Restaurering

Var ute på en liten tur med en kollega till ett väldigt fint men bortglömt område nära där jag bor i Hadeland i Norge.
Det finns en del bra 10m+ leder där men med mycket mossa och lav.

Hur gör man bäst för att skubba klippan. Borste?
Skall man försöka lossa eventuellt lösa stenar (för att förebygga senare stenfall)?

Det finns en liten ravin som är gångväg upp, men den består av lervälling och lössten så jag vill sätta ett billigt fast hjälprep upp för att sätta topprep.
Någon som har förslag på billiga rep eller vill donera pensionerade rep?

Området tillhör allmänningen men jag ska ta och snacka lite med dom gamla klättrare som varit ute där. Det är väldigt oproblematisk så länge man gör några permanenta installationer. Jag har ju inte heller tänkt bolta.

Vi är inte lika glada i byråkrati i norge ;)

Vi är inte lika glada i byråkrati i norge ;)

Jag skulle ha trott annorlunda efter att ha gjort en del exportaffärer mm till Norge... ;)

Beträffande vad som är lämpligt så är SKF:s anvisningar om access en bra början, men sedan är det ju alltid så att man måste göra överväganden om vad som är mest tillämpligt i det enskilda fallet. Huvudsaken är ju i slutändan att man inte bryter mot några lagar, samt att ingen blir så missnöjd att det blir ett accessproblem.

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg