Restips för äventyrslystna småbarnsföräldrar!

Hej!

Efter många år med diverse roliga resor så fick vi vår lilla son. Och reseäventyren blev - färre...
Han fyller nu tre år och vi funderar på en långresa till vintern. Skulle vara ytterst tacksam för tips!

Förutsättningarna är följande:
+ Jag är lite petig med säkerheten. Det behöver inte vara som hemma, men det ska finnas rimlig sjukvård inom rimligt avstånd. (Och vad innebär det..? Tja, Thailand tycker jag är OK, men fotvandra i Mali får vänta... )
+ Är förstås en friluftsmänniska som gillar äventyr, djur, natur på semestern. Gäspar åt vackra kyrkor (tyvärr, I'm bad!) och får panik efter mer än två dagar i en asiatisk storstad. Solar och badar gärna, men bara några dagar som avkoppling mellan aktiviteterna. Några favoriter bland våra tidigare resor har varit paddling på zambezifloden, rafting nedanför Vic Falls (nedanför, inte ner för!), krypa i Waitomo-grottorna, klättra, bestiga vulkan, dyka, besöka komodovaranerna, flodbåt på Borneo, olika rehabiliteringscenter/bevarandeprojekt (gibbonapor, orangutanger etc), safari...
+ Har hittills gjort två resor med sonen, båda till Thailand. Båda fungerade bra. (Dock fick han lunginflammation på ena resan och med en liten kille som knappt kunde andas i famnen så var jag glad över att jag hållt hårt på punkt ett ovan... Nu är han större och har större marginaler så jag kan tänka mig lite vidlyftigare resor. Problemet är att kombinera min längtan med verkligheten!!
+ Några drömresor jag har kvar (men som får vänta): Paddla på Grönland, Inkaleden, Galapagos, vandra i Himalaya, lemurerna på Nya Guinea, trädhusfolken på Irian Jaya/Nya Guinea, dyka på Cocos Island, gorillorna i Uganda, Mongoliet under festivalen, klättra upp på Kilimanjaro... Finns massor, men få barnvänliga!

Med detta som bakgrund - snälla, restips, någon!! Har funderat en del på Namibia? Kanske Sydafrika, men då är det malariarisk om man vill åka till Krugerparken. Galapagos? Kanske malaysiska Borneo? Annat...?

/F

Sverige.

Hej!

Efter många år med diverse roliga resor så fick vi vår lilla son. Och reseäventyren blev - färre...
Han fyller nu tre år och vi funderar på en långresa till vintern. Skulle vara ytterst tacksam för tips!

Förutsättningarna är följande:
+ Jag är lite petig med säkerheten. Det behöver inte vara som hemma, men det ska finnas rimlig sjukvård inom rimligt avstånd. (Och vad innebär det..? Tja, Thailand tycker jag är OK, men fotvandra i Mali får vänta... )
+ Är förstås en friluftsmänniska som gillar äventyr, djur, natur på semestern. Gäspar åt vackra kyrkor (tyvärr, I'm bad!) och får panik efter mer än två dagar i en asiatisk storstad. Solar och badar gärna, men bara några dagar som avkoppling mellan aktiviteterna. Några favoriter bland våra tidigare resor har varit paddling på zambezifloden, rafting nedanför Vic Falls (nedanför, inte ner för!), krypa i Waitomo-grottorna, klättra, bestiga vulkan, dyka, besöka komodovaranerna, flodbåt på Borneo, olika rehabiliteringscenter/bevarandeprojekt (gibbonapor, orangutanger etc), safari...
+ Har hittills gjort två resor med sonen, båda till Thailand. Båda fungerade bra. (Dock fick han lunginflammation på ena resan och med en liten kille som knappt kunde andas i famnen så var jag glad över att jag hållt hårt på punkt ett ovan... Nu är han större och har större marginaler så jag kan tänka mig lite vidlyftigare resor. Problemet är att kombinera min längtan med verkligheten!!
+ Några drömresor jag har kvar (men som får vänta): Paddla på Grönland, Inkaleden, Galapagos, vandra i Himalaya, lemurerna på Nya Guinea, trädhusfolken på Irian Jaya/Nya Guinea, dyka på Cocos Island, gorillorna i Uganda, Mongoliet under festivalen, klättra upp på Kilimanjaro... Finns massor, men få barnvänliga!

