• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Resegaranti lagen. Är det ett hot för Svensk äventyrst

Det är en bra fråga, och det finns många åsikter om detta.

Som en helhet är reglerna mycket bra och skyddar konsumenten och deras pengar. Men för min del är artikel 7 av reglerna fortfarande ett problem som inte går att lösa, och det ser ut att ett flytt till ett annat land är det ända svar för företaget. Och vilka länder vill att företag ska behöva flytta därifrån?

Missförstå inte vad jag säger, jag tycker att resegaranti lagen är bra, och behövs, så anklaga mig aldrig för att vara emot den. Det som jag ville göra är koncentrera mig på att få nya kunder och vidareutveckla företaget på så bra sätt jag kan, och inte slösa bort alla min tid på att tjafsa med en massa regler, som egentligen är där för att hjälpa mig!

Detta med, bara guidning. Som det är just nu är det bara guidning som jag erbjuder eftersom det skulle vara olagligt att erbjuda paketresor utan garanti. Men för min del blir det svårare för att få kunder från andra länder bara för att guida de. Det finns ett behov av färdiga paketresor till den utländska marknaden. Men se upp, det finns många företag som säljer paketresor utan att ha garanti, och det gör inte jag!

Jag har funderat över att låna pengar till garantin, men i längden går det inte eftersom man har begränsat med pengar och måste kunna leva också. Där var någon som sa att 3500 kr per månad är inte mycket, men per år, 42 000 kr, det är mycket pengar för ett litet företag. Och det var någon annan som hade iden att jag kunde spara ihop pengarna själv efter att ha guidat i många år, det funderade jag också på, men då tar det evigheter innan man kan göra vad man har verkligen planerat från början och ordna paketresor. Båda var bra idéer, men för min del skulle de inte ha fungerat.

I början när jag skulle starta företaget funderade jag över varför det inte fanns andra företag som sysslar med detta i Sverige, nu vet jag varför inga har kommit igång, artikel 7 av resegaranti lagen. Det är många av er som säger att det är lätt att uppfylla reglerna, det är bara att göra så och så, men tyvärr så är det inte, och det är därför det inte finns några konkurrenter för mitt företag.

Det var någon som frågade vad som skulle hända om en grupp skulle försvinna på en av mina resor. Svaret är ett de skulle aldrig ha försvunnit, eftersom det är guidens jobb att ta hand om gruppen och göra de svåra besluten. Det är samma om det var dåligt väder, då skulle guiden ha valt att inte gå ut, eller valt att göra någonting enklare osv. Det är mycket som en guide måste kunna! Jag sa att jag skulle sparka en guide om de tappade bort gruppen, och det står jag fast vid, eftersom guiden antagligen har gjort en stor felbedömning, och har utsatt kunderna till mycket fara! Men förstås kan det hända grejer utanför vår kontroll som man aldrig kan förutse.

Räddning då? Om någonting händer på fjället. Vi rekommenderar att alla kunder ta ut försäkring som täcker all kostnader som kan uppstå vid räddning mm. Vi rekommenderar också att kunderna har försäkring som täcker alla möjliga händelser, från bort tappade baggage, till resan hem. Då kommer man till en annan fråga!

Resan hem, varför ska jag behöva stå för kostnaderna för att resenärer ska kunna flygga hem om flygningar har aldrig ingått i paketets pris från början? Som jag sa förut, rekommenderar vi att våra kunder har försäkring som täcker deras resor till och från Sverige. Så varför ska jag ha garanti som täcker deras hemresa?! Självklart skulle det vara annorlunda om flygresor ingick i priset, då skulle jag inte ha problem med detta. Vad vi gör nu är att kunderna åker till resans startpunkt var det nu är i Sverige, och bara därifrån börjar resan som de har betalat för. Resan slutar när vi kommer till slutpunkten som igen är någonstans i Sverige.

Till sist, kom ihåg att jag inte är emot resegaranti lagen, jag vill bara ha en förändring i ’artikel 7’ av reglerna så att små företag kan komma igång.
 
Men om kunden reser till startplatsen och reser sedan ifrån från målet och ordnar dessa resor själv. Då borde du väl klara dig ifrån det hela. Guidning + boende i tält går väl inte under resegarantilagen?
 
Du har rätt, tror jag! Men, det är kanske så att om man räknar hyra för tält in i priset måste man då ha garanti. Man kan nog dölja priset för hyra av tält i priset för 'guidningen', men det tycker kammarkollegiet nog inte om! Det finns nog många som gör så.

Men tyvärr är det många som ville bo på fjällstationerna/stugorna, och det är då det blir krångligt. Det innebär mindre vikt att bära och en större chans att njuta mer av utsikterna och naturen.

Det är inte riktigt de små detaljer som gör det svårt för mig, jag ville uppfylla reglerna (som jag gör nu). Men varför ska det vara så krångligt för småföretagare som ville bara försöka få nya kunder istället för att tjafsa med reglerna.
 
Anledningen till att det ska vara krångligt är att reglerna är till för att skydda mig som konsument, inte dig som producent.

Du skriver mycket om alternativa sätt, såsom att de som reser med dig skall ta en egen försäkring. Men då är vi ju tillbaka till ruta 1 där konsumenten är oskyddad. Andra producenter klarar uppenbarligen av att bedriva sin verksamhet och följa reglerna, varför ska det vara så svårt för dig? (och kom inte och påstå att det inte finns upplevelse och guideproducenter i Sverige).
[Ändrat av chralm 2004-08-04 kl 22:08]
 
Hur många företag är det som sysslar med internationell turism får jag fråga, varför har jag inga direkt konkurenter från Sverige? Jag har konkurenter från andra länder. Och varför ska det vara mycket lättare att uppfylla reglerna i ett annat land?

Citat från reglerna i Storbritannien:
(tyvärr finns det bara på engelska)

"Monies in trust
20.—(1) The other party to the contract shall ensure that all monies paid over by a consumer under or in contemplation of a contract for a relevant package are held in the United Kingdom by a person as trustee for the consumer until the contract has been fully performed or any sum of money paid by the consumer in respect of the contract has been repaid to him or has been forfeited on cancellation by the consumer."

Statutory Instrument 1992 No. 3288
The Package Travel, Package Holidays and Package Tours Regulations 1992

Detta är ett annat sätt att kunna uppfylla reglerna, det funkar bra, och det finns många företag som gör så här. Varför kan man inte göra så i Sverige?

Jag har ett företag som uppfyller reglerna, och som inte fuskar med någonting överhuvudtaget, jag bara försöka påpeka att det finns problem med artikel 7.

Det borde inte vara så krångligt!

Jag ska säga en gång till också att jag tycker att reglerna är bra, och att konsumenten ska skyddas.


[Ändrat av amcc_sco 2004-08-04 kl 23:57]