Det är en bra fråga, och det finns många åsikter om detta.
Som en helhet är reglerna mycket bra och skyddar konsumenten och deras pengar. Men för min del är artikel 7 av reglerna fortfarande ett problem som inte går att lösa, och det ser ut att ett flytt till ett annat land är det ända svar för företaget. Och vilka länder vill att företag ska behöva flytta därifrån?
Missförstå inte vad jag säger, jag tycker att resegaranti lagen är bra, och behövs, så anklaga mig aldrig för att vara emot den. Det som jag ville göra är koncentrera mig på att få nya kunder och vidareutveckla företaget på så bra sätt jag kan, och inte slösa bort alla min tid på att tjafsa med en massa regler, som egentligen är där för att hjälpa mig!
Detta med, bara guidning. Som det är just nu är det bara guidning som jag erbjuder eftersom det skulle vara olagligt att erbjuda paketresor utan garanti. Men för min del blir det svårare för att få kunder från andra länder bara för att guida de. Det finns ett behov av färdiga paketresor till den utländska marknaden. Men se upp, det finns många företag som säljer paketresor utan att ha garanti, och det gör inte jag!
Jag har funderat över att låna pengar till garantin, men i längden går det inte eftersom man har begränsat med pengar och måste kunna leva också. Där var någon som sa att 3500 kr per månad är inte mycket, men per år, 42 000 kr, det är mycket pengar för ett litet företag. Och det var någon annan som hade iden att jag kunde spara ihop pengarna själv efter att ha guidat i många år, det funderade jag också på, men då tar det evigheter innan man kan göra vad man har verkligen planerat från början och ordna paketresor. Båda var bra idéer, men för min del skulle de inte ha fungerat.
I början när jag skulle starta företaget funderade jag över varför det inte fanns andra företag som sysslar med detta i Sverige, nu vet jag varför inga har kommit igång, artikel 7 av resegaranti lagen. Det är många av er som säger att det är lätt att uppfylla reglerna, det är bara att göra så och så, men tyvärr så är det inte, och det är därför det inte finns några konkurrenter för mitt företag.
Det var någon som frågade vad som skulle hända om en grupp skulle försvinna på en av mina resor. Svaret är ett de skulle aldrig ha försvunnit, eftersom det är guidens jobb att ta hand om gruppen och göra de svåra besluten. Det är samma om det var dåligt väder, då skulle guiden ha valt att inte gå ut, eller valt att göra någonting enklare osv. Det är mycket som en guide måste kunna! Jag sa att jag skulle sparka en guide om de tappade bort gruppen, och det står jag fast vid, eftersom guiden antagligen har gjort en stor felbedömning, och har utsatt kunderna till mycket fara! Men förstås kan det hända grejer utanför vår kontroll som man aldrig kan förutse.
Räddning då? Om någonting händer på fjället. Vi rekommenderar att alla kunder ta ut försäkring som täcker all kostnader som kan uppstå vid räddning mm. Vi rekommenderar också att kunderna har försäkring som täcker alla möjliga händelser, från bort tappade baggage, till resan hem. Då kommer man till en annan fråga!
Resan hem, varför ska jag behöva stå för kostnaderna för att resenärer ska kunna flygga hem om flygningar har aldrig ingått i paketets pris från början? Som jag sa förut, rekommenderar vi att våra kunder har försäkring som täcker deras resor till och från Sverige. Så varför ska jag ha garanti som täcker deras hemresa?! Självklart skulle det vara annorlunda om flygresor ingick i priset, då skulle jag inte ha problem med detta. Vad vi gör nu är att kunderna åker till resans startpunkt var det nu är i Sverige, och bara därifrån börjar resan som de har betalat för. Resan slutar när vi kommer till slutpunkten som igen är någonstans i Sverige.
Till sist, kom ihåg att jag inte är emot resegaranti lagen, jag vill bara ha en förändring i ’artikel 7’ av reglerna så att små företag kan komma igång.
