Re: reval
Jag har också nyligen införskaffat en Reval Extreme -R. Jag har paddlat främst en Point XP i två år, och efter denna tid konstaterat att 90% av tiden spenderas som träning/motion. Därmed ville jag ha något snabbare, men inte en väldigt rank motions- eller tävlingskajak.
Jag upplever Extremen som betydligt rankare än XP:n, som inte heller är den stabilaste havskajaken på marknaden. Efter 3 paddlingar har jag ännu inte vurpat, men känner mig nervös vid sidsjö. Gissa att mycket handlar om att vänja sig vid rundbottnat.
I låga farter kan jag inte märka någon fartfördel, men inte heller någon nackdel.
I motionsfart (runt 10km/h) är motståndet jämfört med t.ex. XP:n markant lägre och vilsammare än att pressa en normal havskajak. Orken räcker längre.
Paddelisättningen är effektiv. Det tar några gånger för att pröva in sits och fotstöd.
I full fart vet jag ännu för lite för att kommentera.
Jag kan rekommendera Extremen till motionspaddling med långloppsambitioner. Som farkost för "fikapaddling" med någon enstaka fartutmaning är den overkill i pris och format. Om du funderar i Extremetankar, råder jag dig att kolla upp förvaring innan köp. T.ex. i kanotklubbar kräver den en K2 plats, och kan vara svår att få in i ett normalt garage.
Finishen verkar vara i toppklass. Kvaliteten får tiden utvisa, men ser inga problem så här långt.