Med detta som bakgrund - snälla, restips, någon!! Har funderat en del på Namibia? Kanske Sydafrika, men då är det malariarisk om man vill åka till Krugerparken. Galapagos? Kanske malaysiska Borneo? Annat...?

/F

Annars är Sverige ett underbart land med vitt skilda naturtyper för många aktiviteter.

- Erik.

Annars är Sverige ett underbart land med vitt skilda naturtyper för många aktiviteter.

Jag gillar också Sverige, men en "långresa till vintern", i Sverige, med en treåring, kan ju bli ganska äventyrlig, om det ska vara friluftsstuk på den.

Då vi har haft småbarn (är man det när man är tre?) har vi helt enkelt lämnat dom hemma och gjort "kortresor". När barnen blivit äldre har det blivit längre resor. Men det var väl inte vad som efterfrågades heller, antar jag :)

Svar - jo, jag oroas av pratet om klimatförändringar. Tror i min vardag att jag är mer miljövänlig än de flesta men just resor kommer nog länge att vara min stora synd. Gillar å andra sidan loppisar & second hand, vegetarisk mat och promenader...

När det gäller Sverige som turistmål så har jag inget emot det. Har haft många fina upplevelser här, särskilt i fjällvärlden. Men i februari med en treåring är det inte vad jag tänker satsa på.

Småbarn? Nej, du har nog rätt enligt definitionen av "småbarn". *s* Och enligt flygbolagens prislistor *suck* För mig känns han liten i resesammanhang. Många "familjeresor" har fyra- eller femårsgräns på barnen. Jag tror att man kräver att resan anpassas en del när man är så liten, så jag kallar honom "småbarn" i dessa sammanhang ändå! Vilka resor åkte ni på när barnen blev lite större? Jag kan iofs tänka mig en kortare resa utan barn, men skulle väldigt gärna göra någonting tillsammans, hela familjen i stället.

/F

Nja, när barnen blev större anlitade vi bara barnvakterna längre (tre år -tre dagar, fem år,...). OK, vi har även tagit med dem på längre resor, men inte ofta och inte till speciellt originella ställen. Låt mig istället nämna en kompis som åkte till Vietnam, med en då treåring. Han har talat mycket gott om den resan! Knepet är att ta lång tid på sig och inte jäkta från ställe till ställe. Mina fem öre!

Hej!
Kul med folk som vill resa pa lite mer aventyrliga resor trots barn:)

Europa; Alperna om ni gillar klattring och vandring. Kan bli hur aventyrligt som helst om man vill:), Nya Zeeland akte vi till med 6 manaders bebis, dar finns allt man kan onska sej betr storslagen natur och allehanda aktiviteter men ar helt safe betr civiliserad sjukvard etc (fast ni hade redan varit pa Nord-on verkar et som; syd-on ar mkt 'vildare' och vackrare tyckte jag); Gronland var vi iofs pa utan barnen men skulle latt ta med dem dit (de ar 3 resp 4 ar). Kanske inte helt idealt att paddla iofs. Och man far ju se till att ha med sej en del nodvandig utrustning. Beror pa hur orolig man ar saklart, men en 3-aring som inte har ngra kroniska sjukdomar eller ar hyperallergisk skulle jag som sagt inte oroa mej for att ta med; Air Greenland kan ju styra upp en helikopterevakuering aven om det inte finns ngn organiserad typ Fjallraddning att tillga.
Sydafrika skulle jag vaga aka till. Sant att malaria ar farligt for sma barn men man kan ge malariaprofylax till sma barn och ffa kan man se till att inte bli myggbiten (myggnat, myggmedel etc). For kortare resor 1-2 v sa rekommenderas malariaprofylax dessutom inte aven om man ska ut i bushen.
USA, finns massor av intressanta o spannande stallen for paddling, bergsbestigning (pa altituder som ar ok for barn), klattring (Yosemite, Yellowstone, Grand Canyon...).
Jag skulle inte heller oroa mej for att ta med barnen till Patagonien tex. Eller Indien. det ar mer fragan om hur mkt det skulle fa ut a resan och hur mkt det kostar...