Som en helhet är reglerna mycket bra och skyddar konsumenten och deras pengar. Men för min del är artikel 7 av reglerna fortfarande ett problem som inte går att lösa, och det ser ut att ett flytt till ett annat land är det ända svar för företaget. Och vilka länder vill att företag ska behöva flytta därifrån?
Missförstå inte vad jag säger, jag tycker att resegaranti lagen är bra, och behövs, så anklaga mig aldrig för att vara emot den. Det som jag ville göra är koncentrera mig på att få nya kunder och vidareutveckla företaget på så bra sätt jag kan, och inte slösa bort alla min tid på att tjafsa med en massa regler, som egentligen är där för att hjälpa mig!
Detta med, bara guidning. Som det är just nu är det bara guidning som jag erbjuder eftersom det skulle vara olagligt att erbjuda paketresor utan garanti. Men för min del blir det svårare för att få kunder från andra länder bara för att guida de. Det finns ett behov av färdiga paketresor till den utländska marknaden. Men se upp, det finns många företag som säljer paketresor utan att ha garanti, och det gör inte jag!
Jag har funderat över att låna pengar till garantin, men i längden går det inte eftersom man har begränsat med pengar och måste kunna leva också. Där var någon som sa att 3500 kr per månad är inte mycket, men per år, 42 000 kr, det är mycket pengar för ett litet företag. Och det var någon annan som hade iden att jag kunde spara ihop pengarna själv efter att ha guidat i många år, det funderade jag också på, men då tar det evigheter innan man kan göra vad man har verkligen planerat från början och ordna paketresor. Båda var bra idéer, men för min del skulle de inte ha fungerat.
I början när jag skulle starta företaget funderade jag över varför det inte fanns andra företag som sysslar med detta i Sverige, nu vet jag varför inga har kommit igång, artikel 7 av resegaranti lagen. Det är många av er som säger att det är lätt att uppfylla reglerna, det är bara att göra så och så, men tyvärr så är det inte, och det är därför det inte finns några konkurrenter för mitt företag.
Det var någon som frågade vad som skulle hända om en grupp skulle försvinna på en av mina resor. Svaret är ett de skulle aldrig ha försvunnit, eftersom det är guidens jobb att ta hand om gruppen och göra de svåra besluten. Det är samma om det var dåligt väder, då skulle guiden ha valt att inte gå ut, eller valt att göra någonting enklare osv. Det är mycket som en guide måste kunna! Jag sa att jag skulle sparka en guide om de tappade bort gruppen, och det står jag fast vid, eftersom guiden antagligen har gjort en stor felbedömning, och har utsatt kunderna till mycket fara! Men förstås kan det hända grejer utanför vår kontroll som man aldrig kan förutse.
Räddning då? Om någonting händer på fjället. Vi rekommenderar att alla kunder ta ut försäkring som täcker all kostnader som kan uppstå vid räddning mm. Vi rekommenderar också att kunderna har försäkring som täcker alla möjliga händelser, från bort tappade baggage, till resan hem. Då kommer man till en annan fråga!
Resan hem, varför ska jag behöva stå för kostnaderna för att resenärer ska kunna flygga hem om flygningar har aldrig ingått i paketets pris från början? Som jag sa förut, rekommenderar vi att våra kunder har försäkring som täcker deras resor till och från Sverige. Så varför ska jag ha garanti som täcker deras hemresa?! Självklart skulle det vara annorlunda om flygresor ingick i priset, då skulle jag inte ha problem med detta. Vad vi gör nu är att kunderna åker till resans startpunkt var det nu är i Sverige, och bara därifrån börjar resan som de har betalat för. Resan slutar när vi kommer till slutpunkten som igen är någonstans i Sverige.
Till sist, kom ihåg att jag inte är emot resegaranti lagen, jag vill bara ha en förändring i ’artikel 7’ av reglerna så att små företag kan komma igång.