• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Reseförsäkring

Är det någon som har tips på billiga reseförsäkringar, då det till min fasa kostar 1300 i månaden på Trygg hansa att få vistats i Kanada.
 
Kriken; sa:
Är det någon som har tips på billiga reseförsäkringar, då det till min fasa kostar 1300 i månaden på Trygg hansa att få vistats i Kanada.

Det viktiga är väl vad försäkringen innefattar, inte bara att den är billig eller? Händer det något som försäkringen inte täcker, ja då kan man hålla sig för skratt!!

/mattias
 
Jag instämmer helt och hållet med föregående talare. Som skadereglerare har jag sett alltför många fall där kunden har valt försäkring efter priset och inte efter behovet..

Ett tips för att jämföra försäkringar är att kontakta Konsumenterna Försäkringsbyrå, http://www.konsumenternasforsakringsbyra.se/frames.asp

Några tänkvärda citat från den sidan:

"Det kan bli väldigt dyrt att vara oförsäkrad på semesterresan:

• ambulansflyg från Asien kan kosta 1 miljon kronor,

• intensivvård i USA 40 000 kronor om dagen

• ett benbrott i Schweiz 100 000 kronor.

Blir du sjuk och inte har någon reseförsäkring kan du få stå för hela kostnaden själv."



[Ändrat av mielo 2004-01-23 kl 12:07]
 
Kolla Erika

Jag letade igenom marknaden för ett par år sedan och fastnade då för Erika (www.erika.se, numera, jag köpte via en försäkringsmäklare). De hade en försäkring som täcker olycksfall, sjukdom, ansvar och andra allvarligheter, men inte försvunnet bagage, ny resa och annat som charterfolket tycks vilja ha. Vill minnas att det kostade ungefär 2300 kr för fyra månaders resa i Asien.
 
Re: ihi

tango; sa:
tror det blev 1300 SEK för ett års reseolycksfallsförsäkring utan i princip några begränsningar.

Men gäller den då även SJUKDOM? För jag är rätt övertygad om att de flesta som råkar ut för nåt utomlands blir sjuka och inte skadade i en olycka.

Det var en av sakerna som en försäkringssäljare påpekade för oss när han ville kränga försäkringar på barnen: de flesta "billiga" försäkringar täcker bara olycksfall, inte sjukdom.

(Jo, efter att ha rotat i deras villkor verkar den täcka även sjukdom ("acute illness")).
 
Re: Re: ihi

nermander; sa:
tango; sa:
tror det blev 1300 SEK för ett års reseolycksfallsförsäkring utan i princip några begränsningar.

Men gäller den då även SJUKDOM? För jag är rätt övertygad om att de flesta som råkar ut för nåt utomlands blir sjuka och inte skadade i en olycka.

Det var en av sakerna som en försäkringssäljare påpekade för oss när han ville kränga försäkringar på barnen: de flesta "billiga" försäkringar täcker bara olycksfall, inte sjukdom.

(Jo, efter att ha rotat i deras villkor verkar den täcka även sjukdom ("acute illness")).

jag minns inte detaljerna kring sjukdom men det jag ville att den skulle täcka var den akuta ambulanstransporten oavsett färdmedel (typfallet helikopter ner för berget om man haft otur vid offpiståkning) och det täcks. Sjukdom vågar jag som sagt inte svara på utan att kolla men det verkar ju Peter redan ha gjort.

Lycka till med valet.

/Patrik