I princip finns det bara ett fatal stallen som jag raknar som 'no-go' med barn (och jag har rest massor):
Hog hojd (>3000 m inte bra eftersom barn inte kan redogora for symtom pa hojdsjuka)
Afrika soder om Sahara (utom Sydafrika) pga inte sa sarskilt bra el tillganglig sjukvard
Lander dar det ar krig eller VALDIGT politiskt instabilt.

Men det ar klart, om man verkligen forvantar sej samma niva och tillganglighet av sjukvard etc som i Sverige sa ska man nog stanna hemma helt och hallet. Och inte aka till Thailand heller:)

Hej Janna!

Tack för tipsen! Du förstod mig precis... Just den typen av resmål som jag skulle gilla. Försökte kika in på din hemsida men fick inte upp något på resedelen - gör jag fel eller har du inte hunnit lägga ut något där? Skulle vara roligt att läsa om dina resor som inspiration.
Vad skulle du rekommendera för aktiviteter som skulle funka med treåring? Sydafrika har jag rätt bra koll på, men nationalparkerna i USA t ex har jag mer eller mindre "glömt bort". Sydön på NZ är helt klart lockande. Patagonien - konkreta tips där? Grönland blir det sommartid för oss om det blir (hua, Grönland på vintern låter ruggigt!). Tips?

Tack igen!

/F

Borneo med barn...

Halloj,

Våra barn är visserligen aningen äldre (7 och 9) men de fick hänga med på en tur
runt Sabah på norra Borneo i våras. På det hela funkade det riktigt bra.
Där finns det massor att göra för de flesta åldrar.

Vi lämnade några avtryck på http://borneo.pezdata.se om nu någon skulle vara intreserad.

//Peter

Tack för länken! Borneo kan jag absolut tänka mig (har absolut iiiinget att göra med att Sipadan råkar ligga där! *s*) och det är spännande att läsa hur ni upplevt det med barn!

/F

Funderar man på Nya Zeeland - åk till Norge
Funderar man på Patagonien - åk till Sarek
Funderar man på Grönland eller Arktis - åk till Svalbard
Funderar man på Thailand - åk till Gotland
Funderar man på Karibien - åk till Gotska Sandön
Funderar man på Alperna - åk till Norge igen

Återigen - jag letar efter ett bra ställe att åka till i februari. Jag har inga som helst problem med semestrandet sommartid... Och inte med det lokala vintersemestrandet heller, åker gärna till fjällen en vecka. Men - Gotland i februari är inte min drömsemester. Däremot skulle jag gärna åka dit på hösten, långt efter de värsta turistströmmarna. Svalbard i stället för Grönland? Ja, när jag väl väljer att resa utomlands en sommar så kan det mycket väl bli just så. De senaste 15 åren har dock just Norge varit det längsta jag rest under sommarmånaderna. Trivs alldeles förträffligt med det Sverige har att erbjuda då.
Sorgligt nog är turistande på hemmaplan löjligt dyrt, att tänka sig en månad i vinterfjällen med ett rimligt boende och daglig utförsåkning blir dyrare än en månad på Borneo. Men det är en annan historia - och förstås en prioriteringsfråga.

/F

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg