RFID kan rädda cyklister

Enligt en artikel i ny teknik http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/radio/article56016.ece så kan s.k. RFID-taggar förhindra olyckor vid vägkorsningar! Vad tror ni om idén?


Jättekul idé! Cykelbanor är faktiskt inte så säkra som man kan tro, just på grund av att bilar mejar ner cyklister när de svänger höger. Annars brukar det ju inte finnas något fordon till höger om ett högersvängande fordon. Så de här försöken är jättebra, jag hoppas att utfallet blir positivt.

Jag har skrivit en notis om det på Ecoprofile. Med en fin bild också :)
 
Vanliga

RFID chips saknar batteri. Kanske behövs det här för ökad räckvidd??

Kostnadseffektivaste åtgärden är kanske att utbilda cyklister i hur farlig en sådan här situation är.

Thure
 
RFID chips saknar batteri. Kanske behövs det här för ökad räckvidd??

Kostnadseffektivaste åtgärden är kanske att utbilda cyklister i hur farlig en sådan här situation är.

Thure
Ja, för att bilisten skulle komma ihåg att han körde om en cyklist två sekunder tidigare är väl för mycket begärt.
 
Cyklisten

kan i en del fall t ex i tät stadstrafik vara upphinnande och ofta är cykelbanan en bit på sidan om bakom parkerade bilar etc varför även en någorlunda uppmärksam bilist kan missa cyklisten.

En erfarenhet jag gjort sedan jag börjat cykla med en fastsydd neongul varselväst utanpå min höst-vinter-vår cykeljacka är att de flesta bilister tar mer hänsyn än tidigare. Skulle kunna bero på att de ser mig tidigare och också uppfattar bättre hur, var och hur snabbt jag rör mig.

Thure
 

Liknande trådar