Eftersom jag börjat utforska de västra delarna av Sarek förra vandringen valde jag även denna gång en färdväg som gick in mot Sarek från Badjelánnda: Helikopter från Kvikkjokk till Darreluoppal. Därifrån rakt norr ut, upp mot västra änden av Sarvesvágge och vidare in i Sarek genom den dalen. Planerna var sedan att vada över Ráhpaädno vid Dielmmá vidare parallellt med Ráhpadalen till Mikkastugan. Därifrån gå genom Guohpervágge och sedan tillbaka på sydsidan av Gisuris, Sierggavágge, mot Niják och slutligen Badjelánnda-leden förbi Akkastugorna och med båten till Ritsem.
Planering är en sak, hur det sedan blir kan mycket väl vara något helt annurlunda, vilket ni kommer märka i min reseberättelse/dagbok...
Jag är inte klar med att skriva rent min dagbok från vandringen (det kommer att ta ett bra tag) men under denna vandringen har jag testat något nytt, istället för att skriva ner dagboks-anteckningarna i en anteckningsbok har jag istället talat in dom på en mp3-spelare med diktafonfunktion. Dessa filer har jag redigerat ihop till dags-avsitt och lagt ut på hemsidan. Där kan ni få höra mina dagboks"anteckningar" inspelade på plats! Bildgalleriet är också klart att titta på.
Nygårdhs irrfärder i Fjällen