resistansträning

Man kan ju använda ett motstånd för specifik styrketräning i kajak. Hur brukar ni göra? Vilka typer av motstånd används och vilken typ av träningspass kör ni och hur ofta etc...

Innebandybollar löser det

Jag använder lite kraftigare gummisnodd typ fendert hållare där jag trär på innebandybollar efter hur mycket motstånd jag vill jobba med . 1-3 st
Det blir en kombination av teknik och styrketräning.

Intervallerna beror på vad du ska bli bra på - långdistans eller sprint.

För styrka till ren snabbhet brukar jag ha 10 sek - max 1.10 i hård arbetsintervall med 50 sek vila på de korta resp 30sek -1 min på de längre.

För långdistansen har jag max haft en boll på alt bara ett grövre rep/rem med knut runt kajaken och 4 - 30 min intervaller

Ha bara inte för mycket motstånd eller håll på med för långa intervaller så du tappa just tekniken. Då blir du bara seg och ev stark i fel muskelgrupper.

mvh
Bengt

Senast ändrad:
Använder en snodd av ca 8 mm tjock gummi-cord, köpt i en båttillbehörsaffär. Har ett par olika för olika ändamål, en med små övningsgolfbollar (ser ut som en liten innebandyboll), en med innebandyboll och den tyngsta med två innebandybollar.

Den lättaste använder jag för att bromsa farten så att jag kan träna tillsammans med ungdomarna i klubben och paddla jämnt med dem, då blir det allt från distanspass till intervaller.

Mittensnodden, med en innebandyboll, använder jag till styrketräning på riktigt korta intervaller.

Den tyngsta använder jag endast när vi tränar starter/explosivitet dvs. max intensitet i 5-10 drag.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg