Reservdelar

Hejsan hoppsan. Det är mycket möjligt att någon, någon gång, någonstans på Utsidan.se, plitat ner något liknande, men jag hittade inget så jag frågar, möjligen om igen:

Reservdelar till kanoter/kajaker, var hittar man det billigt?

Själv bor jag på västkusten strax söder om Göteborg och har precis inhandlat ett par begagnade canadensare. Kantlisten behöver bytas på den ena och är det som är mest akut. Naturligtvis har jag kikat i prislistan från Kanotcentrum, (www.kanotcentrum.se), men det låter våldsamt dyrt med 280:- per sida.

Kanten där listen skall sitta kunde gott hysa en list som är minst 5mm djupare än orginalet, och andra alternativ än orginalvarianten är lika välkommet det.

Kolla båtbutikerna - men antagligen inte billigare

Du kan alltid kolla båtbutikerna (Watski, Hjertmans, Viking Yachting osv), de har sortiment av lister men troligen är det som Siven säger, det pris du hittat är snarast lågt.

hälsningar Jens

Billigt!?

Jag kanske är snål, men jag tycker det låter dyrt.
Å andra sidan börjar jag bli trött på att leta och då får plånboken ta smällen. :p

Undras om man kunde få till en snygg trälist på den istället? Det hade ju gjort gott för stadgan när den ligger på takräcket iaf...

Kom gärna med fler förslag, även på annat som ni tror kan vara lite billigare eller bättre på ett alternativt ställe. För mig är detta troligen bara början då nästa canadensare är en stor rackare med bl.a. tre kölskenor i aluminium som jag tror börjar bli i tunnaste laget.

P.S. Har Kanotcentrum bra priser, (och kvalitet), i allmänhet? D.S.

... men jag tycker det låter dyrt.
Min erfarenhet av fritidsutbud i småtillverkningserier är att det är väldigt mycket pengar jämfört med vad en tillverkningskostnad kan förmodas vara. Men å andra sidan är det just låga tillverkningsserier, låg omsättningshastighet och butiker som kräver häga marginaler för att överhuvudtaget överleva.

Prylar för segling, paddling, klättring,... etc är generelt sett rätt "dyra".
Otroligt dyra om man råkar hitta samma på Billtema eller Clas i Sjön.
För mig är det ofta värt att köpa jämför med att leta eller "inte hitta alls".

Kanotcentrum är väl lika bra som vilken annan butik med avseende på pris och kvalitet i utbudet.

En trälist är inte speciellt svår att göra själv om du avslutar den 30-40 cm från ändarna. Sista svängen upp kräver teknik...

Limma 3 tunna ribbor och lägg ådringen tvärtom på mittenbiten. Runda kanterna och kör ett spår med klinga på en sida. Klingan är förmodligen ganska lagom med plasttjockleken på kanten???

Lacka eller olja in listen.

Provmontera listen och borra från undersidan genom trä och plast till övre delen av trälisten. Använd spännband runt kanoten för att fin in listen helt.

Demontera igen, lägg Sika i spåret (maskera av med tejp) och tryck dit listen med start i ena änden och skruva dit de färdiga skruvarna. Torka av överskottsika med aceton så bli kanten snygg.

Bilagor

• Kantlist.jpg
    Kantlist.jpg
    25.5 KB · Visningar: 1,360
Och efter att ha köpt kvistfria ribbor av bra kvalitet (drygt 30 meter för 3 x träribbor runt om), lack, penslar, sikaflex, aceton, skruv och sandpapper...

Vad är vi då uppe i för kostnad jämfört med 2 x 280 kr?

För att sen inte tala om alla timmars arbete som nu återstår...

/Rickard

...och sen behöver trälisten underhållas varje år...

Vad kostar detta i tid och pengar? Är trots min förkärlek för naturmaterial skeptisk till att kombinera plast och trä. En träkanot skall ha trälister men absolut inte plast. Glasfiber och alukanoter får gärna ha plastlister men inte trä. Detta då underhållsfrekvensen blir betydligt högre för listen än för kanoten i övrigt.
/Dag

Långtidsprojekt...

Det tar tid att leta billigare material så det är tur att jag inte har timpeng på det här jobbet. :p

Idén om en trälist har jag skrotat, dels för att det är bökigare att göra och för att det kräver ett helt annat underhåll. Plastlister har jag dock hittat ett par olika, men då kanten utgörs av två skivor som inte är lika tjocka och regelbundna överallt krävs det i deras fall lim och i värsta fall popnit så det blir nog nåt åt orginalhållet, bara jag kunde hitta något större än orginallisten. Med större avser jag något som har djupare skåra i och därmed även en lite bredare skåra då det som sagt skall i dubbelt med glasfiberkant, (lock och botten typ).

Vet någon om Kanotcentrum har fler än en sorts list?

Sen var frågan om jag kanske skulle bemöda mig med att såga av en del av det som redan sticker ut. På en del ställen har det med tiden blivit lite hackigt och oregelbundet, på andra överlappar det inte riktigt från båda lagren, (vissa ställen är dessutom det ena lagret så mycket längre ut att två orgianllister inte skulle kunna täcka båda).

Det är väl bara att köpa ett sågblad till Dremeln och ta av såpass mycket runtom att det blir 20-25mm kvar att sätta list på?

Vad limma med där lagren, (återigen lock och botten), inte längre håller ihop eller någonsin varit ihoplimmade? Räcker det att plutta in glasfiberspackel och tvinga eller vore det bättre med något annat?

Jag är tacksam för alla svar och tips.

Skulle någon dessutom ha något annat bra tips för en nybörjare så är det välkommet, tråden heter ju trots allt "Reservdelar".

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
martar Vilka verktyg/reservdelar tar ni med? Paddling allmänt 11

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg