• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Resplaner

Hej alla !

Jag planerar att göra en resa till bla Nya Zeeland när jag avlutat min utbildning i ´Maj nästa år . Jag vill ut o luffa i världen se nya platser träffa roliga människor ! och utöva mina friluftsintressen såklart

Finns det nån som har varit ute o luffat som har tips att ge om platser, klätterställen kanske shyssta spots att göra en topptur på med brädan, eller bara praktiska tips ?
Kanske finns nån därute som oxå ska ge sig iväg och vill ha sällskap ?


Ha det bäst ! / Anna
 
Aloha!

Ett litet tips när du är på Nya Zeeland är att på nordön så kan du gå klassiska hikingturen tongariro crossing(tror att stavas så), ligger i närheten av taupo. Man går bla i en vulkankrater, riktigt shysst.

Med alltid glada hälsningar Johan
 
Om du är sugen på bouldering i världsklass och befinner dig runt Christchurch så rekommenderar jag Castle Hill, 10 mil väster om stan. Sök på nätet så hittar du det nog vägbeskrivning. Om inte så släng iväg ett mail.
Riktigt fint med limestonebumlingar i mängder.
 
puff; sa:
Hej alla !

Jag planerar att göra en resa till bla Nya Zeeland ...

Finns det nån som har varit ute o luffat som har tips...

... klätterställen ...

Ett allmänt råd: Ha inte alltför bråttom att nå
slutmålet. Resan i sig är oftast betydligt mer
minnesvärd än slutmålet.

Om du råkar passera New York på vägen och klättrar
på kil, så rekommenderar jag 'USA:s bästa'
(iallafall bland de dussin ställen jag har klättrat)
ställe att klättra på kil (the Gunks).
(http://home.eol.ca/~toadhall/outside/climbing/ny98/)
Colorado har det högsta antalet klätterställen i USA
(förutom Alaska), så det kan vara värt en extra sväng.
Red Rocks i Las Vegas och El Potrero Chico i Mexico
(http://www.tradgirl.com/mexico/index.htm) är populära
klätterställen men de är förmodligen alltför varma
under sommaren.
En massa folk häromkring reser ofta till Phuket och
Krabi i Thailand för att klättra.