Tjocklek 10 cm 10 cm 2 cm
Vikt 540 g 652 g 520 g
 
Ridge rest

Själv har jag använt Ridgerest både sommar, vinter och klättertid, och det funkar fantastiskt bra. Det enda det inte funkar klockrent med är direkt mot snön (oftast sover emellertid jag antingen i tält eller i bivacksäck), där snön i "kanalerna" först smälter, och sedan fryser, vilket blir kallt och vått.

Annars ett fantastiskt bra liggunderlag, som dessutom inte kostar sådär jättemycket.

Lycka till.

/Kotten
 
Jag är en natt-frysare...

Jag tycker att ridge rest är för kallt. Dock funkar det bra som föstärkning till ett vanligt 14 mm på vintern. På sommaren fryser jag på ridgerest om det inte är ris under. Jag har ett gammalt ljusblått Mc-Kinley som jag använt till och från ca 15 år. Lätt, billigt och varmare än Ridgerest. Lättare att hålla rent också. Dock svårare att få att ligga utrullat. Ridgerest är även lite mjukare.

Thermrest har jag slutat med av vikt-skäl.
 
Thermarest

Det är ju inte bara vikten man är ute efter ....för de allra flesta är sovkomforten det viktigaste...så även för mig ...några extra gram kan alltid bära med sig för att sova bra......Bosse.
 
Ridgerest

Ett ridgerest har fördelen att det är varmt året runt. Jag har själv ett och tycker att det är en av de bästa investeringarna jag har gjort. Underlaget är lätt, hållbart och lätt att rulla ihop. Argumenten föratt köpa ett z-rest är att det tar liten plats. Visst ok, men man ligger garanterat skönare på ett ridge.

Vintermodellen är tjockare än den grå sommarmodellen och mer lämpad för extremt vinterbruk. Jag har själv sovit under bar himmel med mitt ridge på vinterfjäll så nog duger det åt normat bruk. Såvida du inte tänker sova ute under kallare förhållanden -20 så rekomenderar jag det grå.

Det tvåfärgade är tjockare och därmed tyngre och varmare. Föredra ett i cellplast framför allt för ett uppblåsbart har en tendens att ta in fukt via luften som sedan fryser blir hårt och kan i vissa fall mögla och lukta otrevligt.

Det blev mycket men jag hoppas att det duger som svar !
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Orkanödlan Tankar angående Therm-a-Rest liggunderlag Bo och sova 28
pelka Therm-a-Rest NeoAir XTherm Regular Bo och sova 14
Graget Therm-a-rest Prolite long Special Bo och sova 2
desireman Har någon erfarenhet av THERM-A-REST NEOAIR TREKKER LARGE TORSO? Bo och sova 4
Kebabnekajse Therm-a-rest - erfarenheter? Bo och sova 22
Elvah Therm-a-Rest 40th Anniversary Edition? Bo och sova 4
niklasaxelsson Therm-A-Rest Z-lite Bo och sova 23
Erik_Svensson Therm-a-Rest Neoair - handhavande frågor Bo och sova 13
SUPERENDURO Therm-a-Rest NeoAir Bo och sova 16
honkydory Therm-a-Rest Haven sovsäck 2010! Bo och sova 5
JohanCla Therm-a-rest - Trailpro eller Prolite 4? Bo och sova 4
Ylvan Therm-a-rest ProLite 3 Bo och sova 9
johan5588 Läckande "Thern a rest" liggunderlag, garanti ? Bo och sova 8
osse Term-a-rest & väta Bo och sova 4
xaphod Bubbla på Therm-A-Rest liggunderlag Bo och sova 10
bjonil Hellångt eller 3/4 Therma-rest? Bo och sova 9
matswa Billigare alternativ till Therm A Rest? Bo och sova 7
Nahoj66 Therm-a-Rest Prolite 4 eller Expedition 5,0? Bo och sova 5
sajberjohan Vilket therm-a-rest? Bo och sova 2
neoperl Sy egen Therm A Rest stol? Bo och sova 4
mr.murphy Therm A Rest liggunderlag Bo och sova 1
Hinka Therm- a - rest Bo och sova 2
bergh extra luft i therm-a-rest? Bo och sova 5
GustavOh Ridgerest, Z-rest eller vanligt? Bo och sova 10
ehn Skillnad på uppblåsbart liggunderlag och Z-rest? Bo och sova 10
srpp Snöbivack med 3.8 cm Therm-a-rest, för tunnt? Bo och sova 30
jd Z-rest, Therm-a-rest Bo och sova 5
Mz Therm-A-Rest Bo och sova 11
realout Z-Rest eller Ridgerest? Bo och sova 0
realout Hur lagar man Therm-a-Rest? Bo och sova 4
Vatten i mitt z-rest Bo och sova 3
Karusell Exped Versa 5R eller Exped Dura 5R Bo och sova 4
Tinarg Vandra med Allak 3 eller sälja? Bo och sova 6
joanna Att välja tältspik till olika underlag: efterlysning av ett test (eller andra bra råd) Bo och sova 27
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
dibblah Tunneltält, öppningen mot eller från vinden - Ny Hillebergfilm Bo och sova 38
Joones Marmot Helium eller Sea to summit Trek II Bo och sova 4
Kaffekopp Sovsäckslakan - Silke eller ull? eller annat? Bo och sova 13
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
Vagabond78 Erfarenheter av Big agnes copper spur HV UL2 eller MSR hubba hubba NX2? Bo och sova 8
Larsn1d Jack wolfskin Gossamer II eller bergans Hardangervidda Bo och sova 3

Liknande trådar